• snart fru Juslin

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Som väldigt ny inom detta med bröllopstankar slås jag ständigt över hur mycket folk tror att ett bröllop "måste" kosta.
    Vad är deet för fel på att ha en trevlig fest med sina närmast släktingar och vänner bara.

Vi ska gifta oss den 8/8 -09 och utnyttjar den underbara möjligheten att begära en kuvertavgift. Många "bröllopsexperter" tycker att detta är skamligt och rekommenderar strängt emot det. VAD är det egentligen som är så fel med det?! Det är ju valfritt för alla gäster att välja om de vill komma eller inte.

Jag har inte kommit fram till någon slutsumma på vårt bröllop ännu (det är ju ganska långt kvar i skrivande stund) men så här ser tankarna ut just nu.

Kuvertavgiften - 350kr/person - täcker på kronan:
    välkomstdrink
    förrätt med ett glas vin (alternativt en öl)
    två snapsar
    varmrätt med två glas vin (alternativt en öl)
    två koppar kaffe
    en avec (congac, whiskey eller baileys)
    en bit tårta

Vi har bjudit 125 personer till vårt bröllop och många av dem är väldigt "fest-törstiga". Därför har vi dessutom valt att ha betalbar till självkostnadspriser.

De enda kostnader som då återstår för oss att betala är:
    hyra för lokal
    kläder
    blomster
    musik/ underhållning
    prydnader och pynt
    serveringspersonalens lön
    frisör
    ringar

Det ska väl inte behöva bli så dyrt?
    Jag gissar på ca 15000-20000kr. Inte helt oöverkomligt.

Eller vad tror ni? Lever jag i en fantasivärld?
    Ska ni också göra en liknande lösning?
    Gifter ni er också 8/8?

• Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?
  • MulleNuh

Äh förlåt.. Det jag skrev var lite väl provocerande såg jag nu!!

MulleNuh skrev 2009-03-25 21:28:24 följande:
    Ja ni kommer ju ev tjäna en hacka på bröllopet låter det som!!
  • snart fru Juslin

Jag finner det helt otroligt hur långt endel verkar få pengarna att räcka! Kul för er. Om vi t.ex. skulle bjuda på drickat hela kvällen skulle vår budget dubblas direkt. :)

agtiwi skrev 2009-03-25 10:13:22 följande:
    Hej TS och alla andra! Den ekonomiska biten är alltid känslig.. Min personliga åsikt är att det kanske blir lite mycket att ha både kuvertavgift och betalbar. För mig skulle det kännas som att släkt och vänner då förväntas betala min bröllopsfest, men alla är vi olika. Vi gifter oss samma datum som er! Allt vårat tillsammans kommer kosta 20 000:-. Då har vi valt att ha buffè och i stället för presenter så kommer en del nära och kära ställa upp under festens gång och plocka fram mat etc. I våra 20 000:- är det även inräknat fri bar. För mig känns det som att man får rätta festen efter plånboken om man inte är gjord i pengar, för ingen annan ska ju behöva betala för att vi är envisa nog att gifta oss när vi inte är beredda på att inte ha trerätters gjorda av inhyrd kock samt ett helt lag serveringspersonal etc när vi inte har pengar till det. Hellre då en billigare variant där gästerna slipper känna sig "pressade". Inget illa menat, men jag hade nog valt att stanna hemma pga det ekonomiska. Alternativt gått till kyrkan för att närvara vid själva vigselakten, men sedan gått hem.
  • snart fru Juslin

Med bröllopsexperter menar jag de självutnämnda sådana som intervjuvas i expressen , aftonbladet, amelia etc...

Jag är intresserad av åsikter kring detta ämne. Det är därför jag startat tråden. Däremot är jag inte intresserad av att ändra några av mina planer. Vi har redan bestämt hur vi vill ha det och det är ju som du säger det enda som betyder något! :)

Jag resonerar så här. Jag bjuder de jag vill ska komma. Har de inte möjlighet, råd eller viljan är det deras beslut att ta.

