• snart fru Juslin

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Som väldigt ny inom detta med bröllopstankar slås jag ständigt över hur mycket folk tror att ett bröllop "måste" kosta.
    Vad är deet för fel på att ha en trevlig fest med sina närmast släktingar och vänner bara.

Vi ska gifta oss den 8/8 -09 och utnyttjar den underbara möjligheten att begära en kuvertavgift. Många "bröllopsexperter" tycker att detta är skamligt och rekommenderar strängt emot det. VAD är det egentligen som är så fel med det?! Det är ju valfritt för alla gäster att välja om de vill komma eller inte.

Jag har inte kommit fram till någon slutsumma på vårt bröllop ännu (det är ju ganska långt kvar i skrivande stund) men så här ser tankarna ut just nu.

Kuvertavgiften - 350kr/person - täcker på kronan:
    välkomstdrink
    förrätt med ett glas vin (alternativt en öl)
    två snapsar
    varmrätt med två glas vin (alternativt en öl)
    två koppar kaffe
    en avec (congac, whiskey eller baileys)
    en bit tårta

Vi har bjudit 125 personer till vårt bröllop och många av dem är väldigt "fest-törstiga". Därför har vi dessutom valt att ha betalbar till självkostnadspriser.

De enda kostnader som då återstår för oss att betala är:
    hyra för lokal
    kläder
    blomster
    musik/ underhållning
    prydnader och pynt
    serveringspersonalens lön
    frisör
    ringar

Det ska väl inte behöva bli så dyrt?
    Jag gissar på ca 15000-20000kr. Inte helt oöverkomligt.

Eller vad tror ni? Lever jag i en fantasivärld?
    Ska ni också göra en liknande lösning?
    Gifter ni er också 8/8?

• Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?
  • Ore

Håller med lady och lufsen angående knytkalas, det passar för gemensamma fester, inte när man firar en eller flera personer.

• isop
    Ore skrev 2009-03-26 13:32:08 följande:
    Håller med lady och lufsen angående knytkalas, det passar för gemensamma fester, inte när man firar en eller flera personer.
    Då missförstod jag och håller också med Lady och Lufsen! :)
  • laris

Men kära någon...både jag och min blivande jobbar och tjänar ok med pengar så ja vi har råd!! MEN vad händer med de som inte har 3000:- att lägga på någon annans bröllop??? Har vänner som har tackat snällt nej för det inte går runt ekonomiskt. Och man kan inte bara utgå från den egna ekonomin. Personligen tycker jag att det är rent självviskt!

Jag tycker faktiskt att det är ok med antingen eller men att ta betalt för både och är endast ett sätt att tjäna pengar på sitt eget bröllop. Det är vad jag tycker och det står jag för!

snart fru Juslin skrev 2009-03-25 21:27:20 följande:

Ja, se där. Än fast du inte tycker det är ok väljer du att åka på bröllopet. Alltså tycker du ändå att det är värt det på ett sätt, annars hade du inte accepterat inbjudan. Eller hur?
  • laris

mmmm verkligen..

TS: om ni inte har råd med ett lyxigt bröllop varför ska ni då ha en? Gifter ni inte er av kärlek? Skulle det då inte räcka med lite plock och brända CD skivor att dansa till med dina nära och kära? Det är gratis att gifta sig i SVerige så varför väljer ni att ta betalt av de som står er nära?

Luucie skrev 2009-03-25 21:38:06 följande:
    Jag är med dig...fräs
  • giz83
    laris skrev 2009-03-26 22:25:28 följande:
    mmmm verkligen..TS: om ni inte har råd med ett lyxigt bröllop varför ska ni då ha en? Gifter ni inte er av kärlek? Skulle det då inte räcka med lite plock och brända CD skivor att dansa till med dina nära och kära? Det är gratis att gifta sig i SVerige så varför väljer ni att ta betalt av de som står er nära?
    laris där satte du huvudet på spiken!!!
    har man inte råd med ett jättebröllop ska man FAN inte ha det heller...och heller inte räkna med att alla ens gäster har råd att komma!!!!
  • laris

Nej speciellt inte om man inte har råd själv...
    Nu ska jag dricka vin. Skål!

giz83 skrev 2009-03-27 11:43:04 följande:
    laris där satte du huvudet på spiken!!!har man inte råd med ett jättebröllop ska man FAN inte ha det heller...och heller inte räkna med att alla ens gäster har råd att komma!!!!
  • tossesnurr

