Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Om min mamma åsg det här tror jag på allvar att hon skulle leta rätt på dig och skälla ut dig efter noter!

Hon har kämpat ett helt liv för att försörja sig och sin familj, hon är sjukpensionär, frånskild och har inte ett skit över varje månad kan jag bara tala om.
    Hon trollar med knäna och vänder på vartenda satans öre och är bättre ekonom än NÅGON på det här forumet, det kan jag försäkra.
    Hon bor inte på gatan och det är tamejfan ett mirakel hur hon får ihop det.

Jag har själv haft tider i mitt liv då jag räknat enkronor och inte haft mer än havregrynsgröt att äta. Det var det antagligen inte så många som visste.

Nu går vi i tider då rätt många kommer att inse vad lite pengar på kontot VERKLIGEN är, och då snackar vi inte om att inte ha råd att dra utomlands.

Om du tar ut kuvertavgift eller inte, det struntar jag i men det du nyss sa, det får mig att se rött så det är tur vi inte är i samma rum det ska jag bara säga dig. och jag menar det!
    SHIT vad arg jag blir märker jag nu!

OCH dessutom , apropå vad du skriver i din trådstart, "att det inte behöver kosta så mycket"

Jo det gör det ju visst det, bara det att du styr upp det så att det inte är ur din plånbok pengarna ska fram.
    Det gör ju inte att det är billigt egentligen.

snart fru Juslin skrev 2009-03-25 22:33:54 följande:

Tack för din åsikt i det hela. Ta nu inte detta personligt, MEN...Jag tycker dock fortfarande inte att 350kr är en peng nog att ta upp i frågor som handlar om att ha det knapert. Shit alltså! Om man inte har 350kr över en månad bor man ju ute på gatan.Om jag kännde sågon som var uteliggare (inte menat som en liknelse med dig) som jag skulle vilja ha på mitt bröllop skulle jag självklart bjuda dem på hela festen!
  • passionsblomman

Jag blir bara argare och argare ju mer jag tänker på den där kommentaren och den verklighetsuppfattning som den bevisar. Jag måste gå ut på trappan och andas riktigt kall luft

*går ut*

*sätter mig igen*

Jag hoppas du får uppleva en rejäl tid i ditt liv som lär dig lite ödmjukhet inför hur det känns att inte veta om man ska kunna äta något och att oroa sig för vilken räkning man måste ringa och böna och be att få skjuta upp lite. Och skäms du inte redan, så hoppas jag du minns den tiden då du tyckte 350 spänn var en fis i rymden och SKÄMS och ångrar dig.

• passionsblomman

Tack giz83, nu slapp jag skriva det själv...

giz83 skrev 2009-03-26 10:01:04 följande:
    men hur gör man då om man inte har råd att lägga undan ens en liten summa varje månad?precis som passionsblomman skrev om hennes mamma!ALLA KAN INTE LÄGGA UNDAN PENGAR för det är inte penga de har!!!!
  • passionsblomman

Ja jag är fortarade lika arg och jag är dessutom helt förfärad över att det inte verkar vara upplyst nog om att alla i det här landet faktiskt inte har så jäkla stora val om allting.

Jag har lust att skrika och slå folk på käften och det är faktiskt inte så ofta jag blir så urjävlars skitarg. Tur jag inte kan , för då hade jag inte bara blivit avstängd och varnad på bt utan förmodligen hamnat i fängelse.

Och vad gäller vad man måste och inte måste nnan man går på fest: Att bli bjuden tillfest är ju något som ska få en glad och att man kommer i feststämning, inte sant?

När vi ska komma i det, gör vi oss gärna fina, tycker det är roligt att få ta på sig något som känns fräscht och kanske gå till frissan för det var ett halvår sedan och man kanske tycker det vore gött att ha ett par hela nya strumpbyxor och mascaran var visst slut och man har inte köpt någon ny men lite mascara vill man iallafall ha om man ska känna sig representabel...

fattar ni vart jag vill komma?
    Alltså, KÄNSLAN att sitta med inbjudan och veta att man inte kommer att kunna något av allt det och att man känner sig ledsen och får ont i magen, kanske spelar större roll inför en själv och hur man mår, än om BRUDPARET tycker man får komma som man vill.

