• snart fru Juslin

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Som väldigt ny inom detta med bröllopstankar slås jag ständigt över hur mycket folk tror att ett bröllop "måste" kosta.
    Vad är deet för fel på att ha en trevlig fest med sina närmast släktingar och vänner bara.

Vi ska gifta oss den 8/8 -09 och utnyttjar den underbara möjligheten att begära en kuvertavgift. Många "bröllopsexperter" tycker att detta är skamligt och rekommenderar strängt emot det. VAD är det egentligen som är så fel med det?! Det är ju valfritt för alla gäster att välja om de vill komma eller inte.

Jag har inte kommit fram till någon slutsumma på vårt bröllop ännu (det är ju ganska långt kvar i skrivande stund) men så här ser tankarna ut just nu.

Kuvertavgiften - 350kr/person - täcker på kronan:
    välkomstdrink
    förrätt med ett glas vin (alternativt en öl)
    två snapsar
    varmrätt med två glas vin (alternativt en öl)
    två koppar kaffe
    en avec (congac, whiskey eller baileys)
    en bit tårta

Vi har bjudit 125 personer till vårt bröllop och många av dem är väldigt "fest-törstiga". Därför har vi dessutom valt att ha betalbar till självkostnadspriser.

De enda kostnader som då återstår för oss att betala är:
    hyra för lokal
    kläder
    blomster
    musik/ underhållning
    prydnader och pynt
    serveringspersonalens lön
    frisör
    ringar

Det ska väl inte behöva bli så dyrt?
    Jag gissar på ca 15000-20000kr. Inte helt oöverkomligt.

Eller vad tror ni? Lever jag i en fantasivärld?
    Ska ni också göra en liknande lösning?
    Gifter ni er också 8/8?

• Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?
  • snart fru Juslin

Oj, sådana tankar har jag aldrig haft. ett par = 700kr är vår tanke. Varför ska man köpa nya kläder för att gå på fest? Nä, jag lever helt enkelt i en helt annan värld och umgängeskrets. :P

Jag märker att många tycker kuvertavgift är fel och jag antar att det är de som i huvuddel svarat på mitt inlägg inte de som håller med. (Känner att jag måste försvara mig lite)
    Jag accepterar alla som inte tycker kuvertavgift är ok och de måste inte komma på mitt bröllop om de inte vill betala. Det är väl det allt i slutändan leder till...
    Det ska bli intressant att höra av de som faktiskt är inbjudna vad de tycker.

MV85 skrev 2009-03-24 21:18:48 följande:
    Känns som ni valt en väldigt hög kuvertavgift måste jag säga... tänk på att inte alla har 1000-1500 som det då kommer landa på för ett par.. (ok, jag räknar med att åtminstone en av dem köper nya kläder till tillställningen)Det är ganska mycket pengar om man sen dessutom ska betala i baren hela kvällen... Jag tycker att kuvertavgift är fel, det står jag för. Sen tycker jag att OM man nödvändigtvis ska ta ut den så ska den inte ligga på över 200:-/person om den inte ger fri bar hela kvällen.Betalbar tycker jag är en helt annan sak. Det tycker jag är okej om man inte kan ta med "egen" alkohol - dock INTE i kombination med kuvertavgift.
  • snart fru Juslin

*hihi*
    Ja, jag tycker då att när partner, plats, tid och präst är bokad löser sig resten automatiskt.
    Det räcker med att några kommer för att bevittna vår vigsel så kommer det ändå att vara min bästa dag i livet! :D

MulleNuh skrev 2009-03-24 21:22:07 följande:
    Förlåt mig TS, men det känns som ni varit lite snabba med att skicka inbjudan! Eller det känns som ni inte har koll på nåt.Oftast så brukar man ha det mesta klart INNAN man skickar en inbjudan.
  • MulleNuh

Mmm men jag menade mer att ni bjudit in alla dessa men ingen vet än att det är ett betalbröllop!

ja ja det blir säkert jättebra i slutänden!

snart fru Juslin skrev 2009-03-24 21:34:30 följande:

*hihi*Ja, jag tycker då att när partner, plats, tid och präst är bokad löser sig resten automatiskt.Det räcker med att några kommer för att bevittna vår vigsel så kommer det ändå att vara min bästa dag i livet! :D
  • snart fru Juslin

Det tror inte jag att våra släktingar eller vänner har. VI kommer nog att få alldeles underbara bröllop du och jag trotts att vi tar ut den "hemska" kuvertavgiften.

