Inlägg från: superman9000 |Visa alla inlägg
  • superman9000

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Vaför ta detta på sådannt stort allvar?
    Om man inte gillar kuvertavgifter då betalar man inte om man inte har råd att betala kan man ju alltid gå till kyrkan ( eller vart den nu ska vara)och bevittna cermonin det kostar inget.

Som passionsblommar sa så fattar hon inte hur hennes mor får i hopp det men hon får det precis som många andra som inte har det bra ställt, och jag är helt övertygad om att om man verkligen vill gå på ng kuvertavigtsbröllop så ser man till att man fixar även det, men brukar ju få reda på när ett bröllop ska vara en bra stund innan och behöver därför inte avvara så mycket varje månad.

Och som folk menar tidigare att det inte bara kostar kuveravgiften, att man måste köpa ny klänning och dyl kommer jag nog inte ens kommentera.

• superman9000

Pressad att gå på bröllop och måste köpa kläder ja det är helt olika världar vi lever i.

• superman9000

Kan man inte lägga undan pengar så kan man inte heller gå så enkelt är det orättvist men sådannt är livet, jag skulle vilja köpa ett nytt hus men jag har inte råd!

Hur tycker du annars att dom ska göra? Ska man välja att inte bjuda folk som är nära och kära för att ett fåtal inte kan?

• superman9000

Om man blir bjudan på ett bröllop där det står högtidsdräckt och du inte har råd då får du väl snacka med brudparet och meddela att du inte har möjlighet att köpa ng liknande och fråga om det du har duger, annars kan man ju inte gå, eller så tar man sig råd att köpa ng det handlar väl om egna val eller? Du kan välja att köpa ng nytt eller att ta ng som du har i garderoben ( min besår av mycket jeans men även ett par klänningar från HM inte så dyrt men kan vara fint ändå) eller så går man inte.

• superman9000

Om man tycker att det är snålt och sniket men kuvertavgit så behöver man heller inte betala, men bjuder ju folk som man känner ( antar jag ) och då vet man ju hur dom tänker ang detta. Skulle jag har kuvertavgift, ng som inte ska ha nu, och ng inte skulle komma för att dom tycker att jag är sniken och snål så fine by me det är väl inte värre än så.

• superman9000
    isop skrev 2009-03-26 10:15:49 följande:
    Ja, men du menade att man inte behövde köpa nya kläder bara för att gå på bröllop. Men många kanske faktiskt måste göra det för att de inte har något. Klädkoden kan innebära en automatisk utgift. Att då tvingas betala för festen också (kuvertavgift och betalbar) kan bli lite väl dyrt.Jag anser att bjuda betyder att man står för kostnaden för festen. Dvs, den som gifter sig står för det. Sedan blir det dyrt för gästerna i alla fall eftersom de kanske måste resa långt, sova över, köpa nya kläder och dessutom ta med en present.
    Men om man då inte har råd men nya kläder, boende, resa och present då går man ju inte.

Ska gifta mig om ett år och har bjuit vänner från australien jag förväntar mig inte att dom ska komma men om dom gör det så får dom ha på sig presis vad dom vill jeans och en urtvättadtröja, min moster har det mkt knapert jag förväntar mig inte att hon ska spring ut och köpa nya kläder till ungarna för att följa en dresscode. Man känner ju sina gäster och vet vad förutsättningarna är eller?
  • superman9000

Mina gäster skulle se till att komma ändå, man vet ju som sagt förutsättningarna och om jag vet att 350:- har alla råd med då är ju det ok men om 30% eller ng inte skulle ha råd då får jag ju sätta mig ner och fundera ut ng annan lösning.

Jag går hellre på ett bröllop och betalar än att inte få gå för att dom hade bara möjlighet att bjuda de närmaste.

• superman9000
    LandK skrev 2009-03-26 10:43:54 följande:
    Det som gör mig upprörd är inte så mycket snacket om hur många kronor det handlar om, utan mer om attityden "Har de inte råd så kan de inte komma, livet är orättvist" typ. Man bjuder väl gäster som man bryr sig om? Då vill man väl att de ska komma? Och man förstår väl att de jättegärna vill komma? Och tycker man att det är så futtigt med pengar, varför i hela friden sparar man inte ihop och bjuder på fest då? Vissa kommentarer här känns bara så hjärtlösa, jag förstår inte...
    Det är inte min mening att vara hjärtlös men som du sa så bjuer man människor som man tycker om och då har man oftas koll på förutsättningarna och man sättar väl sin avgift efter detta.

