• MissieA

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Men jag bara måste fråga er då:

när ni bjuder hem folk på middag måste dom ta med sig en viss summa för maten, drycken osv? Betalar dom sin egen mat även när ni bjuder hem dom???

• MissieA
    superman9000 skrev 2009-03-26 10:51:58 följande:
    Sen tycker jag att man inte ska räka med mer kostnader till det hela, att man måste köpa kläder och att man måste resa dit och måste betala boende. Då måste man inte gå på bröllopet tycket jag.
    Varför skulle man inte räkna med kläder & resa till kostnader? Klart man ska för de blesta anger en dresskode och då förväntas gästerna komma finklädda och inte i sina gamla jeans och nått linne. Herregud man ska väl inte bara tänka på sig själv om man är brud&brudgum utan man ska ju tänka på gästerna med.
  • MissieA
    MV85 skrev 2009-03-26 11:31:11 följande:
    Nej, absolut inte! Där emot tar de med sin egen alkohol till fester (det gör vi även inom familjen/släkten) så därför tycker jag det är okej med betalbar... enbart...
    Då förstår jag. Jag har inget emot betalbart(även om vi inte väljer detta alternativ) för då får gästerna själva välja hur mycket de ska dricka.
  • MissieA
    superman9000 skrev 2009-03-26 11:48:05 följande:
    Jag säger inte att man är en sämre människa för att man inte har råd med vissa saker. Men är man en dålig människa för att man inte har råd att bjuda sina vänner?
    Man är helt klart inte en sämre människa om man inte har råd med något. Men om jag inte har råd med att åka utomlands kommer jag inte göra det, om jag inte har råd med en bil kommer jag inte köpa den, om jag inte har råd med att bjuda mina nära &kära på 3-rättersmiddag på bröllopet då ställer jag mig i köket och lagar en god buffé. Förstår du mitt resongemang??

Varför låta andra betala när man själv inte har råd med samma sak??

Sen kan du också svara på" när ni bjuder hem folk på middag måste dom ta med sig en viss summa för maten, drycken osv? Betalar dom sin egen mat även när ni bjuder hem dom???"
  • MissieA
    superman9000 skrev 2009-03-26 12:15:30 följande:
    Efters
    Nej varför skulle dom det? Eftersom jag inte har för vana att bjuda hem 125 personer på middag så verkar ju det befängt.Men jag måste bara få berätta en sak: när jag precis hade träffat min blivande man så ringde hans bror oss och undrade om vi hade lust att komma hem till dom för lite grillat, detta var ca 3 veckor in så jag var väl inte direkt jätte sugen från början när han sen tillägger "ja alltså om ni kan komma kn ni väl åka till affären och köpa med er kött och tillbehör och se om dom har kol annars får ni åka till macken" vi hade som tur va andra planer den dagen. Det tycker jag nog inte är ok att bjuda hem folk på man sen be dom köpa maten och tillbehören det tycker jag är lite att ta i :)Jag tycker att folk får välja fritt när det kommer till kuvertavgift, vi kommer inte att ha det, men så länge men lägger nivån på en ok summa och sen är medveten om att några inte kan komma så är det inga bekymmer. Sen förstår jag ditt resonemang att har man inte råd får man klura ut ng annat men jag vet inte hur deras situation är och jag har inte med det att göra och jag kan bara anta att det är det enda sättet att få ihop det om man vill ha alla där.
    Fast i den här situationen väljer man ju att bjuda 125 personer, om man inte har råd med det så bjuder man väl färre. Fast jag tycker att det är samma sak om man bjuder hem folk på middag eller om man bjuder gäster till sitt bröllop, man BJUDER dom Jag väntar hellre 2-3 år tills man har råd än får gästerna att betala.
  • MissieA
    ario skrev 2009-03-26 12:25:25 följande:
    jag HATAR att bli bjuden på knytkalas, går hellre ej än att behöva känna mig tvyngen att ta med mig något hemifrån.Ha kuvertavgift är något som jag aldrig skulle tänka mig ha, hellre bjuder jag på ärtsoppa än på 3 rätters om jag inte har råd att bjuda på hela kalaset!varför känns kuvertagift "svenskt" många kulturer är det nästintill pinsamt!
    Jag kan ju säga att i mitt hemland hade det varit väldigt pinsamt att gästerna får betala för den mat de äter på ett bröllop de blir inbjudna till. De som har råd med en stor fest bjuder på ALLT! och de som inte har råd har helt enkelt en fest de har råd med eller så gifter de sig endast med vittnen ocg firar med familjerna.
Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?