• giz83

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Hej allihopa
    jag kan tycka att det är helt ok med både kuvertavgift och med betalbar...fast kanske inte samtidigt...känns inte det lite sniket?
    eller är det bara jag?
    Men som sagt, om dina gäster accepterar detta så kör på tjejen!
    SKIT fullständigt i vad folk säger och tycker och spec de där bröllopsplanerarna!!
    det är erat bröllop och inte nån annans
    har man inte råd så har man inte!

vi är inte heller så rika jag och min m2b men vi satsar på ett litet och intimt bröllop. vi kommer ha en budjet på max 30 000 kr.
    men glöm inte att du ska aldrig underskatta hur mycket det kan gå på, för det kan alltid komma saker som man kommer på, eller som blir fel och så får man köpa nytt eller liknande. så sätt inte en definitiv budjet...utan sätt en ungefärlig!
    ett tips bara...=)

• giz83

hahaha
    nej jag kommer nog ha samma här
    eller jo...kanske några som kommer dansa...eller så headbangar de istället...hahaha

snart fru Juslin skrev 2009-03-24 21:04:15 följande:

Hihi... Då skulle jag då trilla av pinnen direkt. Om kvällen blev så alltså. Jag har aldrig sett nån av mina hårdrockspolare dansa! *Asgarv*
  • giz83
    laris skrev 2009-03-24 22:59:16 följande:
    Det här skulle göra mig ledsen av att höra från dig om du var min vän och om jag var bjuden till ditt bröllop. Det handlar inte om att inte vilja...utan kanske inte kunna! snart fru Juslin skrev 2009-03-24 21:31:52 följande:
    Hej jag vill bara säga att jag håller med...det är verkligen inte en fråga om att inte VILJA komma utan som sagt det kan bli en hel del kostnader för gästerna som brudparet inte alltid tänker på.
    Men man får ju tänka på vad man kräver av sina gäster. man kan inte ha för höga kuvertspriser för då blir det lätt dyrt, och då speciellt för de långväga gästerna.

men jag tycker fortfarande att det är helt ok att ta ett kuvertspris och betalbar. jag har faktiskt själv funderat på betalbar.
  • giz83

oj oj oj...här händer det mycket i diskutionen...=)
    jag håller med många av er...att det blir liite dyrt med 700 kr/person och om ni ändå ska bjuda 125 personer så är det bättre att som Tooticki skrev att ha en kuvertavgift på ca 150 kr.
    vad är det för restaurang ni ska hyra? och är det en 7 rättersmiddag ni ska ha?
    försök att dra ner det till kanske en 3 rätters istället. billigare och trevligare...inte så många avbrott i ätandet..=)

men jag säger som jag sagt förrut.
    det är erat bröllop!
    men tänk på vad gästerna tycker också, för har man bjudit 125 pers så är det ju ändå så att ni vill att alla ska komma. eller hur?
    och då kan det ju kännas roligt att veta att de kom för att de ville och kunde inte för att de kände att de var tvungna och "tog sig råd" för att inte göra er besvikna eller ledsna. det blir en trevligare fest då också...=)
    ni kanske kan ha endast en kuvertavgift och utan betalbar?
    men som sagt gör som ni känner att ni kan och vill göra!
    men förvänta dig inte att alla dina gäster ska tycka att det är en vettig summa.
    sen tror jag att om jag skulle tacka ja till ert bröllop så skulle jag ha förväntat mig mycket för 700 kr. det är också nått du får tänka på.
    då ska det vara nått utöver det vanliga med hela den dagen! och inte nån liten fest utan det ska vara påkostat som attans!

hoppas att TS inte tar illa upp men det är viktiga saker att tänka på. försök att sätta dig in i era gästers sits. skulle du gå på det bröllopet? skulle du betala de pengarna?

• giz83

vill bara säga att fan va skönt passsionsblomman
    jag har heller inte haft det så jävla lätt i mitt liv med pengar, nu har jag det mycket bättre än vad jag hade för bara 5 år sen!
    min sambo har jobb, jag studerar och ska bli något, min son har kläder på kroppen och får all mat han kan behöva och lite till!! han är bortskämd nu!
    det är verkligen inte lätt att avvara 350 kr för någons bröllop oavsett hur mycket man vill gå och har man dessutom barn som vill följa med eller man har en sambo så blir det en massa pengar!! och så vill man ju faktiskt köpa en present...eller kanske nya fina kläder...och är man 4 som ska gå så blir det flera tusen och om man lever på existensminimum så är det hela månadens pengar!

jag säger bara att det är inte alltid så lätt att avvara de pengarna hu mycket man än vill!

snart fru jolin du säger att ni kan betala hela festen för de som inte har råd, men hur gör ni om alla kommer och säger att de inte har råd?
    jag vet att min familj och släkt och vänner vet att vi inte har råd med hur mycket som helst, därför tänker jag inte heller spendera flera 10 tusentals kr på vårt bröllop, för jag värderar att de är där mer än att det ska se flådigt ut!

passionsblomman skrev 2009-03-26 00:24:33 följande:
    Jag blir bara argare och argare ju mer jag tänker på den där kommentaren och den verklighetsuppfattning som den bevisar. Jag måste gå ut på trappan och andas riktigt kall luft*går ut* *sätter mig igen*Jag hoppas du får uppleva en rejäl tid i ditt liv som lär dig lite ödmjukhet inför hur det känns att inte veta om man ska kunna äta något och att oroa sig för vilken räkning man måste ringa och böna och be att få skjuta upp lite. Och skäms du inte redan, så hoppas jag du minns den tiden då du tyckte 350 spänn var en fis i rymden och SKÄMS och ångrar dig.
  • giz83
    superman9000 skrev 2009-03-26 09:48:46 följande:
    Vaför ta detta på sådannt stort allvar? Om man inte gillar kuvertavgifter då betalar man inte om man inte har råd att betala kan man ju alltid gå till kyrkan ( eller vart den nu ska vara)och bevittna cermonin det kostar inget. Som passionsblommar sa så fattar hon inte hur hennes mor får i hopp det men hon får det precis som många andra som inte har det bra ställt, och jag är helt övertygad om att om man verkligen vill gå på ng kuvertavigtsbröllop så ser man till att man fixar även det, men brukar ju få reda på när ett bröllop ska vara en bra stund innan och behöver därför inte avvara så mycket varje månad. Och som folk menar tidigare att det inte bara kostar kuveravgiften, att man måste köpa ny klänning och dyl kommer jag nog inte ens kommentera.
    men hur gör man då om man inte har råd att lägga undan ens en liten summa varje månad?
    precis som passionsblomman skrev om hennes mamma!
    ALLA KAN INTE LÄGGA UNDAN PENGAR för det är inte penga de har!!!!
  • giz83
    laris skrev 2009-03-26 22:25:28 följande:
    mmmm verkligen..TS: om ni inte har råd med ett lyxigt bröllop varför ska ni då ha en? Gifter ni inte er av kärlek? Skulle det då inte räcka med lite plock och brända CD skivor att dansa till med dina nära och kära? Det är gratis att gifta sig i SVerige så varför väljer ni att ta betalt av de som står er nära?
    laris där satte du huvudet på spiken!!!
    har man inte råd med ett jättebröllop ska man FAN inte ha det heller...och heller inte räkna med att alla ens gäster har råd att komma!!!!
Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?