Jag menar att om man kan få dit 100 av sina nära och kära men kuvertavgift och 5 inte har råd så är det att föredra mot att istället bjuda på allt och då bara kunna ha 5 av sina nära och kära där.

Sen tycker jag att man inte ska räka med mer kostnader till det hela, att man måste köpa kläder och att man måste resa dit och måste betala boende. Då måste man inte gå på bröllopet tycket jag.
  • superman9000

Ok jag håller inte med dig heller men jag skulle inte kalla dig galet omogen för det.Jag inser att vi alla har olika åsikter men jag tycker nog att man ska kunna prata om det utan att anväda sig at peronliga påhopp men men

Luucie skrev 2009-03-26 10:57:48 följande:
    Jag håller inte med alls!Inte om nått du skriver faktiskt. Jag bjuder mycket hellre 5 personer på allt än att jag "kallar" till fest som folk själva får betala.Sen är det självklart att omkostnader ingår! Speciellt om man måste resa och bo på annan ort!Helt galet omoget resonerande tycker jag.
  • superman9000

Självklat vill men vara fräch på ett bröllop men jag tyckerinte att man kan säga att man inte kan ha kuvertavgift för att det samanlagt blir för dyrt om man inte har råd att bjuda sina gäster men ändå vill ha sina nära och kära där och anser att 350 är en summa som folk har råd med ( detta förutsätter jag att man vet då man känner sina gäster då kan jag inte se vad problemet är jo förutom att man skulle vara snål och sniken då som ng sa, ng som inte fick folk att bli arga och ledsna, konstigt.

Jag säger inte att man är en sämre människa för att man inte har råd med vissa saker. Men är man en dålig människa för att man inte har råd att bjuda sina vänner?

Att ge folk styk för att man inte har samma åsikt är ju ng som du får stå för. Jag kan förstå att din mor har det tungt och att det finns många som har det jävligt tufft i samhället.

passionsblomman skrev 2009-03-26 11:33:03 följande:
    Ja jag är fortarade lika arg och jag är dessutom helt förfärad över att det inte verkar vara upplyst nog om att alla i det här landet faktiskt inte har så jäkla stora val om allting.Jag har lust att skrika och slå folk på käften och det är faktiskt inte så ofta jag blir så urjävlars skitarg. Tur jag inte kan , för då hade jag inte bara blivit avstängd och varnad på bt utan förmodligen hamnat i fängelse.Och vad gäller vad man måste och inte måste nnan man går på fest: Att bli bjuden tillfest är ju något som ska få en glad och att man kommer i feststämning, inte sant?När vi ska komma i det, gör vi oss gärna fina, tycker det är roligt att få ta på sig något som känns fräscht och kanske gå till frissan för det var ett halvår sedan och man kanske tycker det vore gött att ha ett par hela nya strumpbyxor och mascaran var visst slut och man har inte köpt någon ny men lite mascara vill man iallafall ha om man ska känna sig representabel...fattar ni vart jag vill komma? Alltså, KÄNSLAN att sitta med inbjudan och veta att man inte kommer att kunna något av allt det och att man känner sig ledsen och får ont i magen, kanske spelar större roll inför en själv och hur man mår, än om BRUDPARET tycker man får komma som man vill.Det är ju inte som man vill, för man vill vara fin och nöjd och glad och man vet att man inte kan unna sig minsta detalj som folk ofta ändå gör , och då känner man sig simpel, fattig och ledsen. Man skulle förmodligen hellre dö än berätta o det för någon. Allra minst brudparet.Hjärtlöst? Omoget resonemang? Apropå ordval om tidigare kommentarer. Ja det går väl att lägga till många som aningslöst, naivt, bortskämt eller ganska många andra som jag lätt kan komma på, men jag är less på ord, jag tycker att ett kok stryk av min mamma och alla andra i hennes sits, är vad somliga här skulle ha.
  • superman9000

Efters

MissieA skrev 2009-03-26 11:52:27 följande:
    Man är helt klart inte en sämre människa om man inte har råd med något. Men om jag inte har råd med att åka utomlands kommer jag inte göra det, om jag inte har råd med en bil kommer jag inte köpa den, om jag inte har råd med att bjuda mina nära &kära på 3-rättersmiddag på bröllopet då ställer jag mig i köket och lagar en god buffé. Förstår du mitt resongemang??Varför låta andra betala när man själv inte har råd med samma sak??Sen kan du också svara på" när ni bjuder hem folk på middag måste dom ta med sig en viss summa för maten, drycken osv? Betalar dom sin egen mat även när ni bjuder hem dom???"
    Nej varför skulle dom det? Eftersom jag inte har för vana att bjuda hem 125 personer på middag så verkar ju det befängt.

