• snart fru Juslin

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Som väldigt ny inom detta med bröllopstankar slås jag ständigt över hur mycket folk tror att ett bröllop "måste" kosta.
    Vad är deet för fel på att ha en trevlig fest med sina närmast släktingar och vänner bara.

Vi ska gifta oss den 8/8 -09 och utnyttjar den underbara möjligheten att begära en kuvertavgift. Många "bröllopsexperter" tycker att detta är skamligt och rekommenderar strängt emot det. VAD är det egentligen som är så fel med det?! Det är ju valfritt för alla gäster att välja om de vill komma eller inte.

Jag har inte kommit fram till någon slutsumma på vårt bröllop ännu (det är ju ganska långt kvar i skrivande stund) men så här ser tankarna ut just nu.

Kuvertavgiften - 350kr/person - täcker på kronan:
    välkomstdrink
    förrätt med ett glas vin (alternativt en öl)
    två snapsar
    varmrätt med två glas vin (alternativt en öl)
    två koppar kaffe
    en avec (congac, whiskey eller baileys)
    en bit tårta

Vi har bjudit 125 personer till vårt bröllop och många av dem är väldigt "fest-törstiga". Därför har vi dessutom valt att ha betalbar till självkostnadspriser.

De enda kostnader som då återstår för oss att betala är:
    hyra för lokal
    kläder
    blomster
    musik/ underhållning
    prydnader och pynt
    serveringspersonalens lön
    frisör
    ringar

Det ska väl inte behöva bli så dyrt?
    Jag gissar på ca 15000-20000kr. Inte helt oöverkomligt.

Eller vad tror ni? Lever jag i en fantasivärld?
    Ska ni också göra en liknande lösning?
    Gifter ni er också 8/8?

• Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?
  • Mia1972

Jag är helt emot kuvertavgifter och betalbarer.Jag tycker att man BJUDER sina gäster på allt när man BJUDER in dom på fest.

Sen gör naturligtvis var och en precis som dom vill på deras fester

Men jag undrar över en sak TS: VAD bjuder ni era gäster på? För som det verkar nu så får dom ju betala all mat och dryck själv.
    Vilket betyder att ni inte bjuder på nått alls.

Eller fattar jag fel?

• snart fru Juslin

giz83 skrev 2009-03-25 10:56:19 följande:

jag håller med många av er...att det blir liite dyrt med 700 kr/person och om ni ändå ska bjuda 125 personer så är det bättre att som Tooticki skrev att ha en kuvertavgift på ca 150 kr.vad är det för restaurang ni ska hyra? och är det en 7 rättersmiddag ni ska ha? försök att dra ner det till kanske en 3 rätters istället. billigare och trevligare...
    Vi hyr en bygdegård och beställer in en tvårättersbuffé och tårtan ska jag göra själv. SÅ mycket billigare går det nog inte att få... Du har missuppfattat det hela. Kuvertavgiften är 350kr/person inte 700kr!
    Vi har blivit bjudna på 4 bröllop de fem senaste åren. Alla har haft kuvertavgift på 300 eller 350kr och hälften av dem har dessutom haft betalbar.
    Jag personligen blev väldigt överraskad då vi blev bjudna på drickat på den andra hälften. Det var helt oväntat från oss.
    Självklart en glad överraskning dock, men absolut inget jag förväntar mig på ett bröllop. Inte heller i framtiden vill jag tillägga.

Jag tycker att varje bröllop har varit värd varenda krona och jag har aldrig haft en tanka på att det var konstigt eller dyrt på nått sätt alls.
  • snart fru Juslin

Tack för din åsikt i det hela.
    Ta nu inte detta personligt, MEN...
    Jag tycker dock fortfarande inte att 350kr är en peng nog att ta upp i frågor som handlar om att ha det knapert. Shit alltså! Om man inte har 350kr över en månad bor man ju ute på gatan.
    Om jag kännde sågon som var uteliggare (inte menat som en liknelse med dig) som jag skulle vilja ha på mitt bröllop skulle jag självklart bjuda dem på hela festen!

LandK skrev 2009-03-25 22:20:55 följande:
    Jag skulle vilja tillägga en sak om det här med att (som gäst) inte ha råd eller inte vilja...
  • snart fru Juslin

Vi inbjuder dem till att dela denna viktiga dag med oss och upplevelsen av en underbart trevlig fest.