Ja TS, angående frågan om billigt bröllop... 70 000 är INTE billigt alls, men att gästerna får stå för kalaset kallar i alla fall jag för billigt! Så, är det ett billigt bröllop man vill ha så kan man ju göra så.
    Jag o min blivande make ska BJUDA till fest på Öland o är glada att gästerna som vill finnas där för oss vill betala sin resa o sitt uppehälle där. Därför bjuder vi på ALLT. BuffÈ, bar, nattamat, musik(CD), dans... Vi drar ned på kostnaderna genom att laga maten själva o ta hjälp av vänner. Med självservering av mat o dryck (spriten kommer flöda:))spar man in på personal o ute kostar inte att vara. Vi smäller upp ett par tält. Allt som allt går det på ca 40000 (kläder o ring ca 20 000) vi kommer va ca 50pers. O vi vill inte ha gåvor -det är en gåva att våra vänner kommer!
    Vi har sparat för att kunna bjuda. Vi gillar det:)

• Red Scarlet

Vi bjuder alla på trerätters middag med dryck till, men det kommer inte spela någon roll ifall man tar kuvertavgift, har självkostnadsbar eller bjuder på ALLT..det kommer FORTFARANDE finnas folk som tycker att det är snålt här och snålt där. Vi har fått höra att vi är snåla som endast bjuder på 4glas vin (+ fördrink och avec) och att man får köpa själv i baren efteråt. Och att vi inte bjöd tillräckligt många. Vi är tydligen även snåla som inte har ordnat skjuts från kyrka till festlokal (1.5km). Det går inte att göra rätt hur man än gör.

Vill ni bjuda så himla mycket folk tycker jag inte att 350:-/kuvert är så farligt, men har folk å andra sidan svårt att få ihop till summan eller om ni vill kunna påpeka att de endast BIDRAR till kuvertavgiften kan ni ju låta avgiften vara 250:-/kuvertet och lägga 100:- själva per gäst. Så slipper gästerna betala er fest helt ;)

Jag var en enorm motståndare till kuvertavgift förut men har faktiskt inget problem med det nu, under förutsättning att den inte är skyhög. Jag hoppas bara verkligen att TS kommer att räkna kuvertavgiften som bröllopspresenten också, för förväntar ni er gåvor PLUS kuvertavgift tycker jag att ni är lite snikna.

• Tindragull

Ojoj... Vilken verklighet lever du i då?
    För ett par som är bjudna blir det 700:- Sen betalbar på det, så om man inte dricker så hemskans mycket så landar man på en 8-900 kr i alla fall... Men har man dåligt med pengar så kan man ju alltid dricka kranvatten...
    Dock är 700:- mycket pengar för t.ex en barnfamilj med låg-eller medelinkomst!
    Grejen är ju inte om man har 700:- över på månaden, det har kanske de flesta, men inte så många som kanske kan unna sig att slänga de pengarna på EN KVÄLL...
    Det här måste vara en av de dummaste kommentarerna jag läst i hela mitt liv tror jag! Grattis till det lågvattenmärket!

snart fru Juslin skrev 2009-03-25 22:33:54 följande:

Tack för din åsikt i det hela. Ta nu inte detta personligt, MEN...Jag tycker dock fortfarande inte att 350kr är en peng nog att ta upp i frågor som handlar om att ha det knapert. Shit alltså! Om man inte har 350kr över en månad bor man ju ute på gatan.Om jag kännde sågon som var uteliggare (inte menat som en liknelse med dig) som jag skulle vilja ha på mitt bröllop skulle jag självklart bjuda dem på hela festen!
  • ario

FÖR medelinkomst så är inte 700kr mkt alls, men för låginkomst så kan jag hålla med.

jag är student och tycker själv att 700kr för en kväll ute inte är så värst..om man endast gör det nångång då o då..

Tindragull skrev 2009-03-27 23:35:34 följande:
    Ojoj... Vilken verklighet lever du i då?För ett par som är bjudna blir det 700:- Sen betalbar på det, så om man inte dricker så hemskans mycket så landar man på en 8-900 kr i alla fall... Men har man dåligt med pengar så kan man ju alltid dricka kranvatten...Dock är 700:- mycket pengar för t.ex en barnfamilj med låg-eller medelinkomst!Grejen är ju inte om man har 700:- över på månaden, det har kanske de flesta, men inte så många som kanske kan unna sig att slänga de pengarna på EN KVÄLL...Det här måste vara en av de dummaste kommentarerna jag läst i hela mitt liv tror jag! Grattis till det lågvattenmärket! snart fru Juslin skrev 2009-03-25 22:33:54 följande:
Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?