Inlägg från: MulleNuh |Visa alla inlägg
  • MulleNuh

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Jag håller till i den kategorin som tycker att man får göra som man vill!!

Har man många man vill bjuda så FINE! Ta en kuvertavgift. Why not. Men då kan jag tycka att man absolut avsäger sig ALLA presenter tydligt i ett infoblad.

• MulleNuh

Nej det ska man inte ta förgivet. Bäst att skriva. Av alla dessa 125 gäster ni bjudit så är det säkert många som kanske får "ågren" och tänker: men oj jag har kanske inte råd med allt detta!

Så för att underlätta för alla så tycker jag att det borde finnas någon info om detta.
    Många tänker ju att bröllopspresent hör till.

snart fru Juslin skrev 2009-03-24 20:36:18 följande:

Det tycker jag också är en självklarhet - om pressenterna alltså.Att skriva det i klartext är väl dock lite formellt. Det är väl ett självskrivet faktum, percis som att om det inte är kuvert avgit förväntas en bröllopsgåva.Eller har jag fel?
  • MulleNuh

Men kanske det borde vara MER planering för dig om dina gäster ska BETALA för att komma!?

Skulle jag betala 350:- så förväntar jag mig MYCKET mer än om jag blev bjuden till en fest!

snart fru Juslin skrev 2009-03-24 20:41:23 följande:

Jag kan aavundas de som lägger ner massor med tid och pengar på planering och bröllopsdagen. Jag är dock rädda att jag skulle ledsna om det blev för mycket kring det hela.
  • MulleNuh

Ja alkohol kostar pengar..

snart fru Juslin skrev 2009-03-24 20:52:28 följande:

Kul att höra. Men för mig som bor i norrland och har ca 200mil till tyskland att köra är vin/dricka därifrån inget alternativ. Vi har räknat på det och man går back nu när euron ligger så högt i pris ´mot kronan. Lokalhyra 1500kr tycker jag är ganska lite och billig buffe det har vi redan - tycker jag... trerättersmiddag för 250kr. Men det kanske finns ännu billigare?Som du säger. Tur att det är valfritt att komma. Man vill ju dock självklart att alla men bjudit kommer. Det är ju därför de är bjudna! :)Hur mycket räknar ni att varje person dricker eftermiddagen är avklarad? Vi räknar med tio öl per person.10 öl x 125 personer x 10kr = 12500kr Bara för ölen
  • MulleNuh

Fast jag tycker faktiskt att ska man ha kuvertavgift så tycker jag att man får stå för drickat hela kvällen!

• MulleNuh

Förlåt mig TS, men det känns som ni varit lite snabba med att skicka inbjudan! Eller det känns som ni inte har koll på nåt.

Oftast så brukar man ha det mesta klart INNAN man skickar en inbjudan.

• MulleNuh

Mmm men jag menade mer att ni bjudit in alla dessa men ingen vet än att det är ett betalbröllop!

ja ja det blir säkert jättebra i slutänden!

snart fru Juslin skrev 2009-03-24 21:34:30 följande:

*hihi*Ja, jag tycker då att när partner, plats, tid och präst är bokad löser sig resten automatiskt.Det räcker med att några kommer för att bevittna vår vigsel så kommer det ändå att vara min bästa dag i livet! :D
  • MulleNuh

Ja men då så! Förstod det inte som ni skrivit nåt.

snart fru Juslin skrev 2009-03-24 21:46:35 följande:

Alla vet att det är ett betalbröllop för det har vi skrivit i inbjudan. Så inget kommer oväntat för dem som är bjudna.Jag förstår att du tycker det vore konstigt annars. :-O
  • MulleNuh

Vi har betalbar. Men inte för att vi inte har råd, utan för att gästerna inte ska bli onödigt fulla eller slösaktiga.

Men det blir kanske 10-20:-/dryck.

tonårsmorsa skrev 2009-03-24 21:49:00 följande:
    700:- för middagen, men ska de sedan betala i baren under kvällen så blir det ju mer vare sig de köper nya kläder eller ej.snart fru Juslin skrev 2009-03-24 21:31:52 följande:
    Jag tänker så här att blir jag bjuden av någon nära vän så visst betalar jag och går på festen. Men är det däremot en mer avlägsen vän/släkting så kanske 700:- ligger över vad jag och min man hade lagt ut för bröllopspresent, då kanske vi också väljer att tacka nej. Sen kan jag förstå de som väljer kuvertavgift eller betalbar för att de verkligen inte har någon ekonomisk möjlighet att bjuda till fest annars. Men då kanske man heller inte väljer att bjuda 125 pers. Personligen tycker jag det rimmar illa.
  • MulleNuh

jo sant.

Äh det löser sig för alla!!

tonårsmorsa skrev 2009-03-24 22:14:24 följande:
    Ja, nu tog jag bara det ekonomiska perspektivet eftersom det var det TS tog upp. Jag är väl medveten om att många resonerar som du. Själv ställer jag mig tveksam till att betalbar har någon betydelse för att stävja eventuell fylla. Vill gästerna dricka sig fulla så är ju 10-20:-/dryck otroligt billigt i jämförelse med en utekväll på krogen (och där brukar väl de flesta dricka rätt friskt ).
  • MulleNuh

Ja ni kommer ju ev tjäna en hacka på bröllopet låter det som!!

• MulleNuh

Äh förlåt.. Det jag skrev var lite väl provocerande såg jag nu!!

MulleNuh skrev 2009-03-25 21:28:24 följande:
    Ja ni kommer ju ev tjäna en hacka på bröllopet låter det som!!
  • MulleNuh

Hoppas verkligen du skrev nån nolla för mycket nu!!!

snart fru Juslin skrev 2009-03-25 22:02:55 följande:

Nej, definitivt inte! Våra kostnader kommer att uppgå till ca 700000kr, inkomster från kuvertavgiften och självkostnadspriset i baren ger en blir ca 55000kr så att kostnaden för oss alltså blir ca 15000-20000kr. Inte lite pengar att ligga ute med tycker jag! :/
Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?