• snart fru Juslin

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Som väldigt ny inom detta med bröllopstankar slås jag ständigt över hur mycket folk tror att ett bröllop "måste" kosta.
    Vad är deet för fel på att ha en trevlig fest med sina närmast släktingar och vänner bara.

Vi ska gifta oss den 8/8 -09 och utnyttjar den underbara möjligheten att begära en kuvertavgift. Många "bröllopsexperter" tycker att detta är skamligt och rekommenderar strängt emot det. VAD är det egentligen som är så fel med det?! Det är ju valfritt för alla gäster att välja om de vill komma eller inte.

Jag har inte kommit fram till någon slutsumma på vårt bröllop ännu (det är ju ganska långt kvar i skrivande stund) men så här ser tankarna ut just nu.

Kuvertavgiften - 350kr/person - täcker på kronan:
    välkomstdrink
    förrätt med ett glas vin (alternativt en öl)
    två snapsar
    varmrätt med två glas vin (alternativt en öl)
    två koppar kaffe
    en avec (congac, whiskey eller baileys)
    en bit tårta

Vi har bjudit 125 personer till vårt bröllop och många av dem är väldigt "fest-törstiga". Därför har vi dessutom valt att ha betalbar till självkostnadspriser.

De enda kostnader som då återstår för oss att betala är:
    hyra för lokal
    kläder
    blomster
    musik/ underhållning
    prydnader och pynt
    serveringspersonalens lön
    frisör
    ringar

Det ska väl inte behöva bli så dyrt?
    Jag gissar på ca 15000-20000kr. Inte helt oöverkomligt.

Eller vad tror ni? Lever jag i en fantasivärld?
    Ska ni också göra en liknande lösning?
    Gifter ni er också 8/8?

• Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?
  • isop
    superman9000 skrev 2009-03-26 10:15:22 följande:
    Om man tycker att det är snålt och sniket men kuvertavgit så behöver man heller inte betala, men bjuder ju folk som man känner ( antar jag ) och då vet man ju hur dom tänker ang detta. Skulle jag har kuvertavgift, ng som inte ska ha nu, och ng inte skulle komma för att dom tycker att jag är sniken och snål så fine by me det är väl inte värre än så.
    Jo, men det är inte säkert att de inte kommer för att de tycker att du är snål... det kan vara så att de får skämmas för att de inte har råd, och att de blir ledsna över detta.

Men strunt samma. Var och en gör som de vill.
  • MV85
    passionsblomman skrev 2009-03-26 00:24:33 följande:
    Jag hoppas du får uppleva en rejäl tid i ditt liv som lär dig lite ödmjukhet inför hur det känns att inte veta om man ska kunna äta något och att oroa sig för vilken räkning man måste ringa och böna och be att få skjuta upp lite. Och skäms du inte redan, så hoppas jag du minns den tiden då du tyckte 350 spänn var en fis i rymden och SKÄMS och ångrar dig.
    Tror att det är MÅNGA som skulle behöva en sådan där kalldusch du pratar om här passionsblomman, men ja framför allt någon som tror att 350:- är en fis i rymden!
    Åååååååh Det har legat o stört mig hela natten och morgonen!

För 2 år sedan hade jag inte ens pengar så jag kunde betala mina räkningar - än mindre köpa nya kläder! Jag gick med gamla trasiga kläder när jag inte var tvungen att ut bland folk för att inte slita på det enda par byxor jag hade som var hyfsat okej för jag visste att när de blev slitna hade jag inte råd att köpa nya!
    Jag hade inte pengar till mat varje dag, utan levde på nudlar eller vanlig pasta och åt enbart varannan dag för det var enda sättet att få ihop det!

Att då ha fått höra av någon att "350 spänn är väll ingenting" hade verkligen knäckt mig o gjort mig totallack!

Tack och lov lever jag idag under helt andra ekonomiska förutsättningar och skulle därför aldrig ens drömma om att säga en sådan sak till någon utan vara glad att faktiskt ha möjligheten att BJUDA på en trevlig middag och fest (även om vi har betalbar då vi är på "restaurang" -men då bjuder vi på allt utom det (kaffe, avec, fritt vin till maten, brudskål))
  • Lady o Lufsen

...betalbröllop kanske ska bli ett nytt begrepp här på BT, precis som betalbar?

• superman9000
    isop skrev 2009-03-26 10:15:49 följande:
    Ja, men du menade att man inte behövde köpa nya kläder bara för att gå på bröllop. Men många kanske faktiskt måste göra det för att de inte har något. Klädkoden kan innebära en automatisk utgift. Att då tvingas betala för festen också (kuvertavgift och betalbar) kan bli lite väl dyrt.Jag anser att bjuda betyder att man står för kostnaden för festen. Dvs, den som gifter sig står för det. Sedan blir det dyrt för gästerna i alla fall eftersom de kanske måste resa långt, sova över, köpa nya kläder och dessutom ta med en present.
    Men om man då inte har råd men nya kläder, boende, resa och present då går man ju inte.

