• snart fru Juslin

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Som väldigt ny inom detta med bröllopstankar slås jag ständigt över hur mycket folk tror att ett bröllop "måste" kosta.
    Vad är deet för fel på att ha en trevlig fest med sina närmast släktingar och vänner bara.

Vi ska gifta oss den 8/8 -09 och utnyttjar den underbara möjligheten att begära en kuvertavgift. Många "bröllopsexperter" tycker att detta är skamligt och rekommenderar strängt emot det. VAD är det egentligen som är så fel med det?! Det är ju valfritt för alla gäster att välja om de vill komma eller inte.

Jag har inte kommit fram till någon slutsumma på vårt bröllop ännu (det är ju ganska långt kvar i skrivande stund) men så här ser tankarna ut just nu.

Kuvertavgiften - 350kr/person - täcker på kronan:
    välkomstdrink
    förrätt med ett glas vin (alternativt en öl)
    två snapsar
    varmrätt med två glas vin (alternativt en öl)
    två koppar kaffe
    en avec (congac, whiskey eller baileys)
    en bit tårta

Vi har bjudit 125 personer till vårt bröllop och många av dem är väldigt "fest-törstiga". Därför har vi dessutom valt att ha betalbar till självkostnadspriser.

De enda kostnader som då återstår för oss att betala är:
    hyra för lokal
    kläder
    blomster
    musik/ underhållning
    prydnader och pynt
    serveringspersonalens lön
    frisör
    ringar

Det ska väl inte behöva bli så dyrt?
    Jag gissar på ca 15000-20000kr. Inte helt oöverkomligt.

Eller vad tror ni? Lever jag i en fantasivärld?
    Ska ni också göra en liknande lösning?
    Gifter ni er också 8/8?

• Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?
  • Tooticki

snart fru Juslin skrev 2009-03-25 22:33:54 följande:

Tack för din åsikt i det hela. Ta nu inte detta personligt, MEN...Jag tycker dock fortfarande inte att 350kr är en peng nog att ta upp i frågor som handlar om att ha det knapert. Shit alltså! Om man inte har 350kr över en månad bor man ju ute på gatan.Om jag kännde sågon som var uteliggare (inte menat som en liknelse med dig) som jag skulle vilja ha på mitt bröllop skulle jag självklart bjuda dem på hela festen!
    Intressant åsikt från en person som ska ha kuvertavgift OCH betalbar på sitt bröllop!
  • giz83

vill bara säga att fan va skönt passsionsblomman
    jag har heller inte haft det så jävla lätt i mitt liv med pengar, nu har jag det mycket bättre än vad jag hade för bara 5 år sen!
    min sambo har jobb, jag studerar och ska bli något, min son har kläder på kroppen och får all mat han kan behöva och lite till!! han är bortskämd nu!
    det är verkligen inte lätt att avvara 350 kr för någons bröllop oavsett hur mycket man vill gå och har man dessutom barn som vill följa med eller man har en sambo så blir det en massa pengar!! och så vill man ju faktiskt köpa en present...eller kanske nya fina kläder...och är man 4 som ska gå så blir det flera tusen och om man lever på existensminimum så är det hela månadens pengar!

jag säger bara att det är inte alltid så lätt att avvara de pengarna hu mycket man än vill!

snart fru jolin du säger att ni kan betala hela festen för de som inte har råd, men hur gör ni om alla kommer och säger att de inte har råd?
    jag vet att min familj och släkt och vänner vet att vi inte har råd med hur mycket som helst, därför tänker jag inte heller spendera flera 10 tusentals kr på vårt bröllop, för jag värderar att de är där mer än att det ska se flådigt ut!

passionsblomman skrev 2009-03-26 00:24:33 följande:
    Jag blir bara argare och argare ju mer jag tänker på den där kommentaren och den verklighetsuppfattning som den bevisar. Jag måste gå ut på trappan och andas riktigt kall luft*går ut* *sätter mig igen*Jag hoppas du får uppleva en rejäl tid i ditt liv som lär dig lite ödmjukhet inför hur det känns att inte veta om man ska kunna äta något och att oroa sig för vilken räkning man måste ringa och böna och be att få skjuta upp lite. Och skäms du inte redan, så hoppas jag du minns den tiden då du tyckte 350 spänn var en fis i rymden och SKÄMS och ångrar dig.
  • agtiwi

Kan bara nicka och hålla med passionsblomman.. Det här är ju bara för mycket. Menar du på fullaste allvar att om man inte har 350:- eller mer över varje månad till att spendera på andras giftermål (som dessutom har den inställningen) så är man uteliggare. Du har aldrig funderat på att om man då väljer att lägga dessa kronor på ert bröllop så kanske man blir uteliggare om inte annat.. Detta gör mig så förbannad så det finns inte. Alla kanske inte har det som ni som har folk som kan betala för er och era påhitt. Det där senaste inlägget var faktiskt det mest vidriga jag läst på väldigt länge, det är ett hån och ett väldigt stort sådant mot alla dessa människor som måste vända på varenda krona för att klara av att överleva månad efter månad. Skulle kunna skriva en hel evighet känner jag, men avrundar här konstaterandes att antingen så är en del inte kloka eller så tänker de inte innan de uttalar sig..

• Juli 2010

"Vi inbjuder dem till att dela denna viktiga dag med oss och upplevelsen av en underbart trevlig fest"

Är det verkligen det enda ni bjuder era gäster på?

Ni kunde ju lika gärna säga till alla gäster "ni är välkomna att närvara på vårt bröllop och tillhörande fest, men då får ni betala för den också"

Snålt, snålare, snålast ! säger jag bara

Skulle någon vän till mig komma och säga så, och bjuda in till bröllop med den kuvertavgift och den inställning du har att "det är ju inte så mycket". Skulle jag tacka nej även om jag haft råd att gå.