Det är ju inte som man vill, för man vill vara fin och nöjd och glad och man vet att man inte kan unna sig minsta detalj som folk ofta ändå gör , och då känner man sig simpel, fattig och ledsen. Man skulle förmodligen hellre dö än berätta o det för någon. Allra minst brudparet.

Hjärtlöst? Omoget resonemang? Apropå ordval om tidigare kommentarer. Ja det går väl att lägga till många som aningslöst, naivt, bortskämt eller ganska många andra som jag lätt kan komma på, men jag är less på ord, jag tycker att ett kok stryk av min mamma och alla andra i hennes sits, är vad somliga här skulle ha.

MV85 skrev 2009-03-26 10:18:16 följande:
    Tror att det är MÅNGA som skulle behöva en sådan där kalldusch du pratar om här passionsblomman, men ja framför allt någon som tror att 350:- är en fis i rymden!Åååååååh Det har legat o stört mig hela natten och morgonen!För 2 år sedan hade jag inte ens pengar så jag kunde betala mina räkningar - än mindre köpa nya kläder! Jag gick med gamla trasiga kläder när jag inte var tvungen att ut bland folk för att inte slita på det enda par byxor jag hade som var hyfsat okej för jag visste att när de blev slitna hade jag inte råd att köpa nya!Jag hade inte pengar till mat varje dag, utan levde på nudlar eller vanlig pasta och åt enbart varannan dag för det var enda sättet att få ihop det!Att då ha fått höra av någon att "350 spänn är väll ingenting" hade verkligen knäckt mig o gjort mig totallack!Tack och lov lever jag idag under helt andra ekonomiska förutsättningar och skulle därför aldrig ens drömma om att säga en sådan sak till någon utan vara glad att faktiskt ha möjligheten att BJUDA på en trevlig middag och fest (även om vi har betalbar då vi är på "restaurang" -men då bjuder vi på allt utom det (kaffe, avec, fritt vin till maten, brudskål))
  • passionsblomman

Jo just det, det är SÅ jag säger: "alla som inte tycker so jag ska ha stryk"

Det var ju inte alls en förvrängning!

Jag säger att jag blir så förbannad på folk som skrattar åt en summa och säger att har man inte den så bor man på gatan har en attityd och inställning som gör mig så arg tatt jag får lust att slåss. Jag inser att det inte vore rätt ATT slåss, men jag känner ändå lusten.

Jag tycker det är oerhört kränkande mot de människor som gråter när den futtiga sjukpensionen kommer för att den inte kommer att räcka. Idag ska min mamma hämta ut sin medicin. Det hade hon glömt när hon betalade räkningarna, så hon betalade alla. Medicinen kostar tusen kronor.På mammas konto finns inte tusen kronor ens till mat och övrigt. Vad ska hon lösa ut medicinen för?
    Jag är fullt medvetn om att jag är ytterst känslomässig det här.

Mina reaktioner är också HELT utifrån den kommentaren och vissa efterförjande om vad alla minsann har eller inte.

Huruvida TS tar en kuveravgifte eller ej, det skiter jag i.
    Jag har ett eget utbrott på en enskild del av TS inlägg.