Ska gifta mig om ett år och har bjuit vänner från australien jag förväntar mig inte att dom ska komma men om dom gör det så får dom ha på sig presis vad dom vill jeans och en urtvättadtröja, min moster har det mkt knapert jag förväntar mig inte att hon ska spring ut och köpa nya kläder till ungarna för att följa en dresscode. Man känner ju sina gäster och vet vad förutsättningarna är eller?
  • isop
    superman9000 skrev 2009-03-26 10:20:29 följande:
    Men om man då inte har råd men nya kläder, boende, resa och present då går man ju inte. Ska gifta mig om ett år och har bjuit vänner från australien jag förväntar mig inte att dom ska komma men om dom gör det så får dom ha på sig presis vad dom vill jeans och en urtvättadtröja, min moster har det mkt knapert jag förväntar mig inte att hon ska spring ut och köpa nya kläder till ungarna för att följa en dresscode. Man känner ju sina gäster och vet vad förutsättningarna är eller?
    Ja, visst vet man förutsättningarna. Och eftersom du inte har kuvertavgift och betalbar, utan faktiskt bjuder på ditt bröllop, tror jag att chanserna ökar att dina gäster har råd att komma.
  • superman9000

Mina gäster skulle se till att komma ändå, man vet ju som sagt förutsättningarna och om jag vet att 350:- har alla råd med då är ju det ok men om 30% eller ng inte skulle ha råd då får jag ju sätta mig ner och fundera ut ng annan lösning.

Jag går hellre på ett bröllop och betalar än att inte få gå för att dom hade bara möjlighet att bjuda de närmaste.

• LandK

Det som gör mig upprörd är inte så mycket snacket om hur många kronor det handlar om, utan mer om attityden "Har de inte råd så kan de inte komma, livet är orättvist" typ. Man bjuder väl gäster som man bryr sig om? Då vill man väl att de ska komma? Och man förstår väl att de jättegärna vill komma? Och tycker man att det är så futtigt med pengar, varför i hela friden sparar man inte ihop och bjuder på fest då? Vissa kommentarer här känns bara så hjärtlösa, jag förstår inte...

• Ore
    superman9000 skrev 2009-03-26 10:35:25 följande:
    Jag går hellre på ett bröllop och betalar än att inte få gå för att dom hade bara möjlighet att bjuda de närmaste.
    Och jag går hellre på ett bröllop där de "bara" bjuder på hemmagjord tårtbuffé, eller något annat enkelt och billigt, hellre än att betala kuvertavgift.

Och jag har redan tidigare, i en liknande diskussion, fått höra att jag är en snål jävel som bara vill gratisäta, vilket jag framförde till mina nära och kära som bara skrattade åt det och sa att den som sa det verkligen inte känner mig.

Men jag tycker att det är litet märkligt att man ska låta andra betala för att man ska få sitt "drömbröllop". När drömresa, drömbil, drömhus och en hel massa annat är saker man får avstå från om man inte har råd att betala vad det kostar...

Ett bröllop blir inte bättre, eller finare, för att det kostar massa pengar. Har du inte råd att bjuda 100 personer på sittande 3-rättersmiddag - gör inte det då! Hitta en annan lösning som passar ekonomin bättre, eller vänta tills ni sparat pengar.
  • Ore
    LandK skrev 2009-03-26 10:43:54 följande:
    Det som gör mig upprörd är inte så mycket snacket om hur många kronor det handlar om, utan mer om attityden "Har de inte råd så kan de inte komma, livet är orättvist" typ. Man bjuder väl gäster som man bryr sig om? Då vill man väl att de ska komma? Och man förstår väl att de jättegärna vill komma? Och tycker man att det är så futtigt med pengar, varför i hela friden sparar man inte ihop och bjuder på fest då? Vissa kommentarer här känns bara så hjärtlösa, jag förstår inte...
    Bra skrivet!
  • Luucie
    superman9000 skrev 2009-03-26 10:15:22 följande:
    Om man tycker att det är snålt och sniket men kuvertavgit så behöver man heller inte betala, men bjuder ju folk som man känner ( antar jag ) och då vet man ju hur dom tänker ang detta. Skulle jag har kuvertavgift, ng som inte ska ha nu, och ng inte skulle komma för att dom tycker att jag är sniken och snål så fine by me det är väl inte värre än så.
    Det är ju fantastiskt att mna kan ha den insynen i 125 personers privata ekonomi, så att man kan "bestämma" vad de har råd med och inte...
Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?