• NaemiNose

Vår budget:: ca 14.500:-

Vi har inte sparat en enda krona. Vi får 5.000 kr av min pappa, och jag får tillbaka 6.500 kr på skatten, som ska gå till bröllopet. Min sambo får tillbaka 3.000 kr, vilka ska läggas på en vigselring till mig.

Vi ska ha ett borgerligt bröllop för ca 50-60 personer. Vi ska bjuda på 3-rätters middag och tårta hemma.
    Vigseln sker på vår loge, och festen i tält på gården (tälten lånar vi av vänner som införskaffade tälten till sin vigsel förra året). Jag vill ha en underbar dag med min släkt och mina vänner, och jag bryr mig inte om ifall stolarna inte har matchande överdrag t ex.
    Klänningen kommer kosta ca 1000 kr (syr själv), vi kommer äta på engångstallrikar, smink och hår ordnar min svägerska, musik till vigseln kommer antagligen bli på CD (beroende på om vi kan få några vänner att ställa upp för en billig penning), blommor plockar vi i trädgården och i vårt 1000 kvm stora växthus (svärfar ansvarar för detta), en vän är fotograf, svärmor gör tårtorna.
    Trots vår tighta budget räknar jag ändå med att vi kommer få en vacker och meningsfull vigsel, med en härlig fest efteråt.

När jag läser de summor här som läggs ner på bröllop, så känns det helt surrealistiskt för mig. Att lägga lika mycket pengar på ett bröllop, som en bil.

Är det inte fler än jag som känner så..?
    Även om vi hade 100.000 kr att lägga på bröllopet, så tvivlar jag verkligen på att vi skulle göra det.

• Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-
  • Snäckan08

Konstigt att det då finns mest tjat om hur fel det är att lägga pengar på bröllop, så fort det pratas om att spendera lite så blir det ett jäkla liv från de som inte gör det. Men vi som lägger lite mer säger oftast inte ngt om de som inte gör det (om så skulle vara fallet hade det nog blivit fart på trådarna här inne )

SweetSun skrev 2009-03-24 15:09:20 följande:
    ang att folk stör sig på höginkomsttagare; ska jag vara ärlig så känns det som att höginkomsttagarna stör sig mer på låginskomsttagare som inte är avundsjuka. De vill gärna att de ska vara det, men alla är inte det.(vilken debatttråd det blev!)
  • MV85
    Snäckan08 skrev 2009-03-24 15:26:16 följande:
    Konstigt att det då finns mest tjat om hur fel det är att lägga pengar på bröllop, så fort det pratas om att spendera lite så blir det ett jäkla liv från de som inte gör det. Men vi som lägger lite mer säger oftast inte ngt om de som inte gör det (om så skulle vara fallet hade det nog blivit fart på trådarna här inne )
    hahaha jag kan bara föreställa mig hur det hade blivit om vi som har hundratusenkronorsbudgetar började säga att "men guuuud vad B" eller "Men så kan man ju inte göra" och "Varför snålar ni så?" (nu tycker jag inte så, bara som förtydligande, utan det är bara exempel på vad som skulle kunna komma ur någons mun) om alla budgetalternativ...
    Vilket liv det hade blivit!!?!
  • Shortvalleywoman

Fast det är ändå lite märkligt tycker jag att det så ofta blir så att om någon frågar efter andra som ska göra likadant, så är det ändå en massa som svarar och talar om att de ska göra precis tvärtom.

Vad är det för fel med att vilja ha en tråd för dem som tycker likadant? Det är ju ungefär som att jag skulle gå in i en tråd för de som ska gifta sig 2009, fast jag ska gifta mig 2010 och börja tala om hur bra det är att gifta sig just 2010. Vad är poängen?

TS frågar ju rent ut om det finns fler än hon som känner att det personligen känns fel att lägga stora belopp på bröllopet. Vilket väl är en åsikt hon har rätt till?!

En sak jag funderar lite på också är varför man väljer att gå in på en tråd med titeln Vår budget: 14.500, när man själv tänker lägga ut över 100000. Och förutom bara läsa tråden, även tala om hur mycket man själv tänker spendera. Det är inte fult att spendera pengar, men måste man verkligen trycka upp det i näsan på folk som gör andra prioriteringar. Precis som jag tycker det är väldigt märkligt att gå in i en tråd för dem som vill ha lyxbröllop och tala om hur billigt man själv tänker gifta sig och trycka upp den åsikten i näsan på dem som vill spendera stora summor.

Sen ligger ju faktiskt inte ju den här tråden under debattämnen utan under bröllopsämnen, budget och ekonomi. Bara för att det är ett forum måste ju inte alla trådar bli debatt-trådar. En del kanske bara kan få vara stöd- och uppmuntringstrådar...

Men det är bara min åsikt, var och en är fri att tycka som den vill! Det lär ni väl göra ändå....

