• NaemiNose

Vår budget:: ca 14.500:-

Vi har inte sparat en enda krona. Vi får 5.000 kr av min pappa, och jag får tillbaka 6.500 kr på skatten, som ska gå till bröllopet. Min sambo får tillbaka 3.000 kr, vilka ska läggas på en vigselring till mig.

Vi ska ha ett borgerligt bröllop för ca 50-60 personer. Vi ska bjuda på 3-rätters middag och tårta hemma.
    Vigseln sker på vår loge, och festen i tält på gården (tälten lånar vi av vänner som införskaffade tälten till sin vigsel förra året). Jag vill ha en underbar dag med min släkt och mina vänner, och jag bryr mig inte om ifall stolarna inte har matchande överdrag t ex.
    Klänningen kommer kosta ca 1000 kr (syr själv), vi kommer äta på engångstallrikar, smink och hår ordnar min svägerska, musik till vigseln kommer antagligen bli på CD (beroende på om vi kan få några vänner att ställa upp för en billig penning), blommor plockar vi i trädgården och i vårt 1000 kvm stora växthus (svärfar ansvarar för detta), en vän är fotograf, svärmor gör tårtorna.
    Trots vår tighta budget räknar jag ändå med att vi kommer få en vacker och meningsfull vigsel, med en härlig fest efteråt.

När jag läser de summor här som läggs ner på bröllop, så känns det helt surrealistiskt för mig. Att lägga lika mycket pengar på ett bröllop, som en bil.

Är det inte fler än jag som känner så..?
    Även om vi hade 100.000 kr att lägga på bröllopet, så tvivlar jag verkligen på att vi skulle göra det.

• Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-
  • Susanna och Fredrik

Jag känner att jag vill ha det på ett visst sätt och då får det kosta det det kostar. Jags kulle tro att vi landar på 80-90 tusen med ringar och allt allt allt inräknat...

• Susanna och Fredrik

Men kan sägas att vi får hjälp, samt att vi lägger undan så mycket vi kan varje månad nu fram till bröllopet i maj...det har vi gjort sedan jag började jobba i januari...med andra ord...typ alla pengar går till detta just nu!!

• agtiwi

Vi vet exakt hur vi vill ha allt och med ca 60 gäster kommer den sammanlagda summan utan bröllopsresan bli ganska exakt 20 000 kr. Då har vi varken sparat eller slösat, därmed inte sagt att vi köper kläder etc dyrare än nödvändigt. Sen är ju alla människor olika. Jag skulle tex aldrig kunna bära vare sig marängklänning eller tiara, för det är inte jag och skulle alltså inte bli bekvämt. Andra som väljer att ha det så och känner sig bekväma i det får ju oftast betala bra mycket mer.
    Jag hoppas i allafall att alla här inne oavsett prisklass på sitt bröllop får en underbar dag!!

• Luucie

Vi har valt att inte låna av eller leja familj och vänner att arbeta denna dag. Vi vill att de ska få en njutbar upplevelse och en fest som de kan delta i där de känner att de kan slappna av och bara njuta och ha det bra.

När vi började planera så hade vi en "fantasi" budget och en önskelista.
    Ju närmare bröllopsdagen vi kommer dessto viktigare har önskelistan blivit och tvärtom med budgeten.
    Hur vi än diskuterar så kommer vi i slutändan fram till att vi inte vill kompromissa bort något vi verkligen vill ha denna dag för att spara ett par kronor.

Det är bara så vi resonerar...det finns ingen prestige i att det kostar mycket pengar och heller ingen ångest. Vi jobbar hårt och väljer att lägga våra pengar på det här.
    Det är inget vi kommer att ångra och heller inget som kommer att göra vår bröllopsdag opersonlig eller ytlig.

Jag tror att bröllopsdagen blir vacker och meningsfull om man älskar varandra och jag tror att festen blir rolig om man har sköna gäster och känner att man gjort sitt bästa för att de ska trivas.
    Oavsett budget...

• Sååå lurade

Varför känns det som om att om man väljer att lägga en hel del pengar på sitt bröllops så ska man behöva försvara sig också. Det är väl upp till var och en vad som är viktigt på sin bröllopsdag. Inte sjutton är det nån som sitter här på BT och säger till nån annan att de är snåljåpar för att de INTE lägger en massa pengar. Som många redan sagt så är det väl inte mängden pengar som avgör om vad som är viktigt och rätt.

