• snart fru Juslin

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Som väldigt ny inom detta med bröllopstankar slås jag ständigt över hur mycket folk tror att ett bröllop "måste" kosta.
    Vad är deet för fel på att ha en trevlig fest med sina närmast släktingar och vänner bara.

Vi ska gifta oss den 8/8 -09 och utnyttjar den underbara möjligheten att begära en kuvertavgift. Många "bröllopsexperter" tycker att detta är skamligt och rekommenderar strängt emot det. VAD är det egentligen som är så fel med det?! Det är ju valfritt för alla gäster att välja om de vill komma eller inte.

Jag har inte kommit fram till någon slutsumma på vårt bröllop ännu (det är ju ganska långt kvar i skrivande stund) men så här ser tankarna ut just nu.

Kuvertavgiften - 350kr/person - täcker på kronan:
    välkomstdrink
    förrätt med ett glas vin (alternativt en öl)
    två snapsar
    varmrätt med två glas vin (alternativt en öl)
    två koppar kaffe
    en avec (congac, whiskey eller baileys)
    en bit tårta

Vi har bjudit 125 personer till vårt bröllop och många av dem är väldigt "fest-törstiga". Därför har vi dessutom valt att ha betalbar till självkostnadspriser.

De enda kostnader som då återstår för oss att betala är:
    hyra för lokal
    kläder
    blomster
    musik/ underhållning
    prydnader och pynt
    serveringspersonalens lön
    frisör
    ringar

Det ska väl inte behöva bli så dyrt?
    Jag gissar på ca 15000-20000kr. Inte helt oöverkomligt.

Eller vad tror ni? Lever jag i en fantasivärld?
    Ska ni också göra en liknande lösning?
    Gifter ni er också 8/8?

• Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?
  • Tindragull

Ja, mina barns välmående går före en fest vilken dag som helst...

ario skrev 2009-03-28 00:22:42 följande:
    Ja, vi prioriterar olika...
  • Tindragull

Du är klok du, så jag bara håller med dig.

Troll1 skrev 2009-03-28 08:45:53 följande:
    Det gick inte åt så mkt alkohol som vi trodde efter middagen. Vi hade vin (och alt till de som föredrog annat) så det räckte blev över till middagen. Ave´c till kaffet gick inte åt så mkt heller som vi trodde.Vi bjöd alla på allt. Vi har ingen bra ekonomi alls, men fick lite i bidrag av våra snälla föräldrar (det var inget vi bad om alls, utan deras iniativ) och lånade också en del. Vi ville verkligen INTE ta ut avgift för vår fest vi bjöd nära & kära till. Skulle aldrig göra det!Ok, för att ta betalbar möjligtvis, men det gör ingen större skillnad i slutändan. Vi tycker om att bjuda och vi ville absolut inte att folk skulle behöva avstå bara för att VI inte skulle vilja/ha råd att bjuda just denna dag. Jag funderar på varför de som inte har råd med 700:-/par lika gärna kan stanna hemma om man som brudpar inte har råd att bjuda??! Ingen i min bekantskapskrets har gjort på det viset och ingen i min släkt heller. Däremot har deras budget och upplägg varierat mkt. En bröllopsfest i stort tält i trädgården kan vara minst lika mysigt som ett restautangdito. Om inte mysigare! Först o främst tycker jag att man ser hur stort bröllop man har råd med innan man saftar på och begär att folk ska betala en så stor summa. Buffé är minst lika gott och i mitt tycke trevligare och mer avslappnat än trerätters middag med serveringspersonal. Vi hade servitriser som hällde upp dryck till gästerna. Det blev bensträckare och lite småprat när alla gick för att hämta maten vid buffébordet. Bra avbrott.
  • Snufflan

Vi vill bjuda på allt och det kommer vi göra men för att ha råd med det så har vi valt att ha ett ganska litet bröllop(30 gäster) och göra en del grejer själv. Men nu har jag fått ångest, skrev i inbjudningarna att klädseln var mörk kostym, dum som jag var så tog jag för givet att det finns en mörkare kostym i var mans garderob, men nej. Min svåger har ingen och han kan inte heller köpa en, dom har 4 barn, han har varit sjukskriven ½ år pga en knäskada och så har dom precis varit tvugna att köpa en ny dator, så nu funderar han på om han överhuvudtaget är välkommen om han då har en ljusare kostym och självklart så får han komma i en ljuskostym om det är vad han har. Känner mig så dum över att jag skrev mörk kostym som klädsel nu. Men dettta bevisar att det finns dom som inte kan slänga ut pengar hur som helst. Kan själv inte slösa hur som helst heller, tänker över alla inköp och planerar allt som köps. Hade vi haft kuvertavgift så hade hela den familjen inte kunnat komma och det hade inte känts bra för mig, vill ju att alla ska kunna komma.

