• NaemiNose

Vår budget:: ca 14.500:-

Vi har inte sparat en enda krona. Vi får 5.000 kr av min pappa, och jag får tillbaka 6.500 kr på skatten, som ska gå till bröllopet. Min sambo får tillbaka 3.000 kr, vilka ska läggas på en vigselring till mig.

Vi ska ha ett borgerligt bröllop för ca 50-60 personer. Vi ska bjuda på 3-rätters middag och tårta hemma.
    Vigseln sker på vår loge, och festen i tält på gården (tälten lånar vi av vänner som införskaffade tälten till sin vigsel förra året). Jag vill ha en underbar dag med min släkt och mina vänner, och jag bryr mig inte om ifall stolarna inte har matchande överdrag t ex.
    Klänningen kommer kosta ca 1000 kr (syr själv), vi kommer äta på engångstallrikar, smink och hår ordnar min svägerska, musik till vigseln kommer antagligen bli på CD (beroende på om vi kan få några vänner att ställa upp för en billig penning), blommor plockar vi i trädgården och i vårt 1000 kvm stora växthus (svärfar ansvarar för detta), en vän är fotograf, svärmor gör tårtorna.
    Trots vår tighta budget räknar jag ändå med att vi kommer få en vacker och meningsfull vigsel, med en härlig fest efteråt.

När jag läser de summor här som läggs ner på bröllop, så känns det helt surrealistiskt för mig. Att lägga lika mycket pengar på ett bröllop, som en bil.

Är det inte fler än jag som känner så..?
    Även om vi hade 100.000 kr att lägga på bröllopet, så tvivlar jag verkligen på att vi skulle göra det.

• Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-
  • Pizan

Fast då tycker jag att den diskussionen hålls på en väldigt låg nivå när man säger sig veta varför vissa gör de val de gör, oavsett om det handlar om ett dyrt bröllop eller ett mindre kostsamt.

Jag har en väninna som la 350 000 kronor på sitt bröllop, och då är inte ringen inräknad. De pengarna togs mestadels från arv och skadestånd hon fick när hennes mamma dog i en tragisk olycka, plus att de båda tjänar väldigt bra. Jag tycker det var jättefint att använda en del av pengarna från hennes mamma till att göra en fin bröllopsfest där hon och hennes man kunde glädjas (de hade fest i dagarna tre, precis som i sagorna), och jag skulle aldrig ha en åsikt om det. Fast personligen så skulle jag aldrig kunna lägga så mkt på en dag. Å andra sidan så kanske inte alla skulle lägga så mkt pengar på sitt boende och på sin bil som vi har gjort, men det har varit vårt val. Alla sätt är bra så länge man själv är nöjd.

• Hofsan
    Pizan skrev 2009-03-25 10:45:42 följande:
    Fast då tycker jag att den diskussionen hålls på en väldigt låg nivå när man säger sig veta varför vissa gör de val de gör, oavsett om det handlar om ett dyrt bröllop eller ett mindre kostsamt.Jag har en väninna som la 350 000 kronor på sitt bröllop, och då är inte ringen inräknad. De pengarna togs mestadels från arv och skadestånd hon fick när hennes mamma dog i en tragisk olycka, plus att de båda tjänar väldigt bra. Jag tycker det var jättefint att använda en del av pengarna från hennes mamma till att göra en fin bröllopsfest där hon och hennes man kunde glädjas (de hade fest i dagarna tre, precis som i sagorna), och jag skulle aldrig ha en åsikt om det. Fast personligen så skulle jag aldrig kunna lägga så mkt på en dag. Å andra sidan så kanske inte alla skulle lägga så mkt pengar på sitt boende och på sin bil som vi har gjort, men det har varit vårt val. Alla sätt är bra så länge man själv är nöjd.
    Nä du e en av de få i denna diskussion som verkar kunna respektera andras val och vad de spenderar sina pengar på.
    Synd att inte alla kan göra det här på Bt.
  • Hannaz

Vad jag vänder mig mot är när det blir kotym att göra på ett visst sätt, och företagare använder detta för att sälja sina produkter. Att ha en bröllopsklänning som kostat 15 000 kr är inget konstigt. Att hyra ett helt slott inte heller. Det blir lite som att alla tonåringar ska ha Canada Goose jackor för "det har alla andra".

Har man råd så naturligtvis, men många gör nog vad som förväntas av dem och känner sig kanske lite tomma efteråt. Som efter ett fyrverkeri på nyår, jaha det var de 3000 kr (fast i det här fallet kanske 150 000 kr).