Men jag måste bara få berätta en sak: när jag precis hade träffat min blivande man så ringde hans bror oss och undrade om vi hade lust att komma hem till dom för lite grillat, detta var ca 3 veckor in så jag var väl inte direkt jätte sugen från början när han sen tillägger "ja alltså om ni kan komma kn ni väl åka till affären och köpa med er kött och tillbehör och se om dom har kol annars får ni åka till macken" vi hade som tur va andra planer den dagen. Det tycker jag nog inte är ok att bjuda hem folk på man sen be dom köpa maten och tillbehören det tycker jag är lite att ta i :)

Jag tycker att folk får välja fritt när det kommer till kuvertavgift, vi kommer inte att ha det, men så länge men lägger nivån på en ok summa och sen är medveten om att några inte kan komma så är det inga bekymmer. Sen förstår jag ditt resonemang att har man inte råd får man klura ut ng annat men jag vet inte hur deras situation är och jag har inte med det att göra och jag kan bara anta att det är det enda sättet att få ihop det om man vill ha alla där.
  • superman9000

Kan förstå att du är arg men jag tycker inte att ge ng ett kok stryk för att man inte tycker lika är en sjukt.
    Det är det många försäldrar säger till barn innan dom slår dom.
    Jag anter att den som skrev att 350 inte var mycket pengar utgår från sig själv och deras gäster dom har, hoppas jag, satt en gräns där dom vet att deras gäster kan hantera så för dom kanske inte 350 är så mycket, man det är klart att för många är 350 det som kan stjälpa hela månadsbudgeten.
    Det är inte fult att inte råd men det är inte fult att ha råd eller?

passionsblomman skrev 2009-03-26 12:09:34 följande:
    Jo just det, det är SÅ jag säger: "alla som inte tycker so jag ska ha stryk"Det var ju inte alls en förvrängning!Jag säger att jag blir så förbannad på folk som skrattar åt en summa och säger att har man inte den så bor man på gatan har en attityd och inställning som gör mig så arg tatt jag får lust att slåss. Jag inser att det inte vore rätt ATT slåss, men jag känner ändå lusten. Jag tycker det är oerhört kränkande mot de människor som gråter när den futtiga sjukpensionen kommer för att den inte kommer att räcka. Idag ska min mamma hämta ut sin medicin. Det hade hon glömt när hon betalade räkningarna, så hon betalade alla. Medicinen kostar tusen kronor.På mammas konto finns inte tusen kronor ens till mat och övrigt. Vad ska hon lösa ut medicinen för?Jag är fullt medvetn om att jag är ytterst känslomässig det här.Mina reaktioner är också HELT utifrån den kommentaren och vissa efterförjande om vad alla minsann har eller inte. Huruvida TS tar en kuveravgifte eller ej, det skiter jag i.Jag har ett eget utbrott på en enskild del av TS inlägg.
  • superman9000

Jo det skulle jag också göra men som sagt vad vet jag dom kanske har väntat i flera år man fixar inte att få ihop tillräckigt. Alla har vi olika förutsättningar. Och jag tycker inte att det är "fult" att ha kuvertavgift som många verkar tycka det är bara det jag vill få fram.

MissieA skrev 2009-03-26 12:23:21 följande:
    Fast i den här situationen väljer man ju att bjuda 125 personer, om man inte har råd med det så bjuder man väl färre. Fast jag tycker att det är samma sak om man bjuder hem folk på middag eller om man bjuder gäster till sitt bröllop, man BJUDER dom Jag väntar hellre 2-3 år tills man har råd än får gästerna att betala.
  • superman9000

Jo vist är det klantigt skrivet och om man har 350 :- över kan man kanske spara dom till ett bjudbröllop kan man tycka men jag tycker inte att man ska få styk för det

passionsblomman skrev 2009-03-26 12:52:43 följande:
    Jaha, så värdelöst det blev när jag skulle citera två och skriva... Kanske går det att läsa ändå.
Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?