• Luucie

Vad räknas som "billigt" bröllop?

snart fru Juslin skrev 2009-03-24 20:36:18 följande:

Det tycker jag också är en självklarhet - om pressenterna alltså.Att skriva det i klartext är väl dock lite formellt. Det är väl ett självskrivet faktum, percis som att om det inte är kuvert avgit förväntas en bröllopsgåva.Eller har jag fel?
    Ja du har fel...
  • Luucie
    laris skrev 2009-03-24 22:04:06 följande:
    Vi är bjudna till ett bröllop där paret ha valt att både ta betalt för kuvertavgift och betalbar. Själv tycker jag att det är ok med något av dessa men inte både och. Vi kommer dessutom att flyga dit då bröllopet hålls långt härifrån (i Sverige dock). Tillsammans med flyg + hotell samt present kommer allt att går på 3000:- .....och ja...de flesta köper present fastän det är betalbar och kuvertavgift. Vill inte ens fundera på att vi ska ha nya kläder till festen då man inte äger oändligt många klänningar.
    Hur kommer det sig att ni ska gå då? Är de väldigt nära släkt/vänner?
  • Luucie
    laris skrev 2009-03-24 22:23:36 följande:
    Väldigt nära släkt och då vill vi vara med oavsett
    Jag förstår, sluta klaga då.
    Nä jag skoja bara
  • Luucie
    laris skrev 2009-03-24 22:29:12 följande:
    Min mening var inte att klaga men jag står fortfarande för att ta bealt för allt är kanske inte det roligaste för även om man inte är nära släkt eller vän så vill man oftast närvara vid ett bröllop och det är inte alltid det går ekonomiskt. Tråkigt när det ekonomiska får bestämma om man kan vara med på bröllopet eller inte. Oftast vill man kanske inte heller ringa och säga att man inte kommer pga av höga kostnader...Förstår dock att du skojade
    Håller med dig fullständigt!

Och till TS, vi är som sagt olika. I mina kretsar BJUDER vi till bröllop. Så är det med det.

Vet inte vem det var...kanske tom i en annan tråd men bara för att få det sagt vill jag säga att jag absolut inte tycker att man kan jämföra en bröllopsfest med vilken annan fest som helst!
    Tycker nämligen att det låter så ibland. Och det är fel bara. Fel!
  • Luucie
    Ore skrev 2009-03-25 11:04:25 följande:
    Måste också tillägga att jag får en litet sur smak i munnen av det faktum att TS slår sig litet för bröstet över att de anordnar ett så billigt bröllop, när allt de gör är att överföra en kostnad på cirka 45 000 kr för mat, plus okänd summa för dryck under resten av kvällen, på gästerna istället för att själva stå för den...
    Jag är med dig...fräs
  • Luucie

snart fru Juslin skrev 2009-03-25 22:05:36 följande:

Nu är du inge snäll. :(
    Jag är ledsen men jag höll med Ore om inlägget...fräset var för den sura smaken i munnen och inte riktat mot er

Ni gör naturligtvis som ni vill. Det framgår ju förövrigt att ni redan bestämt er också...så det är väl bra.
    Jag är bara så jättejättemycket emot kuvertavgift så jag kan inte hejda mig!

Sorry, nu är jag klar...Hoppas ni får en jättebra dag. Kram.
  • Luucie
    superman9000 skrev 2009-03-26 10:15:22 följande:
    Om man tycker att det är snålt och sniket men kuvertavgit så behöver man heller inte betala, men bjuder ju folk som man känner ( antar jag ) och då vet man ju hur dom tänker ang detta. Skulle jag har kuvertavgift, ng som inte ska ha nu, och ng inte skulle komma för att dom tycker att jag är sniken och snål så fine by me det är väl inte värre än så.
    Det är ju fantastiskt att mna kan ha den insynen i 125 personers privata ekonomi, så att man kan "bestämma" vad de har råd med och inte...
  • Luucie
    superman9000 skrev 2009-03-26 10:51:58 följande:
    Jag menar att om man kan få dit 100 av sina nära och kära men kuvertavgift och 5 inte har råd så är det att föredra mot att istället bjuda på allt och då bara kunna ha 5 av sina nära och kära där.
    Sen tycker jag att man inte ska räka med mer kostnader till det hela, att man måste köpa kläder och att man måste resa dit och måste betala boende. Då måste man inte gå på bröllopet tycket jag.
    Jag håller inte med alls!

Inte om nått du skriver faktiskt. Jag bjuder mycket hellre 5 personer på allt än att jag "kallar" till fest som folk själva får betala.
    Sen är det självklart att omkostnader ingår! Speciellt om man måste resa och bo på annan ort!
    Helt galet omoget resonerande tycker jag.
  • Luucie

Jag tycker att hela resonemanget är omoget och det står jag för. Det är inte menat som ett personligt påhopp.

När det låter som att det viktigaste är att ha fest och att "bjuda" in så många som möjligt och när man inte verkar ha den minsta förståelse för andras ekonomi eller någon som helst ödmjukhet inför de som kanske inte har råd. Utan mer tar sig tonen att "de får skylla sig själva" då får det mig att tro att den som resonerar så är väldigt ung och oerfaren i livet.

Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?