• NaemiNose

Vår budget:: ca 14.500:-

Vi har inte sparat en enda krona. Vi får 5.000 kr av min pappa, och jag får tillbaka 6.500 kr på skatten, som ska gå till bröllopet. Min sambo får tillbaka 3.000 kr, vilka ska läggas på en vigselring till mig.

Vi ska ha ett borgerligt bröllop för ca 50-60 personer. Vi ska bjuda på 3-rätters middag och tårta hemma.
    Vigseln sker på vår loge, och festen i tält på gården (tälten lånar vi av vänner som införskaffade tälten till sin vigsel förra året). Jag vill ha en underbar dag med min släkt och mina vänner, och jag bryr mig inte om ifall stolarna inte har matchande överdrag t ex.
    Klänningen kommer kosta ca 1000 kr (syr själv), vi kommer äta på engångstallrikar, smink och hår ordnar min svägerska, musik till vigseln kommer antagligen bli på CD (beroende på om vi kan få några vänner att ställa upp för en billig penning), blommor plockar vi i trädgården och i vårt 1000 kvm stora växthus (svärfar ansvarar för detta), en vän är fotograf, svärmor gör tårtorna.
    Trots vår tighta budget räknar jag ändå med att vi kommer få en vacker och meningsfull vigsel, med en härlig fest efteråt.

När jag läser de summor här som läggs ner på bröllop, så känns det helt surrealistiskt för mig. Att lägga lika mycket pengar på ett bröllop, som en bil.

Är det inte fler än jag som känner så..?
    Även om vi hade 100.000 kr att lägga på bröllopet, så tvivlar jag verkligen på att vi skulle göra det.

• Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-
  • MV85

SeetSun: Vem har sagt att alla som har säger sig vilja ha ett billigt bröllop ljuger?
    Jag har sagt att JAG vill inte att min familj ska behöva göra något o det är viktigt för MIG. Jag har även sagt att var och en gör det som passar dem bäst, jag har inte sagt att det är fel att vilja ha ett billigt bröllop, utan bara att det inte går ihop med mina önskemål om den dagen och att jag tycker det är fel att det hela tiden ska bli påhopp på dem som har valt dyra bröllop o att budgetbröllopen ska hyllas...

• SweetSun
    ario skrev 2009-03-24 17:41:31 följande:
    jag tror många ljuger när de säger att dem inte skulle spendera flera hundratusen på bröllop om de kunde, det är typsik att säga så när man INTE HAR PENGAR över.skulle aldrig få för mig att fråga vänner eller släkt att hjälpa till, och skulle de änns göra det så köper jag en present till den. som tex min brudnäbb ska få en docka i present för att hon ställer upp! varför ska vi förvänta oss att folk ska ställa upp gratis?yes jag är en av dem som ska lyxa till dem maximalt...kan kronprinsessa Viktoria göra det så kan jag också..heheh:)
    ett exempel, finns mer tidigare i tråden.
  • MV85
    SweetSun skrev 2009-03-24 17:57:33 följande:
    ett exempel, finns mer tidigare i tråden.
    Det är en sak att säga att "jag tror många" skulle välja nått annat om de hade råd, en annan sak att säga att alla skulle göra det eller att det faktiskt är så. "jag tror" betyder just "jag tror" vilket är en personlig åsikt som säger att "det kanske är såhär" - inte samma sak som att säga att man ser ner på dem som väljer den lösningen för det.
    I övrigt det om släkt och vänner... So? Det skulle inte jag heller! Betyder det att jag ser ner på dem som gör det?
  • ario

så sant!!!!!!!!!

men jag har hyrt en bröllopskoordinator för jag har varken tid eller lust att fixa allt själv, men om jag inte hade pengar så hade jag väl inte haft något val och "valt" billigare bröllop.

Man väljer inte, utan man kör efter plånbokens storlek, så är det!

Hofsan skrev 2009-03-24 11:26:40 följande:
    Har man pengarna till det så spelar det ju mindre roll hur mycket man lägger på sin största dag här i livet. Hade jag varit miljonär så hade jag inte lyft ett finger själv och hyrt en koordinator som fixade och ordnade allt med vårt samtycke då såklart och verkligen lyxat till det något enormt mycket. För ni kan verkligen inte påstå att ni hade lagt 10-15.000 kr på ert bröllop om ni hade miljoner på banken.
  • SweetSun
    MV85 skrev 2009-03-24 18:02:24 följande:
    Det är en sak att säga att "jag tror många" skulle välja nått annat om de hade råd, en annan sak att säga att alla skulle göra det eller att det faktiskt är så. "jag tror" betyder just "jag tror" vilket är en personlig åsikt som säger att "det kanske är såhär" - inte samma sak som att säga att man ser ner på dem som väljer den lösningen för det.I övrigt det om släkt och vänner... So? Det skulle inte jag heller! Betyder det att jag ser ner på dem som gör det?
    ja det beror ju på tonfallet, och det kanman inte riktigt läsa av i en text..

