• snart fru Juslin

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Som väldigt ny inom detta med bröllopstankar slås jag ständigt över hur mycket folk tror att ett bröllop "måste" kosta.
    Vad är deet för fel på att ha en trevlig fest med sina närmast släktingar och vänner bara.

Vi ska gifta oss den 8/8 -09 och utnyttjar den underbara möjligheten att begära en kuvertavgift. Många "bröllopsexperter" tycker att detta är skamligt och rekommenderar strängt emot det. VAD är det egentligen som är så fel med det?! Det är ju valfritt för alla gäster att välja om de vill komma eller inte.

Jag har inte kommit fram till någon slutsumma på vårt bröllop ännu (det är ju ganska långt kvar i skrivande stund) men så här ser tankarna ut just nu.

Kuvertavgiften - 350kr/person - täcker på kronan:
    välkomstdrink
    förrätt med ett glas vin (alternativt en öl)
    två snapsar
    varmrätt med två glas vin (alternativt en öl)
    två koppar kaffe
    en avec (congac, whiskey eller baileys)
    en bit tårta

Vi har bjudit 125 personer till vårt bröllop och många av dem är väldigt "fest-törstiga". Därför har vi dessutom valt att ha betalbar till självkostnadspriser.

De enda kostnader som då återstår för oss att betala är:
    hyra för lokal
    kläder
    blomster
    musik/ underhållning
    prydnader och pynt
    serveringspersonalens lön
    frisör
    ringar

Det ska väl inte behöva bli så dyrt?
    Jag gissar på ca 15000-20000kr. Inte helt oöverkomligt.

Eller vad tror ni? Lever jag i en fantasivärld?
    Ska ni också göra en liknande lösning?
    Gifter ni er också 8/8?

• Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?
  • superman9000
    LandK skrev 2009-03-26 10:43:54 följande:
    Det som gör mig upprörd är inte så mycket snacket om hur många kronor det handlar om, utan mer om attityden "Har de inte råd så kan de inte komma, livet är orättvist" typ. Man bjuder väl gäster som man bryr sig om? Då vill man väl att de ska komma? Och man förstår väl att de jättegärna vill komma? Och tycker man att det är så futtigt med pengar, varför i hela friden sparar man inte ihop och bjuder på fest då? Vissa kommentarer här känns bara så hjärtlösa, jag förstår inte...
    Det är inte min mening att vara hjärtlös men som du sa så bjuer man människor som man tycker om och då har man oftas koll på förutsättningarna och man sättar väl sin avgift efter detta.

Jag menar att om man kan få dit 100 av sina nära och kära men kuvertavgift och 5 inte har råd så är det att föredra mot att istället bjuda på allt och då bara kunna ha 5 av sina nära och kära där.

Sen tycker jag att man inte ska räka med mer kostnader till det hela, att man måste köpa kläder och att man måste resa dit och måste betala boende. Då måste man inte gå på bröllopet tycket jag.
  • Luucie
    superman9000 skrev 2009-03-26 10:51:58 följande:
    Jag menar att om man kan få dit 100 av sina nära och kära men kuvertavgift och 5 inte har råd så är det att föredra mot att istället bjuda på allt och då bara kunna ha 5 av sina nära och kära där.
    Sen tycker jag att man inte ska räka med mer kostnader till det hela, att man måste köpa kläder och att man måste resa dit och måste betala boende. Då måste man inte gå på bröllopet tycket jag.
    Jag håller inte med alls!

Inte om nått du skriver faktiskt. Jag bjuder mycket hellre 5 personer på allt än att jag "kallar" till fest som folk själva får betala.
    Sen är det självklart att omkostnader ingår! Speciellt om man måste resa och bo på annan ort!
    Helt galet omoget resonerande tycker jag.
  • passionsblomman

Tack giz83, nu slapp jag skriva det själv...

giz83 skrev 2009-03-26 10:01:04 följande:
    men hur gör man då om man inte har råd att lägga undan ens en liten summa varje månad?precis som passionsblomman skrev om hennes mamma!ALLA KAN INTE LÄGGA UNDAN PENGAR för det är inte penga de har!!!!
  • superman9000