• passionsblomman

Du, ta och LÄS den här kommentaren, så kanske du inser att det inte bara innehåller en åsikt-som det ju står en fritt att både ha och uttrycka-utan en ganska kränkande värdering och ett påstående som om det vore fakta vad man har innan man bor på gatan.

snart fru Juslin skrev 2009-03-25 22:33:54 följande:

Tack för din åsikt i det hela. Ta nu inte detta personligt, MEN...Jag tycker dock fortfarande inte att 350kr är en peng nog att ta upp i frågor som handlar om att ha det knapert. Shit alltså! Om man inte har 350kr över en månad bor man ju ute på gatan.Om jag kännde sågon som var uteliggare (inte menat som en liknelse med dig) som jag skulle vilja ha på mitt bröllop skulle jag självklart bjuda dem på hela festen!
    [/citat]

Det är alldeles tillräckligt kränkande för att få folk att knyta nävarna det kan jag försäkra dig och det är faktiskr inget fel att bli förbannad och jag jag tycker att ibland är det egentligen en smäll man förtjänar. Så det så. Sedan vet jag att det är förbjudet att slå folk, så jag gör vanligtvis inte det om du nu tror det och det krävs isåfall bra mycket mer än en åsikt.

Jag HAR behövt slåss, för att förvara mitt eget liv eller för att jag blivit slagen först, men det är en annan historia. Jag tycker faktiskt att det är fullt begripligt att viss människor åker på en propp ibland. Och just i det här fallet är jag rätt säker på att fler än jag som känner sig spottade i ansiktet av den typen av kommentarer. Spottar man på någon får man räkna med däng. Det är inte sjukt. Det är mänskligt. Det kan straffas ig kännbart att sticka ut hakan för mycket, även i 2000-talets civilicerade Sverige. Särskilt om man trampar på i saker som gäller människors största ångest.

Jag utgår från att den som skrev om 350 kr inte har riktig koll på verkligheten. För det är vad den kommentaren visar. Den håller sig inte alls bara till henne och hennes gäster.

Var någonstans har jag sagt att det är fult att ha råd?
    Det är underbart att ha råd och det unnar jag verkligen alla.
    Men det är nyttigt att veta och vara lite ödmjukt tacksam över vad man har. Förhoppningsvis hjälper mina utbrott här till att åtminstone upplysa läget för många, tillräckligt för att få TS att tänka till lite. Hur hon gör med sitt bröllop bryr jag mig fortfarande inte om.
    superman9000 skrev 2009-03-26 12:26:03 följande:
    [citat]
    Kan förstå att du är arg men jag tycker inte att ge ng ett kok stryk för att man inte tycker lika är en sjukt. Det är det många försäldrar säger till barn innan dom slår dom.Jag anter att den som skrev att 350 inte var mycket pengar utgår från sig själv och deras gäster dom har, hoppas jag, satt en gräns där dom vet att deras gäster kan hantera så för dom kanske inte 350 är så mycket, man det är klart att för många är 350 det som kan stjälpa hela månadsbudgeten. Det är inte fult att inte råd men det är inte fult att ha råd eller?
  • passionsblomman

Prövar nu att göra om och kopiera det jag själv skrev...alltså apropå kommentaren om att annars lever man ju på gatan:

Det är alldeles tillräckligt kränkande för att få folk att knyta nävarna det kan jag försäkra dig och det är faktiskr inget fel att bli förbannad och jag jag tycker att ibland är det egentligen en smäll man förtjänar. Så det så. Sedan vet jag att det är förbjudet att slå folk, så jag gör vanligtvis inte det om du nu tror det och det krävs isåfall bra mycket mer än en åsikt.

Jag HAR behövt slåss, för att förvara mitt eget liv eller för att jag blivit slagen först, men det är en annan historia. Jag tycker faktiskt att det är fullt begripligt att viss människor åker på en propp ibland. Och just i det här fallet är jag rätt säker på att fler än jag som känner sig spottade i ansiktet av den typen av kommentarer. Spottar man på någon får man räkna med däng. Det är inte sjukt. Det är mänskligt. Det kan straffas ig kännbart att sticka ut hakan för mycket, även i 2000-talets civilicerade Sverige. Särskilt om man trampar på i saker som gäller människors största ångest.