jag orkar inte ens diskutera detta längre så jag lämnar tråden. Tycker den blev väldigt tråkig.
  • Oneesan
    ario skrev 2009-03-24 17:41:31 följande:
    jag tror många ljuger när de säger att dem inte skulle spendera flera hundratusen på bröllop om de kunde, det är typsik att säga så när man INTE HAR PENGAR över.skulle aldrig få för mig att fråga vänner eller släkt att hjälpa till, och skulle de änns göra det så köper jag en present till den. som tex min brudnäbb ska få en docka i present för att hon ställer upp! varför ska vi förvänta oss att folk ska ställa upp gratis?yes jag är en av dem som ska lyxa till dem maximalt...kan kronprinsessa Viktoria göra det så kan jag också..heheh:)
    Kanske för att alla dem som säger att de inte vill lägga så mycket pengar inte heller kan tänka sig en situation när de har så mycket pengar att de kan spendera dessa på en dag. Personligen skulle jag således inte ha en aning om vad jag skulle köpa för att komma upp i dessa summor. Om någon idag skulle ge mig 100 000 och dessa skulle jag vara tvungen att lägga på bröllopet vet jag ej om jag skulle kunna spendera allt på festen (ja om jag inte köper några riktigt fina presenter till gästerna) Jag vill fortfarande ha den lokal jag valt och den mat jag valt. Det enda jag önskar att vi kunde ha unnat oss i vår budget är en kock som lagar maten eftersom vi nu måste ta hjälp av familjen för att få allt att fungera, men ja nu är det bara att acceptera att så är inte fallet.

Men det finns en norm att bröllopet skall vara den mest underbara dagen i hela ens liv, annars skulle serier som Bridezilla inte vara möjliga att tillverka. Att se en bröllopskordinator sitta i "vårt bröllop i era händer" och säga att normalsnittet är 120 000 och oja sig över hur parets 40 000 ska räcka visar att normen ändå fortfarande är aktiv.

Att ställa till med en värstingfest på ett slott skulle vara vår mardröm, även om vi hade haft pengar. Att ts väcker debatten syns i framställan då hon skriver om papptallrikar, en faktum som jag sett nämnas i sunkigaste bröllop- trådar. Pappersdukar har också varit omdiskutabla där argumenten är att papper inte är bröllop utan köp ist lakan från Ikea. Att man överhuvudtaget kan ha diskussioner om vad som är bröllop borde ju bottna i att man har en uppfattning om att bröllop ska vara en lyxig fest. Nä don efter person helt enkelt, ett sätt att "skämma" bort sina gäster är en fest med hela kittet, ett annat kan vara att överhuvudtaget inbjuda dem att dela dagen med brudparet.
  • MV85
    SweetSun skrev 2009-03-24 18:05:34 följande:
    ja det beror ju på tonfallet, och det kanman inte riktigt läsa av i en text..jag orkar inte ens diskutera detta längre så jag lämnar tråden. Tycker den blev väldigt tråkig.
    Väljer man att läsa in nervärderande tonfall i en text så har man SJÄLV VALT att lägga in värderingar i en annan persons text, som mycket väl kan vara menad på ett annat sätt.
    Att då sedan använda den texten för att säga att den personen står för något som den kanske inte alls gör för att man valt att lägga in en ton som man hör i sitt eget huvud i den personens ord är inte direkt rättvist mot personen i fråga.
  • Red Scarlet

Jag anser inte att man utnyttjar sin familj om man använder sig av deras hjälp under bröllopet, men jag väljer att inte ta hjälp av dem själv.

Många skulle säkert spendera mer pengar på exempelvis ett bröllop om de var ekonomiskt oberoende, men definitivt inte alla.

Man ljuger och förnekar inte något för att man skriver att ens bröllop är billigt, dock gick inte hela bröllopet på 14.500:- utan mycket var bidrag och gratis. Men spelar roll, det är ändå kul att läsa hur man kan kan göra för att få ner kostnaderna, oavsett om det är att plocka egna blommor eller att ta hjälp från släkt.

Ska vi inte försöka få in lite peace and love i tråden nu ist?

• MV85
    Oneesan skrev 2009-03-24 18:06:09 följande:
    Kanske för att alla dem som säger att de inte vill lägga så mycket pengar inte heller kan tänka sig en situation när de har så mycket pengar att de kan spendera dessa på en dag. Personligen skulle jag således inte ha en aning om vad jag skulle köpa för att komma upp i dessa summor. Om någon idag skulle ge mig 100 000 och dessa skulle jag vara tvungen att lägga på bröllopet vet jag ej om jag skulle kunna spendera allt på festen (ja om jag inte köper några riktigt fina presenter till gästerna)
    Där tror jag du säger något väldigt viktigt! Man kan inte tänka sig in att faktiskt HA pengarna.
    För mig så är det svårt att förstå hur man får ihop ett bröllop på 40'000 för jag har inte behövt försöka! Vi lägger 60-70'000 bara på mat och dryck! Hur kan jag då försöka föreställa mig hur det skulle vara att försöka få ihop alltihopa på de pengarna o få det att funka i mitt huvud hela vägen? Nej... Inte utan att börja om från noll o försöka hitta sätt att spara in pengarna på... Precis som det tvärt om kan vara svårt att komma på var man KAN lägga pengarna...
    En kock vore kanske ert ställe.. Serveringspersonal kanske? Fri bar ett annat? osv...
    Det viktigaste är att man kan respektera båda sorternas budgetar, och inte dömma varandra för dem.
  • SweetSun
    MV85 skrev 2009-03-24 18:07:50 följande:
    Väljer man att läsa in nervärderande tonfall i en text så har man SJÄLV VALT att lägga in värderingar i en annan persons text, som mycket väl kan vara menad på ett annat sätt.Att då sedan använda den texten för att säga att den personen står för något som den kanske inte alls gör för att man valt att lägga in en ton som man hör i sitt eget huvud i den personens ord är inte direkt rättvist mot personen i fråga.
    precis, man kan inte tolka så bra i en text när ju inte hör en persons röst. man kan tolka, åt båda hållen, men kan ha helt fel.
Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-