Inlägg från: snart fru Juslin |Visa alla inlägg
  • snart fru Juslin

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Som väldigt ny inom detta med bröllopstankar slås jag ständigt över hur mycket folk tror att ett bröllop "måste" kosta.
    Vad är deet för fel på att ha en trevlig fest med sina närmast släktingar och vänner bara.

Vi ska gifta oss den 8/8 -09 och utnyttjar den underbara möjligheten att begära en kuvertavgift. Många "bröllopsexperter" tycker att detta är skamligt och rekommenderar strängt emot det. VAD är det egentligen som är så fel med det?! Det är ju valfritt för alla gäster att välja om de vill komma eller inte.

Jag har inte kommit fram till någon slutsumma på vårt bröllop ännu (det är ju ganska långt kvar i skrivande stund) men så här ser tankarna ut just nu.

Kuvertavgiften - 350kr/person - täcker på kronan:
    välkomstdrink
    förrätt med ett glas vin (alternativt en öl)
    två snapsar
    varmrätt med två glas vin (alternativt en öl)
    två koppar kaffe
    en avec (congac, whiskey eller baileys)
    en bit tårta

Vi har bjudit 125 personer till vårt bröllop och många av dem är väldigt "fest-törstiga". Därför har vi dessutom valt att ha betalbar till självkostnadspriser.

De enda kostnader som då återstår för oss att betala är:
    hyra för lokal
    kläder
    blomster
    musik/ underhållning
    prydnader och pynt
    serveringspersonalens lön
    frisör
    ringar

Det ska väl inte behöva bli så dyrt?
    Jag gissar på ca 15000-20000kr. Inte helt oöverkomligt.

Eller vad tror ni? Lever jag i en fantasivärld?
    Ska ni också göra en liknande lösning?
    Gifter ni er också 8/8?

• Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?
  • snart fru Juslin

Jasså? Aj, då... Vad är din åsikt i det hela?

• snart fru Juslin

Det tycker jag också är en självklarhet - om pressenterna alltså.

Att skriva det i klartext är väl dock lite formellt. Det är väl ett självskrivet faktum, percis som att om det inte är kuvert avgit förväntas en bröllopsgåva.
    Eller har jag fel?

• snart fru Juslin
    Toblerone skrev 2009-03-24 20:32:46 följande:
    Klart det inte behöver bli dyrt, allt blir ju vad man gör det till. Låter man gästerna betala för sig så är det ju klart det blir billigare!
    Ja, och det är väl inget fel med det. :)
  • snart fru Juslin

Jag kan aavundas de som lägger ner massor med tid och pengar på planering och bröllopsdagen. Jag är dock rädda att jag skulle ledsna om det blev för mycket kring det hela.

• snart fru Juslin
    MulleNuh skrev 2009-03-24 20:39:39 följande:
    Nej det ska man inte ta förgivet. Bäst att skriva. Av alla dessa 125 gäster ni bjudit så är det säkert många som kanske får "ågren" och tänker: men oj jag har kanske inte råd med allt detta!Så för att underlätta för alla så tycker jag att det borde finnas någon info om detta.Många tänker ju att bröllopspresent hör till.snart fru Juslin skrev 2009-03-24 20:36:18 följande:
    Ja, man kanske får lägga in en inforad på hemsidan ändå. Det verkar ju bevisligen som om det finns delade meningar i frågan.
    Jag kan dock inte hjälpa att tänka "är det bara i storstäderna som kuvertavgift inte är allmänt accepterat".
  • snart fru Juslin
    didis skrev 2009-03-24 20:40:13 följande:
    Eftersom frågan nu är ställd... JAG tillhör de som tycker det är fel. Är det ok bland dina släktingar/vänner så varför inte köra på det. För MIG är det helt otänkbart att ha varken kuvertavgift eller betalbar men så har jag aldrig blvit bjuden på en fest där jag förväntas betala för mig.Våra släktingar och vänner hade inte accepterat det men om era gör det är det säkert inga problem.snart fru Juslin skrev 2009-03-24 20:37:02 följande:
    Tack för din åsikt. Jag får mig verkligen en tankeställare nu. :)
  • snart fru Juslin
    Junebug skrev 2009-03-24 20:41:00 följande:
    En idé;Kan man inte hellre köpa en billigare buffé och vin från tyskland, lägga mindre på lokalhyra, kläder och hår/smink? Med buffé spar du in stora kostnader för mat och serveringspersonal. Jag tillhör dem som tycker det är lite trist med kuvertavgift på bröllop. Men jag har å andra sidan full förståelse för att alla inte har jättemycket pengar att lägga på bröllop. Och som sagt, man tvingar ju ingen att komma och smaken är som baken.Vi blir 50-60 gäster och har en budget på ca 50000 allt som allt, då räknar vi med törstiga kompisar som blir bjudna på en helkväll.
    Kul att höra. Men för mig som bor i norrland och har ca 200mil till tyskland att köra är vin/dricka därifrån inget alternativ. Vi har räknat på det och man går back nu när euron ligger så högt i pris ´mot kronan. Lokalhyra 1500kr tycker jag är ganska lite och billig buffe det har vi redan - tycker jag... trerättersmiddag för 250kr. Men det kanske finns ännu billigare?

Som du säger. Tur att det är valfritt att komma. Man vill ju dock självklart att alla men bjudit kommer. Det är ju därför de är bjudna! :)

Hur mycket räknar ni att varje person dricker eftermiddagen är avklarad? Vi räknar med tio öl per person.
    10 öl x 125 personer x 10kr = 12500kr Bara för ölen
  • snart fru Juslin

Intressant! :) Tack för din information.

Hvidbrud skrev 2009-03-24 20:44:29 följande:
    Tycker att 15000-20000 låter lite lite för ringar(7000/2) och kläder(6500) och löner(3000) och lokalhyra(10000) Blomster (3500) musik (4000)Prydnad pynt (1500) ect... Paranteser vad var vi betalde och jag tyckte att vi slapp billigt undan! Ok hyran, kan man få ner omman är på en bygdegård tex, musik kan man ju bränna själv eller ha på datorn, men det ska ju finnas ljudanläggning ect till det. Blommer kan man plocks själv...JAg vet inte, men jag hoppas att det går!Vi önskade oss pengar istället för pressent. Inget bestämy belopp, men vi fick ca 500-700kr/par. Vi var också 125pers.
  • snart fru Juslin
    MammaMiaa skrev 2009-03-24 20:48:28 följande:
    Ser att du ska gifta dig samma dag som oss. Jag tycker att du mycket väl kan ta kurvertbröllop. Om ni väljer att inte få någon present. Jag har själv tur som får ekonomisk hjälp med bröllopet.
    Den som hade sån tur! ;)
Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?