Birana skrev 2009-03-25 10:25:12 följande:
    För det första så har väl ingen någonsin sagt att det är fel att ha fest för bara släkt o vänner? Det är väl det man har...Dessutom finns det inga måsten utan det är privat fest o då gör man väl som man vill och har råd med. Undrar också vilka som är bröllopsexperter?? De som har gift sig 100 gånger eller? Jag vill vara försiktig med att låta negativ men snälla du, ska du lyssna på vad alla tycker så blir det bara jobbigt för dig. Gör som du själv vill. Betalbar bar tycker jag är bra eftersom alkohol är dyrt, många slösar och tar nya drinkar bara för att man inte vet vart man ställt glaset och några blir onödigt fulla. Men håller med om att det blir otroligt dyrt för gästerna.Jag resonerar så här: ordnar du fest så får du stå för den!
  • snart fru Juslin

Nej, definitivt inte!
    Våra kostnader kommer att uppgå till ca 700000kr, inkomster från kuvertavgiften och självkostnadspriset i baren ger en blir ca 55000kr så att kostnaden för oss alltså blir ca 15000-20000kr. Inte lite pengar att ligga ute med tycker jag! :/

MulleNuh skrev 2009-03-25 21:28:24 följande:
    Ja ni kommer ju ev tjäna en hacka på bröllopet låter det som!!
  • snart fru Juslin

Lady o Lufsen skrev 2009-03-25 21:32:52 följande:

Har inte läst et endaste dugg av tråden men väljer att svara på överskriften "Vad räknas som billigt bröllop"Billigt bröllop för mig är exakt VAD man får ut av det man faktiskt betalar....
    Tänkvärt! :)
  • MulleNuh

Hoppas verkligen du skrev nån nolla för mycket nu!!!

snart fru Juslin skrev 2009-03-25 22:02:55 följande:

Nej, definitivt inte! Våra kostnader kommer att uppgå till ca 700000kr, inkomster från kuvertavgiften och självkostnadspriset i baren ger en blir ca 55000kr så att kostnaden för oss alltså blir ca 15000-20000kr. Inte lite pengar att ligga ute med tycker jag! :/
  • snart fru Juslin
    Luucie skrev 2009-03-25 21:38:06 följande:
    Jag är med dig...fräs
    Nu är du inge snäll. :(
  • snart fru Juslin

*hihi* ja 70000kr inte 700000kr!

MulleNuh skrev 2009-03-25 22:03:52 följande:
    Hoppas verkligen du skrev nån nolla för mycket nu!!! snart fru Juslin skrev 2009-03-25 22:02:55 följande:
  • LandK

Jag skulle vilja tillägga en sak om det här med att (som gäst) inte ha råd eller inte vilja.

Några säger, att om du inte har råd, så kom inte på bröllopet. Du måste ju inte komma. Och får det att låta så enkelt!

Jag har själv blivit bjuden på bröllop, och jag har själv haft det väldigt knapert tidvis. Om någon i min familj/släkt/vänskapskrets bjuder mig till sitt bröllop, så blir jag JÄTTEGLAD och självklart gör jag allt för att komma. Jag sätter inte på mig en sur min och säger "nä, jag har tyvärr inte råd så jag kommer inte" som om det vore vilken baggis som helst. Jag skulle försaka massor, skita i att gå till tandläkaren, leva på havregrynsgröt i 2 månader och låna pengar av en polare till hyran om det var det som krävdes för att jag skulle kunna vara med. Därför att personen som gifter sig förmodligen betyder mycket för mig, och därför att det skulle betyda oerhört mycket för mig att dela den dagen med den personen, och för att gifter sig gör man (förhoppningsvis) EN GÅNG I LIVET.

Alltså tycker jag att det är sjystare att önska sig pengar i present (där dels summan är frivillig, och dels kan man ju faktiskt ge något annat) än att ha kuvertavgift. Det är lättare att ge en så fin gåva som man kan och hoppas att brudparet förstår att man har gjort sitt bästa, än att säga "eh.... skulle jag kunna få lite rabatt på maten kanske???". Ett alternativ är ju att ha en väldigt låg kuvertavgift och inte förvänta sig att gästen ska betala hela sin måltid.

Om man sedan har stenkoll på sina vänners ekonomi och vet att det inte är någon big deal för dem att betala, okej då. Men jag tycker att några behöver tänka på att deras gäster förmodligen inget hellre vill, än att gå på deras bröllop. Det betyder mycket för nära och kära. Att man bestämmer sig för att gå på bröllopet betyder inte nödvändigtvis att man för den skull tycker att priset var skäligt...

• Luucie

snart fru Juslin skrev 2009-03-25 22:05:36 följande:

Nu är du inge snäll. :(
    Jag är ledsen men jag höll med Ore om inlägget...fräset var för den sura smaken i munnen och inte riktat mot er

Ni gör naturligtvis som ni vill. Det framgår ju förövrigt att ni redan bestämt er också...så det är väl bra.
    Jag är bara så jättejättemycket emot kuvertavgift så jag kan inte hejda mig!

Sorry, nu är jag klar...Hoppas ni får en jättebra dag. Kram.
Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?