Mia1972 skrev 2009-03-25 22:22:27 följande:
    jag undrar över en sak TS: VAD bjuder ni era gäster på?
  • ElinPierre

350 kr per person = 700 kr per par= 2 par nya skor till barnen.
    Det kan vara SANSLÖST mycket pengar!

Tycker absolut inte det är något fel i att ta kuvertavgift, men jag tror nog du ska tänka dig för innan du gör sådana uttalanden!!!

snart fru Juslin skrev 2009-03-25 22:33:54 följande:

Tack för din åsikt i det hela. Ta nu inte detta personligt, MEN...Jag tycker dock fortfarande inte att 350kr är en peng nog att ta upp i frågor som handlar om att ha det knapert. Shit alltså! Om man inte har 350kr över en månad bor man ju ute på gatan.Om jag kännde sågon som var uteliggare (inte menat som en liknelse med dig) som jag skulle vilja ha på mitt bröllop skulle jag självklart bjuda dem på hela festen!
  • MV85

Tack för din åsikt i det hela. Ta nu inte detta personligt, MEN...Jag tycker dock fortfarande inte att 350kr är en peng nog att ta upp i frågor som handlar om att ha det knapert. Shit alltså! Om man inte har 350kr över en månad bor man ju ute på gatan.Om jag kännde sågon som var uteliggare (inte menat som en liknelse med dig) som jag skulle vilja ha på mitt bröllop skulle jag självklart bjuda dem på hela festen!
    Då gissar jag att du aldrig har levt på existensminimum eller där under, för då är 350:- en hel veckas matbudget! Det har jag levt på förr, och hade inte haft en chans i världen att gå på ett bröllop med en sådan kuvertavgift hur gärna jag än velat på den tiden!
  • passionsblomman

Om min mamma åsg det här tror jag på allvar att hon skulle leta rätt på dig och skälla ut dig efter noter!

Hon har kämpat ett helt liv för att försörja sig och sin familj, hon är sjukpensionär, frånskild och har inte ett skit över varje månad kan jag bara tala om.
    Hon trollar med knäna och vänder på vartenda satans öre och är bättre ekonom än NÅGON på det här forumet, det kan jag försäkra.
    Hon bor inte på gatan och det är tamejfan ett mirakel hur hon får ihop det.

Jag har själv haft tider i mitt liv då jag räknat enkronor och inte haft mer än havregrynsgröt att äta. Det var det antagligen inte så många som visste.

Nu går vi i tider då rätt många kommer att inse vad lite pengar på kontot VERKLIGEN är, och då snackar vi inte om att inte ha råd att dra utomlands.

Om du tar ut kuvertavgift eller inte, det struntar jag i men det du nyss sa, det får mig att se rött så det är tur vi inte är i samma rum det ska jag bara säga dig. och jag menar det!
    SHIT vad arg jag blir märker jag nu!

OCH dessutom , apropå vad du skriver i din trådstart, "att det inte behöver kosta så mycket"

Jo det gör det ju visst det, bara det att du styr upp det så att det inte är ur din plånbok pengarna ska fram.
    Det gör ju inte att det är billigt egentligen.

• stich

Du skämtar nu va?
  • passionsblomman

Jag blir bara argare och argare ju mer jag tänker på den där kommentaren och den verklighetsuppfattning som den bevisar. Jag måste gå ut på trappan och andas riktigt kall luft

*går ut*

*sätter mig igen*

Jag hoppas du får uppleva en rejäl tid i ditt liv som lär dig lite ödmjukhet inför hur det känns att inte veta om man ska kunna äta något och att oroa sig för vilken räkning man måste ringa och böna och be att få skjuta upp lite. Och skäms du inte redan, så hoppas jag du minns den tiden då du tyckte 350 spänn var en fis i rymden och SKÄMS och ångrar dig.

• Mervione

Annars kanske man kan kompromissa, om man vet att någon som man vill bjuda inte har det så bra ställt så kanske man kan bjuda den personen?

Och de som är t.ex professorer, läkare, miljonärer kan betala för sig?

Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?