Inlägg från: SweetSun |Visa alla inlägg
  • SweetSun

Vår budget:: ca 14.500:-

vi kommer att hamna på 25000, men det känns så överdrivet mycke endå, och som du säger, även om vi hade haft 100 000 så hade vi inte lagt det på bröllopet!

• SweetSun
    Hofsan skrev 2009-03-24 11:44:53 följande:
    Konstigt nog så väljer ända alla miljonärer och kändisar en hel förmögenhet på sina bröllop. Tro mig det hade du också gjort om du hade varit där.
    Jag skulle ALDRIG lägga mer på bröllopet än vi gjort. Vi har bjudit de vi vill ha med, alla får mat, och vi kommer att ha en superkul dag!

allt heter prioritering.
  • SweetSun

skojigt att så många blir provocerade av budget

• SweetSun
    MV85 skrev 2009-03-24 14:37:28 följande:
    Snarare att man blir provocerad av hur det närmast ses ner på dem som väljer att lägga mer pengar på sina bröllopsdagar.
    fast man behöver ju inte ta åt sig.. har man lagt pengarna och man är nöjd med det blir man knappast provocerad..tror jag iaf.

Och jag kan bara säga efter egen erfarenhet, alla som jag känner som har varit på stora påkostade bröllop, säger att det varit så opersonligt och tråkigt, små bröllop har varit intimare och roligare.
  • SweetSun
    MV85 skrev 2009-03-24 14:44:23 följande:
    Nej, man behöver inte ta åt sig... Men till sist tröttnar man nånstans på att tråd efter tråd efter tråd hyllar budget, o dissar extravagans.Vad man ser som stort och påkostat är en smaksak, o jag tror inte alls att det behöver bli opersonligt för att man väljer catering, sittande 3rätters och fler än 30 gäster.
    kanske har folk tröttnat på materialismen?
  • SweetSun

didis; det som hände här var endå att nån var tvungen att argumentera varför de valde att lägga massa pengar på sitt bröllop, ist för att låta bli tråden, när den endå inte gällde dem.

men så är det ofta här på BT, många lägger sig i och måste argumentera emot, för deras sak.

• SweetSun

didis; jag tror absolut att många ställer sig i försvarsställning, från båda håll, när de inte kan/gjorde som de kanske hade velat / haft råd till.

• SweetSun

materialistiskt menade jag just när det är överdrivet med pyssel och pynt och onödiga gåvor till gästerna, och när par som lever vanliga svenssonliv, ska spela rollen som kungligheter på slott med 10mans orkestrar och häst och vagn och 5 rätters superlyxmiddag, och sen vara skuldsatta resten av livet. Och heller inget personligt.

har man pengarna, visst man gör som man vill.

• SweetSun

ang att folk stör sig på höginkomsttagare; ska jag vara ärlig så känns det som att höginkomsttagarna stör sig mer på låginskomsttagare som inte är avundsjuka. De vill gärna att de ska vara det, men alla är inte det.

(vilken debatttråd det blev!)