Ok jag håller inte med dig heller men jag skulle inte kalla dig galet omogen för det.Jag inser att vi alla har olika åsikter men jag tycker nog att man ska kunna prata om det utan att anväda sig at peronliga påhopp men men

Luucie skrev 2009-03-26 10:57:48 följande:
    Jag håller inte med alls!Inte om nått du skriver faktiskt. Jag bjuder mycket hellre 5 personer på allt än att jag "kallar" till fest som folk själva får betala.Sen är det självklart att omkostnader ingår! Speciellt om man måste resa och bo på annan ort!Helt galet omoget resonerande tycker jag.
  • MissieA

Men jag bara måste fråga er då:

när ni bjuder hem folk på middag måste dom ta med sig en viss summa för maten, drycken osv? Betalar dom sin egen mat även när ni bjuder hem dom???

• MissieA
    superman9000 skrev 2009-03-26 10:51:58 följande:
    Varför skulle man inte räkna med kläder & resa till kostnader? Klart man ska för de blesta anger en dresskode och då förväntas gästerna komma finklädda och inte i sina gamla jeans och nått linne. Herregud man ska väl inte bara tänka på sig själv om man är brud&brudgum utan man ska ju tänka på gästerna med.
  • MV85
    MissieA skrev 2009-03-26 11:27:12 följande:
    Men jag bara måste fråga er då:när ni bjuder hem folk på middag måste dom ta med sig en viss summa för maten, drycken osv? Betalar dom sin egen mat även när ni bjuder hem dom???
    Nej, absolut inte! Där emot tar de med sin egen alkohol till fester (det gör vi även inom familjen/släkten) så därför tycker jag det är okej med betalbar... enbart...
  • passionsblomman

Ja jag är fortarade lika arg och jag är dessutom helt förfärad över att det inte verkar vara upplyst nog om att alla i det här landet faktiskt inte har så jäkla stora val om allting.

Jag har lust att skrika och slå folk på käften och det är faktiskt inte så ofta jag blir så urjävlars skitarg. Tur jag inte kan , för då hade jag inte bara blivit avstängd och varnad på bt utan förmodligen hamnat i fängelse.

Och vad gäller vad man måste och inte måste nnan man går på fest: Att bli bjuden tillfest är ju något som ska få en glad och att man kommer i feststämning, inte sant?

När vi ska komma i det, gör vi oss gärna fina, tycker det är roligt att få ta på sig något som känns fräscht och kanske gå till frissan för det var ett halvår sedan och man kanske tycker det vore gött att ha ett par hela nya strumpbyxor och mascaran var visst slut och man har inte köpt någon ny men lite mascara vill man iallafall ha om man ska känna sig representabel...

fattar ni vart jag vill komma?
    Alltså, KÄNSLAN att sitta med inbjudan och veta att man inte kommer att kunna något av allt det och att man känner sig ledsen och får ont i magen, kanske spelar större roll inför en själv och hur man mår, än om BRUDPARET tycker man får komma som man vill.

Det är ju inte som man vill, för man vill vara fin och nöjd och glad och man vet att man inte kan unna sig minsta detalj som folk ofta ändå gör , och då känner man sig simpel, fattig och ledsen. Man skulle förmodligen hellre dö än berätta o det för någon. Allra minst brudparet.

Hjärtlöst? Omoget resonemang? Apropå ordval om tidigare kommentarer. Ja det går väl att lägga till många som aningslöst, naivt, bortskämt eller ganska många andra som jag lätt kan komma på, men jag är less på ord, jag tycker att ett kok stryk av min mamma och alla andra i hennes sits, är vad somliga här skulle ha.