• bongen80
    Hofsan skrev 2009-03-25 10:28:20 följande:
    Det ju många undrar över här inne är varför en del av de som ska ha budgetbröllop bara MÅSTE kommentera och klanaka ner på oss som lägger mycket pengar på våra bröllop. Ingen respekt för 5 öre över andras val och prioriteringar och VARFÖR är det så just när det handlar om pengar som ska spenderas i större summor?
    Det kommer en massa syrliga kommentarer från de som lägger mycket pengar på budgetbröllop också. Särskilt om det förekommer kuvertavgifter eller betalbar el liknande. Då är det snålt, o utnyttjande av släktingar för att hålla nere kostnader. Har även läst inlägg (inte just i den här tråden) där de tycker att man inte ska ha bröllopsfest överhuvudtaget om man inte bjuder på precis allt. DET tycker jag är att gå över alla gränser som finns. Om man har mycket pengar så har man ett VAL att lägga de på bröllop, har man lite pengar finns inte så många val att göra.
  • Ringmar Robért

hmm jag tycker väl lite så att alla lägger dom pengar dom känner för...alla vill vi ha olika bröllop...mitt bröllop kostar ungefär 70 000 och det är inget lyx med i det...men som sagt hade jag haft mycket mer pengar så skulle jag nog lagt mycket mer för det är så ja känner....det spelar väl ingen roll om bröllopet kostar 1000 kr eller 500 000 kr bara man är lycklig

• NaemiNose

Det blev en lång och ganska infekterad tråd, vilket var tråkigt.

Lite respons från mig:

Alla får göra som de vill, budget eller extravagant.

Mitt syfte med tråden: Att se om det över huvud taget finns andra här som tänker som jag, eftersom det inte har känts så. Jag har känt mig som en utböling när man läst om "alla andras" bestyr.

Många verkar tro att mitt inlägg grundar sig i svartsjuka, och att jag ljuger när jag påstår att jag inte skulle vilja lägga 100.000 kr på bröllopet om jag kunde.
    Mitt gensvar på det blir: Tråkigt att en del dömer ut en som lögnare.

Ang att mina nära och kära skulle agera som "slavar" för att de hjälper oss med varsin uppgift:
    Då är det tragiskt att det är så man ser det.

• Ringmar Robért

jag tycker inte att du ska känna dig som en utbölin så länge du är nöjd med ditt bröllop så är ju det perfekt och om du har lagt lite pengar på det och ändå känner att det är perfekt så är det ju en bonus...då slipper du ju ta lån eller ta alla sparande=)
    men vissa kan ju känna att det låter som man är lite konstig bara för man lägger massa pengar på sitt bröllop oxå...men som sagt bara man får sin perfekta dag...och om familjen hjälper till det är väl bara skoj dör dom gör nog det för dom vill:>

• bongen80

Nu är det ju så att de som tycker som du inte alltid skriver i trådarna, men det gör däremot alla som är emot, med ett försvar om att det är ett diskussionsforum. När frågan helt klart ställs "Är det inte fler än jag som känner så..?" som du frågade efter. Jag ser ingenstans att du söker åsikter från "motståndare"

• NaemiNose
    bongen80 skrev 2009-03-25 13:47:52 följande:
    Nu är det ju så att de som tycker som du inte alltid skriver i trådarna, men det gör däremot alla som är emot, med ett försvar om att det är ett diskussionsforum. När frågan helt klart ställs "Är det inte fler än jag som känner så..?" som du frågade efter. Jag ser ingenstans att du söker åsikter från "motståndare"
    Det är helt okej för andra att kommentera också, men jag blir lite ledsen när man som sagt döms ut som antingen lögnare eller svartsjuk...
  • nni

Vad roligt att du kommit undan med knappt 15 000. Och det känns som det ska göra.
    Vi har valt att ha det lyxigt FÖR OSS men ändå rimligt. Helt perfekt för vårt smak och tycke. Har anlitat en fotograf som kommer ta många bilder och som tar upp en hel del av budgeten, ordnat med festlokal nära stranden där man blir serverad av personal. Ska ha catering buffé som e i vårt tycke o smak. Kommer lägga en del på kläder o styling med mera. Har en budget exkl ringar och resa på 30-40'. Känns toppen! Kan tillägga att vi bjuder de nämaste, ca 50 st blir vi! Vet inte om vi skulle lagt mycket mer om vi skulle haft pengar till det men tror vi skulle utökat lite till på detaljer. Ett bröllop e ngt vi valt att spendera på för det e värt det tycker vi båda. Även vi har ojämn ekonomi just nu, läser och jobbar extra. Så kommer vi klara att lägga detta belopp. Men visst, jag skulle o andra sidan kunna tänka mig att gifta mig, bara vi 2 och några fåtal gäster. Bara det e romantiskt och speciellt FÖR OSS. Men summan av kardemumman, lyxa till det lite e inte fel i våra ögon när det handlar om vårt bröllop. Bara det e rimligt.

Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-