• isop

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Alla får göra som de vill, men jag skulle aldrig drömma om att ta betalt av mina gäster. Är de mina gäster så blir de naturligtvis bjudna.

Vi vill inte lägga några stora summor, och även om en dröm var att äta ute på restaurang så att vi själva skulle slippa göra något, har vi strukit den idén eftersom det blir för dyrt. Vi kommer att vara hemma i trädgården och jag och min mamma ska laga all mat (buffé) och jag bakar tårtan själv.

Jag tycker att man får rätta sig efter sin plånbok, man kan inte begära att andra ska stå för ens kostnader. Vill jag ha fest får jag betala den. Konstigare än så är det inte.

Jag hade känt mig pressad om jag blev bjuden till bröllop med kuvertavgift. Bröllop är viktiga och det känns inte så lätt att tacka nej. Det känns inte kul heller att behöva påpeka att man har ont om pengar och då kanske bli "tyckt synd om".

Å andra sidan känner vi ingen som skulle dricka 10 öl på en kväll utöver drycken till maten (inte med drycken till maten inkluderad heller, faktiskt). Så vi lever i lite olika verkligheter.

• isop
    superman9000 skrev 2009-03-26 10:03:41 följande:
    Pressad att gå på bröllop och måste köpa kläder ja det är helt olika världar vi lever i.
    Okej, så du är den som kommer i jeans och din finaste topp som du haft sedan förra sommaren (lite urtvättad, men, men) när det står "högtidsdräkt" på inbjudan?
  • isop
    superman9000 skrev 2009-03-26 10:07:31 följande:
    Kan man inte lägga undan pengar så kan man inte heller gå
    Kan man inte lägga undan pengar så kan man inte bjuda på bröllop!
  • isop
    superman9000 skrev 2009-03-26 10:11:27 följande:
    Om man blir bjudan på ett bröllop där det står högtidsdräckt och du inte har råd då får du väl snacka med brudparet och meddela att du inte har möjlighet att köpa ng liknande och fråga om det du har duger, annars kan man ju inte gå, eller så tar man sig råd att köpa ng det handlar väl om egna val eller? Du kan välja att köpa ng nytt eller att ta ng som du har i garderoben ( min besår av mycket jeans men även ett par klänningar från HM inte så dyrt men kan vara fint ändå) eller så går man inte.
    Ja, men du menade att man inte behövde köpa nya kläder bara för att gå på bröllop. Men många kanske faktiskt måste göra det för att de inte har något. Klädkoden kan innebära en automatisk utgift. Att då tvingas betala för festen också (kuvertavgift och betalbar) kan bli lite väl dyrt.

Jag anser att bjuda betyder att man står för kostnaden för festen. Dvs, den som gifter sig står för det. Sedan blir det dyrt för gästerna i alla fall eftersom de kanske måste resa långt, sova över, köpa nya kläder och dessutom ta med en present.
  • isop
    superman9000 skrev 2009-03-26 10:15:22 följande:
    Om man tycker att det är snålt och sniket men kuvertavgit så behöver man heller inte betala, men bjuder ju folk som man känner ( antar jag ) och då vet man ju hur dom tänker ang detta. Skulle jag har kuvertavgift, ng som inte ska ha nu, och ng inte skulle komma för att dom tycker att jag är sniken och snål så fine by me det är väl inte värre än så.
    Jo, men det är inte säkert att de inte kommer för att de tycker att du är snål... det kan vara så att de får skämmas för att de inte har råd, och att de blir ledsna över detta.

Men strunt samma. Var och en gör som de vill.
  • isop
    superman9000 skrev 2009-03-26 10:20:29 följande:
    Men om man då inte har råd men nya kläder, boende, resa och present då går man ju inte. Ska gifta mig om ett år och har bjuit vänner från australien jag förväntar mig inte att dom ska komma men om dom gör det så får dom ha på sig presis vad dom vill jeans och en urtvättadtröja, min moster har det mkt knapert jag förväntar mig inte att hon ska spring ut och köpa nya kläder till ungarna för att följa en dresscode. Man känner ju sina gäster och vet vad förutsättningarna är eller?
    Ja, visst vet man förutsättningarna. Och eftersom du inte har kuvertavgift och betalbar, utan faktiskt bjuder på ditt bröllop, tror jag att chanserna ökar att dina gäster har råd att komma.
  • isop

Jag tycker att det är helt okej med knytkalas (förutsatt att värdinnan också bidrar till knytkalaset), men jag tycker att kuvertavgift är helt fel. Skillnaden för mig ligger i att en kuvertavgift är en fastställd summa, medan man på ett knytkalas själv kan välja hur mycket eller lite man vill ta med. Den som inte har råd tar inget alls, och maten brukar ändå räcka. Dessutom är stämningen mer familjär och det hlea är inte så pretentiöst - det spelar alltså ingen roll om man har mycket eller lite med sig.

Själv bjuder jag inte på knytkalas eftersom jag vill bestämma vad jag ska bjuda mina gäster på :)

• isop
    Ore skrev 2009-03-26 13:32:08 följande:
    Håller med lady och lufsen angående knytkalas, det passar för gemensamma fester, inte när man firar en eller flera personer.
    Då missförstod jag och håller också med Lady och Lufsen! :)
Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?