MV85 skrev 2009-03-26 10:18:16 följande:
    Tror att det är MÅNGA som skulle behöva en sådan där kalldusch du pratar om här passionsblomman, men ja framför allt någon som tror att 350:- är en fis i rymden!Åååååååh Det har legat o stört mig hela natten och morgonen!För 2 år sedan hade jag inte ens pengar så jag kunde betala mina räkningar - än mindre köpa nya kläder! Jag gick med gamla trasiga kläder när jag inte var tvungen att ut bland folk för att inte slita på det enda par byxor jag hade som var hyfsat okej för jag visste att när de blev slitna hade jag inte råd att köpa nya!Jag hade inte pengar till mat varje dag, utan levde på nudlar eller vanlig pasta och åt enbart varannan dag för det var enda sättet att få ihop det!Att då ha fått höra av någon att "350 spänn är väll ingenting" hade verkligen knäckt mig o gjort mig totallack!Tack och lov lever jag idag under helt andra ekonomiska förutsättningar och skulle därför aldrig ens drömma om att säga en sådan sak till någon utan vara glad att faktiskt ha möjligheten att BJUDA på en trevlig middag och fest (även om vi har betalbar då vi är på "restaurang" -men då bjuder vi på allt utom det (kaffe, avec, fritt vin till maten, brudskål))
  • MissieA
    MV85 skrev 2009-03-26 11:31:11 följande:
    Nej, absolut inte! Där emot tar de med sin egen alkohol till fester (det gör vi även inom familjen/släkten) så därför tycker jag det är okej med betalbar... enbart...
    Då förstår jag. Jag har inget emot betalbart(även om vi inte väljer detta alternativ) för då får gästerna själva välja hur mycket de ska dricka.
  • superman9000

Självklat vill men vara fräch på ett bröllop men jag tyckerinte att man kan säga att man inte kan ha kuvertavgift för att det samanlagt blir för dyrt om man inte har råd att bjuda sina gäster men ändå vill ha sina nära och kära där och anser att 350 är en summa som folk har råd med ( detta förutsätter jag att man vet då man känner sina gäster då kan jag inte se vad problemet är jo förutom att man skulle vara snål och sniken då som ng sa, ng som inte fick folk att bli arga och ledsna, konstigt.

Jag säger inte att man är en sämre människa för att man inte har råd med vissa saker. Men är man en dålig människa för att man inte har råd att bjuda sina vänner?

Att ge folk styk för att man inte har samma åsikt är ju ng som du får stå för. Jag kan förstå att din mor har det tungt och att det finns många som har det jävligt tufft i samhället.

passionsblomman skrev 2009-03-26 11:33:03 följande:
    Ja jag är fortarade lika arg och jag är dessutom helt förfärad över att det inte verkar vara upplyst nog om att alla i det här landet faktiskt inte har så jäkla stora val om allting.Jag har lust att skrika och slå folk på käften och det är faktiskt inte så ofta jag blir så urjävlars skitarg. Tur jag inte kan , för då hade jag inte bara blivit avstängd och varnad på bt utan förmodligen hamnat i fängelse.Och vad gäller vad man måste och inte måste nnan man går på fest: Att bli bjuden tillfest är ju något som ska få en glad och att man kommer i feststämning, inte sant?När vi ska komma i det, gör vi oss gärna fina, tycker det är roligt att få ta på sig något som känns fräscht och kanske gå till frissan för det var ett halvår sedan och man kanske tycker det vore gött att ha ett par hela nya strumpbyxor och mascaran var visst slut och man har inte köpt någon ny men lite mascara vill man iallafall ha om man ska känna sig representabel...fattar ni vart jag vill komma? Alltså, KÄNSLAN att sitta med inbjudan och veta att man inte kommer att kunna något av allt det och att man känner sig ledsen och får ont i magen, kanske spelar större roll inför en själv och hur man mår, än om BRUDPARET tycker man får komma som man vill.Det är ju inte som man vill, för man vill vara fin och nöjd och glad och man vet att man inte kan unna sig minsta detalj som folk ofta ändå gör , och då känner man sig simpel, fattig och ledsen. Man skulle förmodligen hellre dö än berätta o det för någon. Allra minst brudparet.Hjärtlöst? Omoget resonemang? Apropå ordval om tidigare kommentarer. Ja det går väl att lägga till många som aningslöst, naivt, bortskämt eller ganska många andra som jag lätt kan komma på, men jag är less på ord, jag tycker att ett kok stryk av min mamma och alla andra i hennes sits, är vad somliga här skulle ha.
Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?