• NaemiNose

Vår budget:: ca 14.500:-

Vi har inte sparat en enda krona. Vi får 5.000 kr av min pappa, och jag får tillbaka 6.500 kr på skatten, som ska gå till bröllopet. Min sambo får tillbaka 3.000 kr, vilka ska läggas på en vigselring till mig.

Vi ska ha ett borgerligt bröllop för ca 50-60 personer. Vi ska bjuda på 3-rätters middag och tårta hemma.
    Vigseln sker på vår loge, och festen i tält på gården (tälten lånar vi av vänner som införskaffade tälten till sin vigsel förra året). Jag vill ha en underbar dag med min släkt och mina vänner, och jag bryr mig inte om ifall stolarna inte har matchande överdrag t ex.
    Klänningen kommer kosta ca 1000 kr (syr själv), vi kommer äta på engångstallrikar, smink och hår ordnar min svägerska, musik till vigseln kommer antagligen bli på CD (beroende på om vi kan få några vänner att ställa upp för en billig penning), blommor plockar vi i trädgården och i vårt 1000 kvm stora växthus (svärfar ansvarar för detta), en vän är fotograf, svärmor gör tårtorna.
    Trots vår tighta budget räknar jag ändå med att vi kommer få en vacker och meningsfull vigsel, med en härlig fest efteråt.

När jag läser de summor här som läggs ner på bröllop, så känns det helt surrealistiskt för mig. Att lägga lika mycket pengar på ett bröllop, som en bil.

Är det inte fler än jag som känner så..?
    Även om vi hade 100.000 kr att lägga på bröllopet, så tvivlar jag verkligen på att vi skulle göra det.

• Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-
  • Anciii

Jag tycker inte det är konstigt att ni har en budget på 14500 det hade vi oxå kunnat ha om vi hade kompisar som var fotografer, kunde baka tårtor, låna tält etc. Men om man måste betala för allt det så finns det inte en chans att hålla sig inom den summan..

• Taaanja

Jag är imponerad måste jag säga, dock kommer vårt bröllop gå på mer än 100 000:-. Lycka till!!! :)

• Malinus

Om människor kan och har råd att lägga kopiösa summor på sina bröllop så får de göra det, lika mkt som de som INTE vill lägga ner massor av pengar slipper göra det.

Alla har vi olika drömmar och önskningar och tur är väl att vi är olika?

Länge leve valfriheten

• Hofsan
    Malinus skrev 2009-03-24 11:47:21 följande:
    Det är faktiskt lite intressant ATT du tror så, för jag har föräldrar som haft DYRA DYRA DYRA bröllop med sina nya respektive och jag kan inte påstå det minsta LILLA att jag har en längtan efter något sådant.
    Okey nu tänkte jag mest på de som är oberoende av pengar(Hollywoodskådisar och kändisar överhuvudtaget som aldrig behöver titta på sina pengar)Jag kommer inte på en enda som inte lagt en hel förmögenhet på sina bröllop(fast för de är det ju ingen förmögenhet utan bara ett litet skrap i plånboken)
  • Malinus
    Hofsan skrev 2009-03-24 11:52:29 följande:
    Okey nu tänkte jag mest på de som är oberoende av pengar(Hollywoodskådisar och kändisar överhuvudtaget som aldrig behöver titta på sina pengar)Jag kommer inte på en enda som inte lagt en hel förmögenhet på sina bröllop(fast för de är det ju ingen förmögenhet utan bara ett litet skrap i plånboken)
    Tror du inte att de har lite att leva upp till oxå?
    Men jag förstår vad du menar!
  • NaemiNose
    Anciii skrev 2009-03-24 11:49:10 följande:
    Jag tycker inte det är konstigt att ni har en budget på 14500 det hade vi oxå kunnat ha om vi hade kompisar som var fotografer, kunde baka tårtor, låna tält etc. Men om man måste betala för allt det så finns det inte en chans att hålla sig inom den summan..
    Vi känner ingen "riktig" fotograf, men vi känner en som kan och vill ta kort. Jag kräver ingen perfektion - jag vill ha familjära bilder, och det kan de flesta ta.
    Baka tårtor - Det kan väl de flesta? Återigen: Jag vill ha en vanlig marängtårta med jorggubbar: Ingen vetenskap. Och tårtbuffé, som engagerar släkt och vänner, för att det blir gratis.
    Och hade vi inte kunnat låna tält, hade vi löst det på något annat sätt. Ett sätt som passat vår smala budget.
  • Hofsan
    Malinus skrev 2009-03-24 11:54:38 följande:
    Tror du inte att de har lite att leva upp till oxå?Men jag förstår vad du menar!
    Absolut. Annars hade de säkert snabbt varit tråkiga och ointressanta att följa i press o media och de hade förlorat en del av sitt kändiskap eller hur man ska säga.
  • Hannaz

