• MV85

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Känns som ni valt en väldigt hög kuvertavgift måste jag säga... tänk på att inte alla har 1000-1500 som det då kommer landa på för ett par.. (ok, jag räknar med att åtminstone en av dem köper nya kläder till tillställningen)Det är ganska mycket pengar om man sen dessutom ska betala i baren hela kvällen...

Jag tycker att kuvertavgift är fel, det står jag för. Sen tycker jag att OM man nödvändigtvis ska ta ut den så ska den inte ligga på över 200:-/person om den inte ger fri bar hela kvällen.

Betalbar tycker jag är en helt annan sak. Det tycker jag är okej om man inte kan ta med "egen" alkohol - dock INTE i kombination med kuvertavgift.

• MV85

snart fru Juslin skrev 2009-03-25 22:33:54 följande:

Tack för din åsikt i det hela. Ta nu inte detta personligt, MEN...Jag tycker dock fortfarande inte att 350kr är en peng nog att ta upp i frågor som handlar om att ha det knapert. Shit alltså! Om man inte har 350kr över en månad bor man ju ute på gatan.Om jag kännde sågon som var uteliggare (inte menat som en liknelse med dig) som jag skulle vilja ha på mitt bröllop skulle jag självklart bjuda dem på hela festen!
    Då gissar jag att du aldrig har levt på existensminimum eller där under, för då är 350:- en hel veckas matbudget! Det har jag levt på förr, och hade inte haft en chans i världen att gå på ett bröllop med en sådan kuvertavgift hur gärna jag än velat på den tiden!
  • MV85
    passionsblomman skrev 2009-03-26 00:24:33 följande:
    Jag hoppas du får uppleva en rejäl tid i ditt liv som lär dig lite ödmjukhet inför hur det känns att inte veta om man ska kunna äta något och att oroa sig för vilken räkning man måste ringa och böna och be att få skjuta upp lite. Och skäms du inte redan, så hoppas jag du minns den tiden då du tyckte 350 spänn var en fis i rymden och SKÄMS och ångrar dig.
    Tror att det är MÅNGA som skulle behöva en sådan där kalldusch du pratar om här passionsblomman, men ja framför allt någon som tror att 350:- är en fis i rymden!
    Åååååååh Det har legat o stört mig hela natten och morgonen!

För 2 år sedan hade jag inte ens pengar så jag kunde betala mina räkningar - än mindre köpa nya kläder! Jag gick med gamla trasiga kläder när jag inte var tvungen att ut bland folk för att inte slita på det enda par byxor jag hade som var hyfsat okej för jag visste att när de blev slitna hade jag inte råd att köpa nya!
    Jag hade inte pengar till mat varje dag, utan levde på nudlar eller vanlig pasta och åt enbart varannan dag för det var enda sättet att få ihop det!

Att då ha fått höra av någon att "350 spänn är väll ingenting" hade verkligen knäckt mig o gjort mig totallack!

Tack och lov lever jag idag under helt andra ekonomiska förutsättningar och skulle därför aldrig ens drömma om att säga en sådan sak till någon utan vara glad att faktiskt ha möjligheten att BJUDA på en trevlig middag och fest (även om vi har betalbar då vi är på "restaurang" -men då bjuder vi på allt utom det (kaffe, avec, fritt vin till maten, brudskål))
  • MV85
    MissieA skrev 2009-03-26 11:27:12 följande:
    Men jag bara måste fråga er då:när ni bjuder hem folk på middag måste dom ta med sig en viss summa för maten, drycken osv? Betalar dom sin egen mat även när ni bjuder hem dom???
    Nej, absolut inte! Där emot tar de med sin egen alkohol till fester (det gör vi även inom familjen/släkten) så därför tycker jag det är okej med betalbar... enbart...
  • MV85
    isop skrev 2009-03-26 13:19:40 följande:
    Jag tycker att det är helt okej med knytkalas (förutsatt att värdinnan också bidrar till knytkalaset), men jag tycker att kuvertavgift är helt fel. Skillnaden för mig ligger i att en kuvertavgift är en fastställd summa, medan man på ett knytkalas själv kan välja hur mycket eller lite man vill ta med. Den som inte har råd tar inget alls, och maten brukar ändå räcka. Dessutom är stämningen mer familjär och det hlea är inte så pretentiöst - det spelar alltså ingen roll om man har mycket eller lite med sig.Själv bjuder jag inte på knytkalas eftersom jag vill bestämma vad jag ska bjuda mina gäster på :)
    Där håller jag med... Knytkalas är en HELT annan sak än att bjuda in till något o mer eller mindre säga att "o förresten så 350:- i dörren för att få äran att komma o äta med oss"...
    På knytis kan man ta med sig ett hembakat bröd för 20:- en potatisgratäng för 50 eller kött för 400 - allt efter vad man har råd med!
Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?