• SweetSun
    Shortvalleywoman skrev 2009-03-24 15:50:20 följande:
    Fast det är ändå lite märkligt tycker jag att det så ofta blir så att om någon frågar efter andra som ska göra likadant, så är det ändå en massa som svarar och talar om att de ska göra precis tvärtom. Vad är det för fel med att vilja ha en tråd för dem som tycker likadant? Det är ju ungefär som att jag skulle gå in i en tråd för de som ska gifta sig 2009, fast jag ska gifta mig 2010 och börja tala om hur bra det är att gifta sig just 2010. Vad är poängen? TS frågar ju rent ut om det finns fler än hon som känner att det personligen känns fel att lägga stora belopp på bröllopet. Vilket väl är en åsikt hon har rätt till?! En sak jag funderar lite på också är varför man väljer att gå in på en tråd med titeln Vår budget: 14.500, när man själv tänker lägga ut över 100000. Och förutom bara läsa tråden, även tala om hur mycket man själv tänker spendera. Det är inte fult att spendera pengar, men måste man verkligen trycka upp det i näsan på folk som gör andra prioriteringar. Precis som jag tycker det är väldigt märkligt att gå in i en tråd för dem som vill ha lyxbröllop och tala om hur billigt man själv tänker gifta sig och trycka upp den åsikten i näsan på dem som vill spendera stora summor. Sen ligger ju faktiskt inte ju den här tråden under debattämnen utan under bröllopsämnen, budget och ekonomi. Bara för att det är ett forum måste ju inte alla trådar bli debatt-trådar. En del kanske bara kan få vara stöd- och uppmuntringstrådar... Men det är bara min åsikt, var och en är fri att tycka som den vill! Det lär ni väl göra ändå....
    exakt!
  • SweetSun
    MV85 skrev 2009-03-24 15:29:56 följande:
    hahaha jag kan bara föreställa mig hur det hade blivit om vi som har hundratusenkronorsbudgetar började säga att "men guuuud vad B" eller "Men så kan man ju inte göra" och "Varför snålar ni så?"
    ja du det händer det med...
  • SweetSun
    MV85 skrev 2009-03-24 17:17:51 följande:
    Då får du gärna visa mig ett exempel, då jag ALDRIG på detta forum sett något sådant.
    ung lika lätt som att be dig leta upp exakta fraser med röda klänningar.

man ser det ibland, och det gäller ju allt här inne, ibland går folk för långt, skyddade av anonymiteten.

Alla får göra som de vill, så länge man själv blir nöjd och kan leva med sina val.
  • SweetSun

det händer ju hela tiden bara i denna tråden??? att man inte kan förstå hur man kan typ utnyttja sin familj under den stora dagen, att man innerst inne vill spendera 100 000tals kr, bara att man ljuger och förnekar.

• SweetSun
    ario skrev 2009-03-24 17:41:31 följande:
    jag tror många ljuger när de säger att dem inte skulle spendera flera hundratusen på bröllop om de kunde, det är typsik att säga så när man INTE HAR PENGAR över.skulle aldrig få för mig att fråga vänner eller släkt att hjälpa till, och skulle de änns göra det så köper jag en present till den. som tex min brudnäbb ska få en docka i present för att hon ställer upp! varför ska vi förvänta oss att folk ska ställa upp gratis?yes jag är en av dem som ska lyxa till dem maximalt...kan kronprinsessa Viktoria göra det så kan jag också..heheh:)
    ett exempel, finns mer tidigare i tråden.
  • SweetSun
    MV85 skrev 2009-03-24 18:02:24 följande:
    Det är en sak att säga att "jag tror många" skulle välja nått annat om de hade råd, en annan sak att säga att alla skulle göra det eller att det faktiskt är så. "jag tror" betyder just "jag tror" vilket är en personlig åsikt som säger att "det kanske är såhär" - inte samma sak som att säga att man ser ner på dem som väljer den lösningen för det.I övrigt det om släkt och vänner... So? Det skulle inte jag heller! Betyder det att jag ser ner på dem som gör det?
    ja det beror ju på tonfallet, och det kanman inte riktigt läsa av i en text..

jag orkar inte ens diskutera detta längre så jag lämnar tråden. Tycker den blev väldigt tråkig.
  • SweetSun
    MV85 skrev 2009-03-24 18:07:50 följande:
    Väljer man att läsa in nervärderande tonfall i en text så har man SJÄLV VALT att lägga in värderingar i en annan persons text, som mycket väl kan vara menad på ett annat sätt.Att då sedan använda den texten för att säga att den personen står för något som den kanske inte alls gör för att man valt att lägga in en ton som man hör i sitt eget huvud i den personens ord är inte direkt rättvist mot personen i fråga.
    precis, man kan inte tolka så bra i en text när ju inte hör en persons röst. man kan tolka, åt båda hållen, men kan ha helt fel.
Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-