• Tindragull

Mörk kostym finns inte i sambons garderob heller. Eller ja, efter vårt bröllop finns det en, men innan har han inte haft nån.
    Vet inte vad som gäller för damerna när det är klädkod mörk kostym, men jag gissar att inget i min garderob hade passat.

Tycker inte du ska ha ångest, utan gå ut och informera om att de som inte har eller kan köpa mörk kostym, gärna får komma i nåt annat. Det hade jag gjort. Inte roligt om folk inte kan komma pga klädseln...

• Snufflan

Jo jag har sagt att bara dom känner sig fina så blir det bra för mig oxå. Vill ju bara att alla kommer och det blir en trevlig kväll.

• ario

då är det tur att man inte har barn då:P

Tindragull skrev 2009-03-28 10:56:32 följande:
    Ja, mina barns välmående går före en fest vilken dag som helst...
  • Tindragull

Eh, ja det kanske det är om man tycker att en fest är viktigare...

ario skrev 2009-03-28 12:54:47 följande:
    då är det tur att man inte har barn då:P
  • sarahl

vi är inbjudna till bröllop i sommar med kuvertavgift på 500:- men då ingår en övernattning med frukost oxå eftersom bröllopet är jättelångt bort.

• Toblerone

Vår mat = välkomsdrink, förrät, varmrätt + kaffe går på 440:-/person. Aldrig att jag hade tagit ut matkonstnaden i kuvertavgift. Inte ens hälften. Då hade jag hellre tagit billigare mat som jag hade råd att bjuda på.

• Pingst09

Har läst i gonom hela tråden nu och valt att ha mina åsikter för mig själv Men jag måste fråga var TS tagit vägen. Ef5ter hennes kommentar om uteliggare har hon ju inte setts till alls....

• lingon82

Jag tycker inte alls om inställningen att "vill man inte betala behöver man inte komma"! Vi har planerat vårt bröllop sedan maj förra året (gifter oss i juli). Detta för vi ansåg att vi behövde 15 månader på oss att spara till det bröllop vi vill ha. Sedan dess har finanskrisen slagit till vilket innebär att ett flertal av de inbjudna gästerna blivit av med sina jobb (inkl m2b, vi har dock tur med att vi lever billigt och har ett gott sparkapital plus att jag har en bra lön) men det jag vill ha sagt är att saker och ting kan förändras väldigt snabbt. Oavsett hur mycket pengar man har kvar per månad (jag förstår dock verkligen er som blivit ledsna och kränkta av div inlägg)är det inte rättvist att behöva binda upp kapital i andras bröllop om man inte har valt det själv från början, typ föräldrar som vill ge ett bidrag osv. Ska man tvingas tacka nej om man inte har råd när man redan OSAT? Jag skulle ALDRIG ta emot en allmosa. "oj, har du inte råd, vad tråkigt! Då behöver du inte betala, fattiglapp"

En stor kram till alla som tagit illa vid sig!
    *undrar var TS är*

• Celeste97

Ett tankeexperiment:
    X är bjuden som gäst till ett bröllop som det i trådstarten.
    X är just nu gravid, så hennes man Y ska köra hem och dessutom har familjen en son Z på 7 år. Familjen XYZ upptäcker förstås att de saknar några få delar i klädväg, säg en skjorta till Ys ärvda kavaj, ett par finskor och en fluga till lille Z och en festlig mammatopp till X. Inte helt otroligt, inte sant?

Hur ser budgeten ut då?
    Jo, 1050 kr för bordsvatten, buffé och hemgjord tårta.
    Dessutom 750 kr för familjens klädinköp (lågt räknat!).
    Kanske tillkommer även en present. Så säg 200 kr för en orkidé i kruka.
    Ingen sprit i baren, småpengar i bensinkostnader.
    Summa 2000 kr.

Tyvärr är Sverige i en ekonomisk kris, och Y har just varslats om uppsägning. Men X står bruden väldigt nära, kanske är de kusiner eller barndomsvänner. X är förtvivlad över dilemmat om hur familjen ska göra; missa bröllopet eller gräva djupt i det sinande sparkontot?
    -------------------------------------------------------

Så, för att citera TS, varför kan det egentligen vara så fel och skamligt att be sina gäster lägga ut 350 kr/person då det är frivilligt och upp till varje gäst om de vill komma?

