• snart fru Juslin

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Som väldigt ny inom detta med bröllopstankar slås jag ständigt över hur mycket folk tror att ett bröllop "måste" kosta.
    Vad är deet för fel på att ha en trevlig fest med sina närmast släktingar och vänner bara.

Vi ska gifta oss den 8/8 -09 och utnyttjar den underbara möjligheten att begära en kuvertavgift. Många "bröllopsexperter" tycker att detta är skamligt och rekommenderar strängt emot det. VAD är det egentligen som är så fel med det?! Det är ju valfritt för alla gäster att välja om de vill komma eller inte.

Jag har inte kommit fram till någon slutsumma på vårt bröllop ännu (det är ju ganska långt kvar i skrivande stund) men så här ser tankarna ut just nu.

Kuvertavgiften - 350kr/person - täcker på kronan:
    välkomstdrink
    förrätt med ett glas vin (alternativt en öl)
    två snapsar
    varmrätt med två glas vin (alternativt en öl)
    två koppar kaffe
    en avec (congac, whiskey eller baileys)
    en bit tårta

Vi har bjudit 125 personer till vårt bröllop och många av dem är väldigt "fest-törstiga". Därför har vi dessutom valt att ha betalbar till självkostnadspriser.

De enda kostnader som då återstår för oss att betala är:
    hyra för lokal
    kläder
    blomster
    musik/ underhållning
    prydnader och pynt
    serveringspersonalens lön
    frisör
    ringar

Det ska väl inte behöva bli så dyrt?
    Jag gissar på ca 15000-20000kr. Inte helt oöverkomligt.

Eller vad tror ni? Lever jag i en fantasivärld?
    Ska ni också göra en liknande lösning?
    Gifter ni er också 8/8?

• Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?
  • MissieA
    superman9000 skrev 2009-03-26 11:48:05 följande:
    Jag säger inte att man är en sämre människa för att man inte har råd med vissa saker. Men är man en dålig människa för att man inte har råd att bjuda sina vänner?
    Man är helt klart inte en sämre människa om man inte har råd med något. Men om jag inte har råd med att åka utomlands kommer jag inte göra det, om jag inte har råd med en bil kommer jag inte köpa den, om jag inte har råd med att bjuda mina nära &kära på 3-rättersmiddag på bröllopet då ställer jag mig i köket och lagar en god buffé. Förstår du mitt resongemang??

Varför låta andra betala när man själv inte har råd med samma sak??

Sen kan du också svara på" när ni bjuder hem folk på middag måste dom ta med sig en viss summa för maten, drycken osv? Betalar dom sin egen mat även när ni bjuder hem dom???"
  • Luucie

Jag tycker att hela resonemanget är omoget och det står jag för. Det är inte menat som ett personligt påhopp.

När det låter som att det viktigaste är att ha fest och att "bjuda" in så många som möjligt och när man inte verkar ha den minsta förståelse för andras ekonomi eller någon som helst ödmjukhet inför de som kanske inte har råd. Utan mer tar sig tonen att "de får skylla sig själva" då får det mig att tro att den som resonerar så är väldigt ung och oerfaren i livet.

• passionsblomman

Jo just det, det är SÅ jag säger: "alla som inte tycker so jag ska ha stryk"

Det var ju inte alls en förvrängning!

Jag säger att jag blir så förbannad på folk som skrattar åt en summa och säger att har man inte den så bor man på gatan har en attityd och inställning som gör mig så arg tatt jag får lust att slåss. Jag inser att det inte vore rätt ATT slåss, men jag känner ändå lusten.

Jag tycker det är oerhört kränkande mot de människor som gråter när den futtiga sjukpensionen kommer för att den inte kommer att räcka. Idag ska min mamma hämta ut sin medicin. Det hade hon glömt när hon betalade räkningarna, så hon betalade alla. Medicinen kostar tusen kronor.På mammas konto finns inte tusen kronor ens till mat och övrigt. Vad ska hon lösa ut medicinen för?
    Jag är fullt medvetn om att jag är ytterst känslomässig det här.