Vi ska troligen gifta oss utomlands och ha fest hemma hos min syster på hennes kringbyggda skånegård nån gång under nästa sommar.

Maten ska vi laga själva och lokalen är gratis (de har stort annex + 5000 m2 härlig välskött trädgård). Maten ska serveras på engångstalikar (vem f-n orkar eller har tid att stå och diska efter 50 pers).
    Blommor och blader finns gott om i trädgården men kanske att vi köper endel snittblommor till dekorationer. Lakan funkar bra som duk. Det blir bål som väkomstdrink och öl och läsk till maten.

Bröllopsklänningen ska vara i färg och av en modell som funkar på halvfina fester och den tänker jag ha både vid vigseln och på festen + närhelst det blir tillfälle. Vill kunna ha den om och om igen och minnas vår bröllopsdag.

Det vi funderar på att lägga 3ite mer pengar på är levande musik, det tycker jag är ngt som "gör" en fest och det är festen som ska kommas ihåg inte att allt var så välmatchat och att maten var av exklusivaste sort. Det ska vara god mat i stora lass men det behöver inte vara hummer.

Det vi kommer att lägga mest pengar på är troligen bröllopsresan, en härlig långsmester som vi ska minnas för alltid.

• didis

För en del är 100.000 otroligt mycket pengar medan de för andra inte är några större summor. Allt beror ju på hur mycket man tjänar och äger.

Vi hade nog vad man kan kalla ett "budgetbröllop" - det kostade ca 60.000 för 100 pers. Då har vi inte snålat på mycket utan fick det som vi vill ha det.

Kostnaden för bröllopet motsvarar familjens vintersemester, det blev alltså ett bröllop i år istället för skidresa. Sparat har vi inte heller gjort, pengarna finns där ändå. För oss idag är alltså 60.000 inga stora pengar men jisses vad mycket pengar jag hade tyckt att det var för 10-15 år sedan!!

Hur man ser på pengar beror förståss på hur mycket pengar man har från början. Jag hade inte velat lägga 100.000 på ett bröllop, vi åker på en extra semester istället! Men vill man lägga sparkapitalet på bröllopet är väl det ok, själv hade jag som sagt aldrig gjort det.

• Oneesan

Vår budget ligger på ungefär 6000 kr, fast bröllopsresan ska då tillkomma men vi har önskat oss pengar i present så vi får se hur mycket vi får lägga ur egen ficka. Tror att det kommer bli toppen och jag vet att om vi hade några miljoner skulle jag ändå inte lägga dessa på bröllopet utan istället på ett hus.

Fast nu har jag inte varit på något bröllop för 100 000 så jag vet inte hur festen och allt annat var.

Men jag läste en tråd här på BT tror jag att det var där frågan var vad folk tyckte om ett bröllop med picknick och varm korv. De flesta sa att det skulle vara jättekul att gå på ett sådant bröllop utan krav etc. MEN att deras bröllop inte skulle vara så, fast då undrar jag om många tycker att det är en kul idé varför då inte ha ett sådant bröllop? Så nu ska mitt bröllop ha grillbuffé med bla varm korv

Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-