• MV85

Shortvalleywoman: Det finns trådar om budgetbröllop där de som ska ha det samlas och delar idéer och tips, liksom det finn EN tråd för dem med "dyra" bröllop.
    Så fort man i en tråd uttrycker en fråga kring hur andra gör, om det är rätt eller fel, eller uttrycker att "jag förstår inte hur man kan" eller liknande KOMMER det skapa debatt.
    Vill man bara ha tag i fler som tycker likadant och dela tips och idéer med ska man noga akta sig för att lägga in några värderingar i det sätt man själv eller någon annan väljer att göra på.
    TS skriver dessutom
    "Är det inte fler än jag som känner så..?" i trådstarten, något som uppmuntrar till debatt kring ämnet.

• Hofsan
    SweetSun skrev 2009-03-24 14:39:40 följande:
    fast man behöver ju inte ta åt sig.. har man lagt pengarna och man är nöjd med det blir man knappast provocerad..tror jag iaf.Och jag kan bara säga efter egen erfarenhet, alla som jag känner som har varit på stora påkostade bröllop, säger att det varit så opersonligt och tråkigt, små bröllop har varit intimare och roligare.
    Och alla som var på vårt bröllop ringde dagen efter och sa att det var det roligaste och finaste bröllop de varit på. Tänk vad konstigt...
  • Hofsan
    MV85 skrev 2009-03-24 15:29:56 följande:
    hahaha jag kan bara föreställa mig hur det hade blivit om vi som har hundratusenkronorsbudgetar började säga att "men guuuud vad B" eller "Men så kan man ju inte göra" och "Varför snålar ni så?" (nu tycker jag inte så, bara som förtydligande, utan det är bara exempel på vad som skulle kunna komma ur någons mun) om alla budgetalternativ... Vilket liv det hade blivit!!?!
    Haha ja gode gud vilket liv det hade blivit då!
  • W2B Blom

Nu har jag inte läst hela trådstarten men vad jag förstår finns det delade meningar vad man ska lägga pengar på.

Jag tycker att folk får spendera precis hur mycket de vill på sitt bröllop, huvudsaken är att brudparet själva blir nöjda!

Vare sig man har ett stort påkostat bröllop, medelbröllop eller ett budgetbröllop så är den röda tråden självklart KÄRLEK! Jag tror inte att man blir lyckligare ju mer man spenderar på bröllopet, men har paret pengar och vill kosta på sig ett stort bröllop ser jag inget hinder i det. För poängen igen är att brudparet själva ska bli nöjda. 

Sedan tycker jag att det är fel att hoppa på varandra här på BT hur mycket pengar varje brudpar vill spendera på sitt bröllop - förutsättningarna, värderingarna och åsikterna kommer alltid att vara olika och tur är väl det att smaken är som baken, för det vore ju trist om alla hade precis ett likadant bröllop. Eller hur?

♥ Bästa skönhetsmedel är lycka! ♥
  • MV85
    Hofsan skrev 2009-03-24 16:35:15 följande:
    Haha ja gode gud vilket liv det hade blivit då!
    Ja, men tvärt om är heeeeelt okej.... *muttrar lite*
  • SweetSun
    Shortvalleywoman skrev 2009-03-24 15:50:20 följande:
    Fast det är ändå lite märkligt tycker jag att det så ofta blir så att om någon frågar efter andra som ska göra likadant, så är det ändå en massa som svarar och talar om att de ska göra precis tvärtom. Vad är det för fel med att vilja ha en tråd för dem som tycker likadant? Det är ju ungefär som att jag skulle gå in i en tråd för de som ska gifta sig 2009, fast jag ska gifta mig 2010 och börja tala om hur bra det är att gifta sig just 2010. Vad är poängen? TS frågar ju rent ut om det finns fler än hon som känner att det personligen känns fel att lägga stora belopp på bröllopet. Vilket väl är en åsikt hon har rätt till?! En sak jag funderar lite på också är varför man väljer att gå in på en tråd med titeln Vår budget: 14.500, när man själv tänker lägga ut över 100000. Och förutom bara läsa tråden, även tala om hur mycket man själv tänker spendera. Det är inte fult att spendera pengar, men måste man verkligen trycka upp det i näsan på folk som gör andra prioriteringar. Precis som jag tycker det är väldigt märkligt att gå in i en tråd för dem som vill ha lyxbröllop och tala om hur billigt man själv tänker gifta sig och trycka upp den åsikten i näsan på dem som vill spendera stora summor. Sen ligger ju faktiskt inte ju den här tråden under debattämnen utan under bröllopsämnen, budget och ekonomi. Bara för att det är ett forum måste ju inte alla trådar bli debatt-trådar. En del kanske bara kan få vara stöd- och uppmuntringstrådar... Men det är bara min åsikt, var och en är fri att tycka som den vill! Det lär ni väl göra ändå....
    exakt!
Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-