Nippran skrev 2009-03-24 21:30:45 följande:
    Snart fru Juslin: Du är inte ensam om att ta ut en kuvertavgift. Vi kommer också att göra det. Vi önskar oss då inga presenter eller pengar utan hellre att de deltar i festen.Våra vänner och släktingar har inget emot det alls...
  • snart fru Juslin

Alla vet att det är ett betalbröllop för det har vi skrivit i inbjudan. Så inget kommer oväntat för dem som är bjudna.
    Jag förstår att du tycker det vore konstigt annars. :-O

MulleNuh skrev 2009-03-24 21:37:45 följande:
    Mmm men jag menade mer att ni bjudit in alla dessa men ingen vet än att det är ett betalbröllop!ja ja det blir säkert jättebra i slutänden!snart fru Juslin skrev 2009-03-24 21:34:30 följande:
  • MulleNuh

Ja men då så! Förstod det inte som ni skrivit nåt.

snart fru Juslin skrev 2009-03-24 21:46:35 följande:

Alla vet att det är ett betalbröllop för det har vi skrivit i inbjudan. Så inget kommer oväntat för dem som är bjudna.Jag förstår att du tycker det vore konstigt annars. :-O
  • tonårsmorsa

700:- för middagen, men ska de sedan betala i baren under kvällen så blir det ju mer vare sig de köper nya kläder eller ej.

snart fru Juslin skrev 2009-03-24 21:31:52 följande:

Oj, sådana tankar har jag aldrig haft. ett par = 700kr är vår tanke. Varför ska man köpa nya kläder för att gå på fest? Nä, jag lever helt enkelt i en helt annan värld och umgängeskrets.
    Jag tänker så här att blir jag bjuden av någon nära vän så visst betalar jag och går på festen. Men är det däremot en mer avlägsen vän/släkting så kanske 700:- ligger över vad jag och min man hade lagt ut för bröllopspresent, då kanske vi också väljer att tacka nej.

Sen kan jag förstå de som väljer kuvertavgift eller betalbar för att de verkligen inte har någon ekonomisk möjlighet att bjuda till fest annars. Men då kanske man heller inte väljer att bjuda 125 pers. Personligen tycker jag det rimmar illa.
  • MulleNuh

Vi har betalbar. Men inte för att vi inte har råd, utan för att gästerna inte ska bli onödigt fulla eller slösaktiga.

Men det blir kanske 10-20:-/dryck.

tonårsmorsa skrev 2009-03-24 21:49:00 följande:
    700:- för middagen, men ska de sedan betala i baren under kvällen så blir det ju mer vare sig de köper nya kläder eller ej.snart fru Juslin skrev 2009-03-24 21:31:52 följande:
    Jag tänker så här att blir jag bjuden av någon nära vän så visst betalar jag och går på festen. Men är det däremot en mer avlägsen vän/släkting så kanske 700:- ligger över vad jag och min man hade lagt ut för bröllopspresent, då kanske vi också väljer att tacka nej. Sen kan jag förstå de som väljer kuvertavgift eller betalbar för att de verkligen inte har någon ekonomisk möjlighet att bjuda till fest annars. Men då kanske man heller inte väljer att bjuda 125 pers. Personligen tycker jag det rimmar illa.
  • giz83

hahaha
    nej jag kommer nog ha samma här
    eller jo...kanske några som kommer dansa...eller så headbangar de istället...hahaha

snart fru Juslin skrev 2009-03-24 21:04:15 följande:

Hihi... Då skulle jag då trilla av pinnen direkt. Om kvällen blev så alltså. Jag har aldrig sett nån av mina hårdrockspolare dansa! *Asgarv*
  • laris

Vi är bjudna till ett bröllop där paret ha valt att både ta betalt för kuvertavgift och betalbar. Själv tycker jag att det är ok med något av dessa men inte både och. Vi kommer dessutom att flyga dit då bröllopet hålls långt härifrån (i Sverige dock). Tillsammans med flyg + hotell samt present kommer allt att går på 3000:- .....och ja...de flesta köper present fastän det är betalbar och kuvertavgift. Vill inte ens fundera på att vi ska ha nya kläder till festen då man inte äger oändligt många klänningar.

Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?