Vad räknas som "billigt" bröllop?
Jag skulle vilja tillägga en sak om det här med att (som gäst) inte ha råd eller inte vilja.
Några säger, att om du inte har råd, så kom inte på bröllopet. Du måste ju inte komma. Och får det att låta så enkelt!
Jag har själv blivit bjuden på bröllop, och jag har själv haft det väldigt knapert tidvis. Om någon i min familj/släkt/vänskapskrets bjuder mig till sitt bröllop, så blir jag JÄTTEGLAD och självklart gör jag allt för att komma. Jag sätter inte på mig en sur min och säger "nä, jag har tyvärr inte råd så jag kommer inte" som om det vore vilken baggis som helst. Jag skulle försaka massor, skita i att gå till tandläkaren, leva på havregrynsgröt i 2 månader och låna pengar av en polare till hyran om det var det som krävdes för att jag skulle kunna vara med. Därför att personen som gifter sig förmodligen betyder mycket för mig, och därför att det skulle betyda oerhört mycket för mig att dela den dagen med den personen, och för att gifter sig gör man (förhoppningsvis) EN GÅNG I LIVET.
Alltså tycker jag att det är sjystare att önska sig pengar i present (där dels summan är frivillig, och dels kan man ju faktiskt ge något annat) än att ha kuvertavgift. Det är lättare att ge en så fin gåva som man kan och hoppas att brudparet förstår att man har gjort sitt bästa, än att säga "eh.... skulle jag kunna få lite rabatt på maten kanske???". Ett alternativ är ju att ha en väldigt låg kuvertavgift och inte förvänta sig att gästen ska betala hela sin måltid.
Om man sedan har stenkoll på sina vänners ekonomi och vet att det inte är någon big deal för dem att betala, okej då. Men jag tycker att några behöver tänka på att deras gäster förmodligen inget hellre vill, än att gå på deras bröllop. Det betyder mycket för nära och kära. Att man bestämmer sig för att gå på bröllopet betyder inte nödvändigtvis att man för den skull tycker att priset var skäligt...