• Tindragull

Man kan ju hoppas att TS skäms för kommentaren hon slängde ur sig...

Pingst09 skrev 2009-03-28 16:35:20 följande:
    Har läst i gonom hela tråden nu och valt att ha mina åsikter för mig själv Men jag måste fråga var TS tagit vägen. Ef5ter hennes kommentar om uteliggare har hon ju inte setts till alls....
  • repsara

Har blivit bjuden på bröllop som både haft kuvert avgift och inte. Mig bekommer det inte alls!
    Alla får göra som de själva vill, men det är trots allt de som bjuder in till bröllopet som bestämmer. Om jag som gäst inte tycker det acceptabelt att betala en avgift kan jag vara hemma.

• På rosa moln
    passionsblomman skrev 2009-03-26 11:33:03 följande:
    Att bli bjuden tillfest är ju något som ska få en glad och att man kommer i feststämning, inte sant?När vi ska komma i det, gör vi oss gärna fina, tycker det är roligt att få ta på sig något som känns fräscht och kanske gå till frissan för det var ett halvår sedan och man kanske tycker det vore gött att ha ett par hela nya strumpbyxor och mascaran var visst slut och man har inte köpt någon ny men lite mascara vill man iallafall ha om man ska känna sig representabel...fattar ni vart jag vill komma? Alltså, KÄNSLAN att sitta med inbjudan och veta att man inte kommer att kunna något av allt det och att man känner sig ledsen och får ont i magen, kanske spelar större roll inför en själv och hur man mår, än om BRUDPARET tycker man får komma som man vill.
    Jag håller helt och hållet med om att resonemanget om att det är väldigt naivt att tro att 350 kronor är något som alla har att lägga på en kuvertavgift även om de hemskt gärna vill, MEN om man befinner sig i denna situation som du beskriver så hjälper det ju inte om så all mat och dryck och allt annat är gratis. Om du får ont i magen av en bröllopsinbjudan för att du inte har råd att köpa ny mascara eller nya strumpbyxor så kan ju ingen bjuda dig på bröllop överhuvudtaget. Sedan att det naturligtvis inte blir bättre av att veta att det tillkommer en massa pengar för mat och dryck, men problemet att du mår dåligt av att tänka på att du inte vill dyka upp med dina gamla kläder för att du inte har råd att köpa nya kvartstår ju oavsett.
  • passionsblomman

Nä, just det, men om det finns de(nu menar jag faktiskt inte nödvändigtvis mig själv här!) som redan har det tufft att få ihop det så man kan lösa omkringkostnaderna, så blir det ju omöjligt med en kuvertavgift också. Jag menade detta som att det ju inte är BARA kuvertavgiften man behöver lägga ut när man ska på baluns, alltid är det nåt man måste skaffa. Hade det inte varit kuvertavgift, kunde de pengarna använts till de småsakerna.
    Present kan man vara påhittig att lösa utan att behöva få fram kontanter just till festen.
    Poängen i mitt inlägg är att det är lätt för brudparet att säga att det inte spelar roll och kom som du är. Så enkelt är det inte för den som står i valet och kvalet kanske. Och antagligen skulle man dö skamdöden om man fick höra "jamen du som har det så knapert, dig kan vi väl betala för då..." Snacka om att känna sig som en stackare.

På rosa moln skrev 2009-04-01 21:31:51 följande:

Jag håller helt och hållet med om att resonemanget om att det är väldigt naivt att tro att 350 kronor är något som alla har att lägga på en kuvertavgift även om de hemskt gärna vill, MEN om man befinner sig i denna situation som du beskriver så hjälper det ju inte om så all mat och dryck och allt annat är gratis. Om du får ont i magen av en bröllopsinbjudan för att du inte har råd att köpa ny mascara eller nya strumpbyxor så kan ju ingen bjuda dig på bröllop överhuvudtaget. Sedan att det naturligtvis inte blir bättre av att veta att det tillkommer en massa pengar för mat och dryck, men problemet att du mår dåligt av att tänka på att du inte vill dyka upp med dina gamla kläder för att du inte har råd att köpa nya kvartstår ju oavsett.
  • På rosa moln
    passionsblomman skrev 2009-04-01 22:09:50 följande:
    Nä, just det, men om det finns de(nu menar jag faktiskt inte nödvändigtvis mig själv här!)...
    Nä det var inte så jag menade, bytte bara ut man mot du :)
Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?