• snart fru Juslin

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Som väldigt ny inom detta med bröllopstankar slås jag ständigt över hur mycket folk tror att ett bröllop "måste" kosta.
    Vad är deet för fel på att ha en trevlig fest med sina närmast släktingar och vänner bara.

Vi ska gifta oss den 8/8 -09 och utnyttjar den underbara möjligheten att begära en kuvertavgift. Många "bröllopsexperter" tycker att detta är skamligt och rekommenderar strängt emot det. VAD är det egentligen som är så fel med det?! Det är ju valfritt för alla gäster att välja om de vill komma eller inte.

Jag har inte kommit fram till någon slutsumma på vårt bröllop ännu (det är ju ganska långt kvar i skrivande stund) men så här ser tankarna ut just nu.

Kuvertavgiften - 350kr/person - täcker på kronan:
    välkomstdrink
    förrätt med ett glas vin (alternativt en öl)
    två snapsar
    varmrätt med två glas vin (alternativt en öl)
    två koppar kaffe
    en avec (congac, whiskey eller baileys)
    en bit tårta

Vi har bjudit 125 personer till vårt bröllop och många av dem är väldigt "fest-törstiga". Därför har vi dessutom valt att ha betalbar till självkostnadspriser.

De enda kostnader som då återstår för oss att betala är:
    hyra för lokal
    kläder
    blomster
    musik/ underhållning
    prydnader och pynt
    serveringspersonalens lön
    frisör
    ringar

Det ska väl inte behöva bli så dyrt?
    Jag gissar på ca 15000-20000kr. Inte helt oöverkomligt.

Eller vad tror ni? Lever jag i en fantasivärld?
    Ska ni också göra en liknande lösning?
    Gifter ni er också 8/8?

• Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?
  • Mia1972

snart fru Juslin skrev 2009-03-25 22:36:58 följande:

Vi inbjuder dem till att dela denna viktiga dag med oss och upplevelsen av en underbart trevlig fest.
    Och för att få dela denna dagen med er ska dom behöva betala 350 + drickat själv?

Nä snålt och sniket tycker jag det är !
  • Ore

En tanke kring både kuvertavgift och betalbar. Är det ens lagligt? Man behöver ju inte tillstånd för att ha alkohol till självkostnadspris, men är det inte någon förutsättning att det inte får vara några andra kostnader. Någon som vet mer?

• superman9000

Kan man inte lägga undan pengar så kan man inte heller gå så enkelt är det orättvist men sådannt är livet, jag skulle vilja köpa ett nytt hus men jag har inte råd!

Hur tycker du annars att dom ska göra? Ska man välja att inte bjuda folk som är nära och kära för att ett fåtal inte kan?

• isop
    superman9000 skrev 2009-03-26 10:03:41 följande:
    Pressad att gå på bröllop och måste köpa kläder ja det är helt olika världar vi lever i.
    Okej, så du är den som kommer i jeans och din finaste topp som du haft sedan förra sommaren (lite urtvättad, men, men) när det står "högtidsdräkt" på inbjudan?
  • isop
    superman9000 skrev 2009-03-26 10:07:31 följande:
    Kan man inte lägga undan pengar så kan man inte heller gå
    Kan man inte lägga undan pengar så kan man inte bjuda på bröllop!
  • Ore
    superman9000 skrev 2009-03-26 10:07:31 följande:
    Kan man inte lägga undan pengar så kan man inte heller gå så enkelt är det orättvist men sådannt är livet, jag skulle vilja köpa ett nytt hus men jag har inte råd!
    Fast då kan man ju lika resonera att man inte ska gifta sig och ha ett jättestort bröllop om man inte har råd med det...
  • superman9000

Om man blir bjudan på ett bröllop där det står högtidsdräckt och du inte har råd då får du väl snacka med brudparet och meddela att du inte har möjlighet att köpa ng liknande och fråga om det du har duger, annars kan man ju inte gå, eller så tar man sig råd att köpa ng det handlar väl om egna val eller? Du kan välja att köpa ng nytt eller att ta ng som du har i garderoben ( min besår av mycket jeans men även ett par klänningar från HM inte så dyrt men kan vara fint ändå) eller så går man inte.

• ario

jag ska gifta mig 8/8 jipiiii

snart fru Juslin skrev 2009-03-24 19:46:12 följande:

Som väldigt ny inom detta med bröllopstankar slås jag ständigt över hur mycket folk tror att ett bröllop "måste" kosta.Vad är deet för fel på att ha en trevlig fest med sina närmast släktingar och vänner bara.Vi ska gifta oss den 8/8 -09 och utnyttjar den underbara möjligheten att begära en kuvertavgift. Många "bröllopsexperter" tycker att detta är skamligt och rekommenderar strängt emot det. VAD är det egentligen som är så fel med det?! Det är ju valfritt för alla gäster att välja om de vill komma eller inte.Jag har inte kommit fram till någon slutsumma på vårt bröllop ännu (det är ju ganska långt kvar i skrivande stund) men så här ser tankarna ut just nu.Kuvertavgiften - 350kr/person - täcker på kronan: välkomstdrinkförrätt med ett glas vin (alternativt en öl)två snapsarvarmrätt med två glas vin (alternativt en öl)två koppar kaffeen avec (congac, whiskey eller baileys)en bit tårtaVi har bjudit 125 personer till vårt bröllop och många av dem är väldigt "fest-törstiga". Därför har vi dessutom valt att ha betalbar till självkostnadspriser.De enda kostnader som då återstår för oss att betala är:hyra för lokalkläderblomstermusik/ underhållningprydnader och pyntserveringspersonalens lönfrisörringarDet ska väl inte behöva bli så dyrt?Jag gissar på ca 15000-20000kr. Inte helt oöverkomligt.Eller vad tror ni? Lever jag i en fantasivärld?Ska ni också göra en liknande lösning?Gifter ni er också 8/8?
  • superman9000

Om man tycker att det är snålt och sniket men kuvertavgit så behöver man heller inte betala, men bjuder ju folk som man känner ( antar jag ) och då vet man ju hur dom tänker ang detta. Skulle jag har kuvertavgift, ng som inte ska ha nu, och ng inte skulle komma för att dom tycker att jag är sniken och snål så fine by me det är väl inte värre än så.

• isop
    superman9000 skrev 2009-03-26 10:11:27 följande:
    Om man blir bjudan på ett bröllop där det står högtidsdräckt och du inte har råd då får du väl snacka med brudparet och meddela att du inte har möjlighet att köpa ng liknande och fråga om det du har duger, annars kan man ju inte gå, eller så tar man sig råd att köpa ng det handlar väl om egna val eller? Du kan välja att köpa ng nytt eller att ta ng som du har i garderoben ( min besår av mycket jeans men även ett par klänningar från HM inte så dyrt men kan vara fint ändå) eller så går man inte.
    Ja, men du menade att man inte behövde köpa nya kläder bara för att gå på bröllop. Men många kanske faktiskt måste göra det för att de inte har något. Klädkoden kan innebära en automatisk utgift. Att då tvingas betala för festen också (kuvertavgift och betalbar) kan bli lite väl dyrt.

Jag anser att bjuda betyder att man står för kostnaden för festen. Dvs, den som gifter sig står för det. Sedan blir det dyrt för gästerna i alla fall eftersom de kanske måste resa långt, sova över, köpa nya kläder och dessutom ta med en present.
Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?