Inlägg från: Lady o Lufsen |Visa alla inlägg
  • Lady o Lufsen

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Har inte läst et endaste dugg av tråden men väljer att svara på överskriften "Vad räknas som billigt bröllop"

Billigt bröllop för mig är exakt VAD man får ut av det man faktiskt betalar....

• Lady o Lufsen

...jag kan ju till exempel tycka att vi själva fick ett vansinnigt billigt bröllop (!!!) med tanke på vad som ingick....men man måste ju också räkna in vad man "sparade/tjänade" på alla känningar- så allt är ju verkligen relativt!!!

• Lady o Lufsen

snart fru Juslin skrev 2009-03-25 22:33:54 följande:

Tack för din åsikt i det hela. Ta nu inte detta personligt, MEN...Jag tycker dock fortfarande inte att 350kr är en peng nog att ta upp i frågor som handlar om att ha det knapert. Shit alltså! Om man inte har 350kr över en månad bor man ju ute på gatan.Om jag kännde sågon som var uteliggare (inte menat som en liknelse med dig) som jag skulle vilja ha på mitt bröllop skulle jag självklart bjuda dem på hela festen!
    Ehhh...nej, man bor inte på gatan bara för att man har så lite som 350:- över- hur tänker du nu?

Har man däremot 350:- över när man har betalat alla sina utgifter så är nog ett bröllop den sista prioriteringen man gör.
  • Lady o Lufsen

...betalbröllop kanske ska bli ett nytt begrepp här på BT, precis som betalbar?

• Lady o Lufsen

...det handlar kanske inte om att det skulle vara "fult att ha råd" utan mer att man ställer till med party som gästerna får betala för.

Att HA råd med bröllop innebär ju sällan att man då behöver ta betalt av sina gäster...då blir ju betalbröllop överflödigt.

Att INTE ha råd med bröllop betyder ju att man behöver finansiera det på något vis- gästerna får således betala.

• Lady o Lufsen

Apropå födelsedagar...

En kvinna ur vårat mycket tidigare umgänge fyllde år och i hennes ögon var det en briljant idé att bjuda in gäster till en födelsedagsfest. Hon bad gästerna "ta med sig något lite i knytkalasväg" till festen

Dom som gick tog då med sig "något lite i knytkalasväg" och såklart vin eller vad dom nu ville dricka.

Det "lilla i knytkalasväg" som alla tog med sig + vin eller annan dricka räckte med råge till gästerna själva samt hennes egna familj.

Det är att finansiera sin fest på andras bekostnad- hon själv hade inte råd att bjuda "alla hon ville" men ville ju "så gärna att så många som möjligt skulle komma" hon tyckte att det skulle "bli jätteroligt att få träffas"

Behöver jag tillägga att vi inte gick...

• Lady o Lufsen
    isop skrev 2009-03-26 13:19:40 följande:
    Jag tycker att det är helt okej med knytkalas (förutsatt att värdinnan också bidrar till knytkalaset), men jag tycker att kuvertavgift är helt fel. Skillnaden för mig ligger i att en kuvertavgift är en fastställd summa, medan man på ett knytkalas själv kan välja hur mycket eller lite man vill ta med. Den som inte har råd tar inget alls, och maten brukar ändå räcka. Dessutom är stämningen mer familjär och det hlea är inte så pretentiöst - det spelar alltså ingen roll om man har mycket eller lite med sig.Själv bjuder jag inte på knytkalas eftersom jag vill bestämma vad jag ska bjuda mina gäster på :)
    Jag har verkligen inget emot knytkalas!!
    Däremot så har jag emot att man ställer till en fest för sin egen ära på gästernas bekostnad- där ligger skillnaden för mig.

Att alla i en grupp är överens om att en trevlig sammankomst bör äga rum och att man då har knytis- helt okey!

Att alla i en grupp är överens om att fira en gemensam sak- exempelvis midsommar, julafton el. dyl- och då har knytis- helt okey!

Att alla i en grupp vill fira någon annans födelsedag och bestämmer för att överraska med knytis- helt okey det med!

Men att jag själv har knytis på en egen begärd/önskad fest...näe, det är inte okey!

Men vi är ju alla olika...
Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?