Mina reaktioner är också HELT utifrån den kommentaren och vissa efterförjande om vad alla minsann har eller inte.

Huruvida TS tar en kuveravgifte eller ej, det skiter jag i.
    Jag har ett eget utbrott på en enskild del av TS inlägg.

• superman9000

Efters

MissieA skrev 2009-03-26 11:52:27 följande:
    Man är helt klart inte en sämre människa om man inte har råd med något. Men om jag inte har råd med att åka utomlands kommer jag inte göra det, om jag inte har råd med en bil kommer jag inte köpa den, om jag inte har råd med att bjuda mina nära &kära på 3-rättersmiddag på bröllopet då ställer jag mig i köket och lagar en god buffé. Förstår du mitt resongemang??Varför låta andra betala när man själv inte har råd med samma sak??Sen kan du också svara på" när ni bjuder hem folk på middag måste dom ta med sig en viss summa för maten, drycken osv? Betalar dom sin egen mat även när ni bjuder hem dom???"
    Nej varför skulle dom det? Eftersom jag inte har för vana att bjuda hem 125 personer på middag så verkar ju det befängt.

Men jag måste bara få berätta en sak: när jag precis hade träffat min blivande man så ringde hans bror oss och undrade om vi hade lust att komma hem till dom för lite grillat, detta var ca 3 veckor in så jag var väl inte direkt jätte sugen från början när han sen tillägger "ja alltså om ni kan komma kn ni väl åka till affären och köpa med er kött och tillbehör och se om dom har kol annars får ni åka till macken" vi hade som tur va andra planer den dagen. Det tycker jag nog inte är ok att bjuda hem folk på man sen be dom köpa maten och tillbehören det tycker jag är lite att ta i :)

Jag tycker att folk får välja fritt när det kommer till kuvertavgift, vi kommer inte att ha det, men så länge men lägger nivån på en ok summa och sen är medveten om att några inte kan komma så är det inga bekymmer. Sen förstår jag ditt resonemang att har man inte råd får man klura ut ng annat men jag vet inte hur deras situation är och jag har inte med det att göra och jag kan bara anta att det är det enda sättet att få ihop det om man vill ha alla där.
  • MissieA
    superman9000 skrev 2009-03-26 12:15:30 följande:
    Efters
    Nej varför skulle dom det? Eftersom jag inte har för vana att bjuda hem 125 personer på middag så verkar ju det befängt.Men jag måste bara få berätta en sak: när jag precis hade träffat min blivande man så ringde hans bror oss och undrade om vi hade lust att komma hem till dom för lite grillat, detta var ca 3 veckor in så jag var väl inte direkt jätte sugen från början när han sen tillägger "ja alltså om ni kan komma kn ni väl åka till affären och köpa med er kött och tillbehör och se om dom har kol annars får ni åka till macken" vi hade som tur va andra planer den dagen. Det tycker jag nog inte är ok att bjuda hem folk på man sen be dom köpa maten och tillbehören det tycker jag är lite att ta i :)Jag tycker att folk får välja fritt när det kommer till kuvertavgift, vi kommer inte att ha det, men så länge men lägger nivån på en ok summa och sen är medveten om att några inte kan komma så är det inga bekymmer. Sen förstår jag ditt resonemang att har man inte råd får man klura ut ng annat men jag vet inte hur deras situation är och jag har inte med det att göra och jag kan bara anta att det är det enda sättet att få ihop det om man vill ha alla där.
    Fast i den här situationen väljer man ju att bjuda 125 personer, om man inte har råd med det så bjuder man väl färre. Fast jag tycker att det är samma sak om man bjuder hem folk på middag eller om man bjuder gäster till sitt bröllop, man BJUDER dom Jag väntar hellre 2-3 år tills man har råd än får gästerna att betala.
  • ario

jag HATAR att bli bjuden på knytkalas, går hellre ej än att behöva känna mig tvyngen att ta med mig något hemifrån.

