• snart fru Juslin

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Som väldigt ny inom detta med bröllopstankar slås jag ständigt över hur mycket folk tror att ett bröllop "måste" kosta.
    Vad är deet för fel på att ha en trevlig fest med sina närmast släktingar och vänner bara.

Vi ska gifta oss den 8/8 -09 och utnyttjar den underbara möjligheten att begära en kuvertavgift. Många "bröllopsexperter" tycker att detta är skamligt och rekommenderar strängt emot det. VAD är det egentligen som är så fel med det?! Det är ju valfritt för alla gäster att välja om de vill komma eller inte.

Jag har inte kommit fram till någon slutsumma på vårt bröllop ännu (det är ju ganska långt kvar i skrivande stund) men så här ser tankarna ut just nu.

Kuvertavgiften - 350kr/person - täcker på kronan:
    välkomstdrink
    förrätt med ett glas vin (alternativt en öl)
    två snapsar
    varmrätt med två glas vin (alternativt en öl)
    två koppar kaffe
    en avec (congac, whiskey eller baileys)
    en bit tårta

Vi har bjudit 125 personer till vårt bröllop och många av dem är väldigt "fest-törstiga". Därför har vi dessutom valt att ha betalbar till självkostnadspriser.

De enda kostnader som då återstår för oss att betala är:
    hyra för lokal
    kläder
    blomster
    musik/ underhållning
    prydnader och pynt
    serveringspersonalens lön
    frisör
    ringar

Det ska väl inte behöva bli så dyrt?
    Jag gissar på ca 15000-20000kr. Inte helt oöverkomligt.

Eller vad tror ni? Lever jag i en fantasivärld?
    Ska ni också göra en liknande lösning?
    Gifter ni er också 8/8?

• Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?
  • bongen80

Här lär det bli debatt.... kuvertavgift är en mycket omdisskuterad het fråga här inne.

• Toblerone

Klart det inte behöver bli dyrt, allt blir ju vad man gör det till. Låter man gästerna betala för sig så är det ju klart det blir billigare!

• snart fru Juslin

Jasså? Aj, då... Vad är din åsikt i det hela?

• MulleNuh

Jag håller till i den kategorin som tycker att man får göra som man vill!!

Har man många man vill bjuda så FINE! Ta en kuvertavgift. Why not. Men då kan jag tycka att man absolut avsäger sig ALLA presenter tydligt i ett infoblad.

• bongen80

Jag tycker alla gör som dom vill. That´s it!

• snart fru Juslin

Det tycker jag också är en självklarhet - om pressenterna alltså.

Att skriva det i klartext är väl dock lite formellt. Det är väl ett självskrivet faktum, percis som att om det inte är kuvert avgit förväntas en bröllopsgåva.
    Eller har jag fel?

• snart fru Juslin
    Toblerone skrev 2009-03-24 20:32:46 följande:
    Klart det inte behöver bli dyrt, allt blir ju vad man gör det till. Låter man gästerna betala för sig så är det ju klart det blir billigare!
    Ja, och det är väl inget fel med det. :)
  • MulleNuh

Nej det ska man inte ta förgivet. Bäst att skriva. Av alla dessa 125 gäster ni bjudit så är det säkert många som kanske får "ågren" och tänker: men oj jag har kanske inte råd med allt detta!

Så för att underlätta för alla så tycker jag att det borde finnas någon info om detta.
    Många tänker ju att bröllopspresent hör till.

snart fru Juslin skrev 2009-03-24 20:36:18 följande:

Det tycker jag också är en självklarhet - om pressenterna alltså.Att skriva det i klartext är väl dock lite formellt. Det är väl ett självskrivet faktum, percis som att om det inte är kuvert avgit förväntas en bröllopsgåva.Eller har jag fel?
  • didis

Eftersom frågan nu är ställd...

JAG tillhör de som tycker det är fel. Är det ok bland dina släktingar/vänner så varför inte köra på det. För MIG är det helt otänkbart att ha varken kuvertavgift eller betalbar men så har jag aldrig blvit bjuden på en fest där jag förväntas betala för mig.

Våra släktingar och vänner hade inte accepterat det men om era gör det är det säkert inga problem.
    snart fru Juslin skrev 2009-03-24 20:37:02 följande:

Ja, och det är väl inget fel med det. :)
  • Luucie

snart fru Juslin skrev 2009-03-24 20:36:18 följande:

Det tycker jag också är en självklarhet - om pressenterna alltså.Att skriva det i klartext är väl dock lite formellt. Det är väl ett självskrivet faktum, percis som att om det inte är kuvert avgit förväntas en bröllopsgåva.Eller har jag fel?
    Ja du har fel...
Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?