Vi har en budget på 45 000kr vilket inte känns som en jättestor budget för oss, utan vad vi har kunnat spara sen vi bestämde oss för ett halvår sen. Vi gör massor själva för att spara in på kostnader men jag vill ha det fint. Jag har jobbat inom restaurang och skulle inte känna mig nöjd med min dag om jag inte fick det på ett speicellt sätt med dukning etc, men vem säger att inte vi vet det rätta värdet av en vigselceremoni för det, och vad är det rätta. Deet måste få vara olika för alla.

Men rätta mig om jag har fel TS, men man kan köpa en bil för 14 500kr också. Allt är relativt...

• josand

Det som egentligen skiljer ett billigt bröllop mot ett bröllop i 100 000kr-klassen är ju faktiskt mest maten. För oss ligger ca 70 000 bara på mat och lokal. Anledningen varför vi väljer catering och inte lägga det på släkt, vänner eller oss själva är ju för att vi vill att alla gäster ska få ta det lugnt och njuta av festligheterna. Så lite stress som möjligt och en hejdundrande fest. Vår budget ligger ändå på 150 000 utan resa men vi har verkligen varit prismedvetna i våra val.( Klänning från Kina, sminkning hemma, blommor gör jag och min syster, dricka från Tyskland) Men så fort man väljer bort mat, tårtbakning, städning, dukning, barpersonal etc så blir det mycket pengar.

Jag tycker självklart man ska lägga så mycket pengar som man önskar och det har vi gjort. :)S länge man är nöjd med sin dag och inte ångrar något så har den varit perfekt!

Hoppas alla får en sån dag!

Huvudsaken alla ä

• MV85

Är det det bröllop man vill ha så tror jag inte man bryr sig så mycket om prislappen.
    Vi skulle t.ex inte kunna hålla ett sådant bröllop som ni pratar om för vi har helt enkelt inga möjligheter. Vi bor i lägenhet, kommer antagligen flyttat men fortfarande till lägenhet (lagt ner husplanerna lite för stunden) och våra föräldrar har inga blomstrande trädgårdar eller plats för ett partytält för 70 pers (som det blir här)... Vilket lämnar oss till att hyra lokal o då ev. laga maten själva - vilket inte är tänkbart för oss. Vissa kan tänka sig att laga maten själva, men jag ser det bara som ett stressmoment för oss som brudpar och våra familjer.
    Vi vill att alla ska kunna njuta av dagen utan att tänka på att det måste städas, lagas mat, duka, diska osv innan och efter - då drar priset iväg så klart!
    Vår budget ligger långt över er... Er får plats i vår klädbudget för att vara mer specifik - det betyder inte att jag ser ner på ert bröllop, eller att vi kommer få en mer lyckad dag. Det innebär bara att vi kommer ha mindre att göra själva, och lägga mer pengar på det.
    Ni pratar om att leva knapert lång tid efter och innan för att kunna hålla ett stort "dyrt" bröllop, men det beror ju på vilka inkomster och utgifter man har!
    Tjänar man 50'000 i månaden efter skatt o har boendekostnader på 15 är det inte så svårt att hålla ett bröllop för 100'000 utan att det känns i plånboken, utan kanske på sparkontot.

Är lite trött på hur mycket "skit" det är om dyra bröllop... Det är INGET fel på att välja ett budgetbröllop, men minns oxå att det inte är något fel att välja att lägga "en massa" pengar på det hela om man har råd.

• SweetSun
    Hofsan skrev 2009-03-24 11:44:53 följande:
    Konstigt nog så väljer ända alla miljonärer och kändisar en hel förmögenhet på sina bröllop. Tro mig det hade du också gjort om du hade varit där.
    Jag skulle ALDRIG lägga mer på bröllopet än vi gjort. Vi har bjudit de vi vill ha med, alla får mat, och vi kommer att ha en superkul dag!

allt heter prioritering.
  • SweetSun

skojigt att så många blir provocerade av budget

• MV85
    SweetSun skrev 2009-03-24 14:35:21 följande:
    skojigt att så många blir provocerade av budget
    Snarare att man blir provocerad av hur det närmast ses ner på dem som väljer att lägga mer pengar på sina bröllopsdagar.
Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-