Ha kuvertavgift är något som jag aldrig skulle tänka mig ha, hellre bjuder jag på ärtsoppa än på 3 rätters om jag inte har råd att bjuda på hela kalaset!

varför känns kuvertagift "svenskt" många kulturer är det nästintill pinsamt!

• superman9000

Kan förstå att du är arg men jag tycker inte att ge ng ett kok stryk för att man inte tycker lika är en sjukt.
    Det är det många försäldrar säger till barn innan dom slår dom.
    Jag anter att den som skrev att 350 inte var mycket pengar utgår från sig själv och deras gäster dom har, hoppas jag, satt en gräns där dom vet att deras gäster kan hantera så för dom kanske inte 350 är så mycket, man det är klart att för många är 350 det som kan stjälpa hela månadsbudgeten.
    Det är inte fult att inte råd men det är inte fult att ha råd eller?

passionsblomman skrev 2009-03-26 12:09:34 följande:
    Jo just det, det är SÅ jag säger: "alla som inte tycker so jag ska ha stryk"Det var ju inte alls en förvrängning!Jag säger att jag blir så förbannad på folk som skrattar åt en summa och säger att har man inte den så bor man på gatan har en attityd och inställning som gör mig så arg tatt jag får lust att slåss. Jag inser att det inte vore rätt ATT slåss, men jag känner ändå lusten. Jag tycker det är oerhört kränkande mot de människor som gråter när den futtiga sjukpensionen kommer för att den inte kommer att räcka. Idag ska min mamma hämta ut sin medicin. Det hade hon glömt när hon betalade räkningarna, så hon betalade alla. Medicinen kostar tusen kronor.På mammas konto finns inte tusen kronor ens till mat och övrigt. Vad ska hon lösa ut medicinen för?Jag är fullt medvetn om att jag är ytterst känslomässig det här.Mina reaktioner är också HELT utifrån den kommentaren och vissa efterförjande om vad alla minsann har eller inte. Huruvida TS tar en kuveravgifte eller ej, det skiter jag i.Jag har ett eget utbrott på en enskild del av TS inlägg.
  • superman9000

Jo det skulle jag också göra men som sagt vad vet jag dom kanske har väntat i flera år man fixar inte att få ihop tillräckigt. Alla har vi olika förutsättningar. Och jag tycker inte att det är "fult" att ha kuvertavgift som många verkar tycka det är bara det jag vill få fram.

MissieA skrev 2009-03-26 12:23:21 följande:
    Fast i den här situationen väljer man ju att bjuda 125 personer, om man inte har råd med det så bjuder man väl färre. Fast jag tycker att det är samma sak om man bjuder hem folk på middag eller om man bjuder gäster till sitt bröllop, man BJUDER dom Jag väntar hellre 2-3 år tills man har råd än får gästerna att betala.
  • MissieA
    ario skrev 2009-03-26 12:25:25 följande:
    jag HATAR att bli bjuden på knytkalas, går hellre ej än att behöva känna mig tvyngen att ta med mig något hemifrån.Ha kuvertavgift är något som jag aldrig skulle tänka mig ha, hellre bjuder jag på ärtsoppa än på 3 rätters om jag inte har råd att bjuda på hela kalaset!varför känns kuvertagift "svenskt" många kulturer är det nästintill pinsamt!
    Jag kan ju säga att i mitt hemland hade det varit väldigt pinsamt att gästerna får betala för den mat de äter på ett bröllop de blir inbjudna till. De som har råd med en stor fest bjuder på ALLT! och de som inte har råd har helt enkelt en fest de har råd med eller så gifter de sig endast med vittnen ocg firar med familjerna.
  • Lady o Lufsen

...det handlar kanske inte om att det skulle vara "fult att ha råd" utan mer att man ställer till med party som gästerna får betala för.

Att HA råd med bröllop innebär ju sällan att man då behöver ta betalt av sina gäster...då blir ju betalbröllop överflödigt.

Att INTE ha råd med bröllop betyder ju att man behöver finansiera det på något vis- gästerna får således betala.

Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?