Personligen ödslar jag inte tid på folk med sådan inställning, och jag hoppas att era vänner känner samma sak.

Dags att komma ner till verkligheten !

• Lady o Lufsen

snart fru Juslin skrev 2009-03-25 22:33:54 följande:

Tack för din åsikt i det hela. Ta nu inte detta personligt, MEN...Jag tycker dock fortfarande inte att 350kr är en peng nog att ta upp i frågor som handlar om att ha det knapert. Shit alltså! Om man inte har 350kr över en månad bor man ju ute på gatan.Om jag kännde sågon som var uteliggare (inte menat som en liknelse med dig) som jag skulle vilja ha på mitt bröllop skulle jag självklart bjuda dem på hela festen!
    Ehhh...nej, man bor inte på gatan bara för att man har så lite som 350:- över- hur tänker du nu?

Har man däremot 350:- över när man har betalat alla sina utgifter så är nog ett bröllop den sista prioriteringen man gör.
  • superman9000

Vaför ta detta på sådannt stort allvar?
    Om man inte gillar kuvertavgifter då betalar man inte om man inte har råd att betala kan man ju alltid gå till kyrkan ( eller vart den nu ska vara)och bevittna cermonin det kostar inget.

Som passionsblommar sa så fattar hon inte hur hennes mor får i hopp det men hon får det precis som många andra som inte har det bra ställt, och jag är helt övertygad om att om man verkligen vill gå på ng kuvertavigtsbröllop så ser man till att man fixar även det, men brukar ju få reda på när ett bröllop ska vara en bra stund innan och behöver därför inte avvara så mycket varje månad.

Och som folk menar tidigare att det inte bara kostar kuveravgiften, att man måste köpa ny klänning och dyl kommer jag nog inte ens kommentera.

• oliveroebbasmamma

Har inte läst hela tråden, bara de sista inläggen o jag blir rädd när jag inser hur folk resonerar. 350 kr i kuvertavgift, visst.. e det bara jag som ska gå o jag redan har present o kläder mm... Men räkna på att iaf båda två vill gå, då är du uppe i 700 kr. Sen vill man ju gärna ha med sig present...dessutom kanske man inte vill gå i sina vardagskläder, så då ska det köpas såna och det brukar inte bli billigt!
    Vi var bjudna på ett bröllop i feb, och där var det ingen avgift, men vi hade dessvärre inte råd att gå ändå..pga mammaledighet och att vi var tvungna att fixa kostym (klädkrav) och kläder till mig! Men vi skickade ett bidrag ändå till brudparet. Och ändå har vi heltidsjobb båda två, bara det att jag är mammaledig nu o det vet vi ju alla hur mycket pengar man har över då! Dessutom har jag två barn som behöver nya kläder titt som tätt!
    Kan ju berätta oxå att vi själva ska gifta oss i sommar..i samband med sonens dop och tänker göra det till en överraskning, då håller vi nere kostnaderna och lägger istället pengar på mat o underhållning till gästerna! Jag känner iaf att om man bjuder till ett bröllop så bjuder man på allt som det innebär!
    Men det är ju bara min åsikt!

• isop

Alla får göra som de vill, men jag skulle aldrig drömma om att ta betalt av mina gäster. Är de mina gäster så blir de naturligtvis bjudna.

Vi vill inte lägga några stora summor, och även om en dröm var att äta ute på restaurang så att vi själva skulle slippa göra något, har vi strukit den idén eftersom det blir för dyrt. Vi kommer att vara hemma i trädgården och jag och min mamma ska laga all mat (buffé) och jag bakar tårtan själv.

Jag tycker att man får rätta sig efter sin plånbok, man kan inte begära att andra ska stå för ens kostnader. Vill jag ha fest får jag betala den. Konstigare än så är det inte.

Jag hade känt mig pressad om jag blev bjuden till bröllop med kuvertavgift. Bröllop är viktiga och det känns inte så lätt att tacka nej. Det känns inte kul heller att behöva påpeka att man har ont om pengar och då kanske bli "tyckt synd om".

Å andra sidan känner vi ingen som skulle dricka 10 öl på en kväll utöver drycken till maten (inte med drycken till maten inkluderad heller, faktiskt). Så vi lever i lite olika verkligheter.

• giz83
    superman9000 skrev 2009-03-26 09:48:46 följande:
    Vaför ta detta på sådannt stort allvar? Om man inte gillar kuvertavgifter då betalar man inte om man inte har råd att betala kan man ju alltid gå till kyrkan ( eller vart den nu ska vara)och bevittna cermonin det kostar inget. Som passionsblommar sa så fattar hon inte hur hennes mor får i hopp det men hon får det precis som många andra som inte har det bra ställt, och jag är helt övertygad om att om man verkligen vill gå på ng kuvertavigtsbröllop så ser man till att man fixar även det, men brukar ju få reda på när ett bröllop ska vara en bra stund innan och behöver därför inte avvara så mycket varje månad. Och som folk menar tidigare att det inte bara kostar kuveravgiften, att man måste köpa ny klänning och dyl kommer jag nog inte ens kommentera.
    men hur gör man då om man inte har råd att lägga undan ens en liten summa varje månad?
    precis som passionsblomman skrev om hennes mamma!
    ALLA KAN INTE LÄGGA UNDAN PENGAR för det är inte penga de har!!!!
  • superman9000

Pressad att gå på bröllop och måste köpa kläder ja det är helt olika världar vi lever i.

Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?