Jag utgår från att den som skrev om 350 kr inte har riktig koll på verkligheten. För det är vad den kommentaren visar. Den håller sig inte alls bara till henne och hennes gäster.

Var någonstans har jag sagt att det är fult att ha råd?
    Det är underbart att ha råd och det unnar jag verkligen alla.
    Men det är nyttigt att veta och vara lite ödmjukt tacksam över vad man har. Förhoppningsvis hjälper mina utbrott här till att åtminstone upplysa läget för många, tillräckligt för att få TS att tänka till lite. Hur hon gör med sitt bröllop bryr jag mig fortfarande inte om.

• passionsblomman

Vi tycker olika om djupet av hån i den kommentaren. Jag tycker inte att du ska ha stryk för det eller vill slåss med dig, för det är bara din åsikt.

Det jag känner nnnär jag läser hennes kommentar däremot, det är KÄNSLAN "stryk skulle hon ha flicksnärtan"

Och den känsan kan vara nyttig för henne att veta att hon gett upphov till. Den känslan bränner i bröstet och får fingrarna att darra av allt adrenalin.
    Blir man så arg och berörd ska man åtminstone tala om det.
    "jag blir så arg att jag har lust att slå till dig"
    Det berättar något om hur upprörd man är. Det är inte samma sak som att man faktiskt slår någon. Att göra det är förbjudet, men inte att vilja det ibland.

superman9000 skrev 2009-03-26 12:56:52 följande:
    Jo vist är det klantigt skrivet och om man har 350 :- över kan man kanske spara dom till ett bjudbröllop kan man tycka men jag tycker inte att man ska få styk för det
  • passionsblomman

Tack! det värmde!

Tindragull skrev 2009-03-28 00:02:32 följande:
    passionsblomman: Måste bara hålla med dig angående det här med att 350:- absolut inte är en fis i rymden...Och jag blir precis lika förbannad som du på kommentaren att man måste bo på gatan om man inte har 350:- över...Jösses, det har funnits tider när jag inte hade 350:- över efter räkningarna var betalda...Då levde jag tidvis på pannkakor gjord på vatten & mjöl. Men bodde på gatan gjorde jag INTE:
  • passionsblomman

Nä, just det, men om det finns de(nu menar jag faktiskt inte nödvändigtvis mig själv här!) som redan har det tufft att få ihop det så man kan lösa omkringkostnaderna, så blir det ju omöjligt med en kuvertavgift också. Jag menade detta som att det ju inte är BARA kuvertavgiften man behöver lägga ut när man ska på baluns, alltid är det nåt man måste skaffa. Hade det inte varit kuvertavgift, kunde de pengarna använts till de småsakerna.
    Present kan man vara påhittig att lösa utan att behöva få fram kontanter just till festen.
    Poängen i mitt inlägg är att det är lätt för brudparet att säga att det inte spelar roll och kom som du är. Så enkelt är det inte för den som står i valet och kvalet kanske. Och antagligen skulle man dö skamdöden om man fick höra "jamen du som har det så knapert, dig kan vi väl betala för då..." Snacka om att känna sig som en stackare.

På rosa moln skrev 2009-04-01 21:31:51 följande:

Jag håller helt och hållet med om att resonemanget om att det är väldigt naivt att tro att 350 kronor är något som alla har att lägga på en kuvertavgift även om de hemskt gärna vill, MEN om man befinner sig i denna situation som du beskriver så hjälper det ju inte om så all mat och dryck och allt annat är gratis. Om du får ont i magen av en bröllopsinbjudan för att du inte har råd att köpa ny mascara eller nya strumpbyxor så kan ju ingen bjuda dig på bröllop överhuvudtaget. Sedan att det naturligtvis inte blir bättre av att veta att det tillkommer en massa pengar för mat och dryck, men problemet att du mår dåligt av att tänka på att du inte vill dyka upp med dina gamla kläder för att du inte har råd att köpa nya kvartstår ju oavsett.
Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?