• Ore

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Precis som Birana ovan så tycker jag att om man ordnar en fest ska man stå för den. Vad som sedan ingår i festen avgörs ju av ens ekonomi, men kuveravgift är ett big nono för mig. Man bjuder in folk för att fira ens bröllop. På samma sätt som man firar vid födelsedagar, dop, student och liknande. Och då har man ju inga kuvertavgifter - utan får en present.

Den stora skillnaden mellan att önska sig pengar och att ta ut en kuvertavgift är att kuvertavgift för mig säger att "betala så här mycket i present till oss, annars är ni inte välkomna". Önskar man sig pengar så kan folk ge valfri summa - eller något helt annat om de hellre vill det. En önskan är ju just en önskan, och inget krav.

Och mycket mer landsbygd än där jag kommer ifrån går inte att få, så den där teorin om att det bara var i storstäder som det inte är ok, det spricker...

• Ore

Måste också tillägga att jag får en litet sur smak i munnen av det faktum att TS slår sig litet för bröstet över att de anordnar ett så billigt bröllop, när allt de gör är att överföra en kostnad på cirka 45 000 kr för mat, plus okänd summa för dryck under resten av kvällen, på gästerna istället för att själva stå för den...

• Ore

En tanke kring både kuvertavgift och betalbar. Är det ens lagligt? Man behöver ju inte tillstånd för att ha alkohol till självkostnadspris, men är det inte någon förutsättning att det inte får vara några andra kostnader. Någon som vet mer?

• Ore
    superman9000 skrev 2009-03-26 10:07:31 följande:
    Kan man inte lägga undan pengar så kan man inte heller gå så enkelt är det orättvist men sådannt är livet, jag skulle vilja köpa ett nytt hus men jag har inte råd!
    Fast då kan man ju lika resonera att man inte ska gifta sig och ha ett jättestort bröllop om man inte har råd med det...
  • Ore
    superman9000 skrev 2009-03-26 10:35:25 följande:
    Jag går hellre på ett bröllop och betalar än att inte få gå för att dom hade bara möjlighet att bjuda de närmaste.
    Och jag går hellre på ett bröllop där de "bara" bjuder på hemmagjord tårtbuffé, eller något annat enkelt och billigt, hellre än att betala kuvertavgift.

Och jag har redan tidigare, i en liknande diskussion, fått höra att jag är en snål jävel som bara vill gratisäta, vilket jag framförde till mina nära och kära som bara skrattade åt det och sa att den som sa det verkligen inte känner mig.

Men jag tycker att det är litet märkligt att man ska låta andra betala för att man ska få sitt "drömbröllop". När drömresa, drömbil, drömhus och en hel massa annat är saker man får avstå från om man inte har råd att betala vad det kostar...

Ett bröllop blir inte bättre, eller finare, för att det kostar massa pengar. Har du inte råd att bjuda 100 personer på sittande 3-rättersmiddag - gör inte det då! Hitta en annan lösning som passar ekonomin bättre, eller vänta tills ni sparat pengar.
  • Ore
    LandK skrev 2009-03-26 10:43:54 följande:
    Det som gör mig upprörd är inte så mycket snacket om hur många kronor det handlar om, utan mer om attityden "Har de inte råd så kan de inte komma, livet är orättvist" typ. Man bjuder väl gäster som man bryr sig om? Då vill man väl att de ska komma? Och man förstår väl att de jättegärna vill komma? Och tycker man att det är så futtigt med pengar, varför i hela friden sparar man inte ihop och bjuder på fest då? Vissa kommentarer här känns bara så hjärtlösa, jag förstår inte...
    Bra skrivet!
  • Ore

Håller med lady och lufsen angående knytkalas, det passar för gemensamma fester, inte när man firar en eller flera personer.

Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?