• ario

Vad räknas som "billigt" bröllop?

jag ska gifta mig 8/8 jipiiii

snart fru Juslin skrev 2009-03-24 19:46:12 följande:

Som väldigt ny inom detta med bröllopstankar slås jag ständigt över hur mycket folk tror att ett bröllop "måste" kosta.Vad är deet för fel på att ha en trevlig fest med sina närmast släktingar och vänner bara.Vi ska gifta oss den 8/8 -09 och utnyttjar den underbara möjligheten att begära en kuvertavgift. Många "bröllopsexperter" tycker att detta är skamligt och rekommenderar strängt emot det. VAD är det egentligen som är så fel med det?! Det är ju valfritt för alla gäster att välja om de vill komma eller inte.Jag har inte kommit fram till någon slutsumma på vårt bröllop ännu (det är ju ganska långt kvar i skrivande stund) men så här ser tankarna ut just nu.Kuvertavgiften - 350kr/person - täcker på kronan: välkomstdrinkförrätt med ett glas vin (alternativt en öl)två snapsarvarmrätt med två glas vin (alternativt en öl)två koppar kaffeen avec (congac, whiskey eller baileys)en bit tårtaVi har bjudit 125 personer till vårt bröllop och många av dem är väldigt "fest-törstiga". Därför har vi dessutom valt att ha betalbar till självkostnadspriser.De enda kostnader som då återstår för oss att betala är:hyra för lokalkläderblomstermusik/ underhållningprydnader och pyntserveringspersonalens lönfrisörringarDet ska väl inte behöva bli så dyrt?Jag gissar på ca 15000-20000kr. Inte helt oöverkomligt.Eller vad tror ni? Lever jag i en fantasivärld?Ska ni också göra en liknande lösning?Gifter ni er också 8/8?
  • ario

jag HATAR att bli bjuden på knytkalas, går hellre ej än att behöva känna mig tvyngen att ta med mig något hemifrån.

Ha kuvertavgift är något som jag aldrig skulle tänka mig ha, hellre bjuder jag på ärtsoppa än på 3 rätters om jag inte har råd att bjuda på hela kalaset!

varför känns kuvertagift "svenskt" många kulturer är det nästintill pinsamt!

• ario

Det roliga är att jag har varit på många "födelsedagar" där man går ut och äter och betalar för sig själv, va i helvete ska jag då gå och kalla det för en födesledag? coh samtigt ge present...pinsamt värre!

Nä, blir man bjuden på ett bröllop, så blir man BJUDEN, inte ska man då betala.?

• ario

FÖR medelinkomst så är inte 700kr mkt alls, men för låginkomst så kan jag hålla med.

jag är student och tycker själv att 700kr för en kväll ute inte är så värst..om man endast gör det nångång då o då..

Tindragull skrev 2009-03-27 23:35:34 följande:
    Ojoj... Vilken verklighet lever du i då?För ett par som är bjudna blir det 700:- Sen betalbar på det, så om man inte dricker så hemskans mycket så landar man på en 8-900 kr i alla fall... Men har man dåligt med pengar så kan man ju alltid dricka kranvatten...Dock är 700:- mycket pengar för t.ex en barnfamilj med låg-eller medelinkomst!Grejen är ju inte om man har 700:- över på månaden, det har kanske de flesta, men inte så många som kanske kan unna sig att slänga de pengarna på EN KVÄLL...Det här måste vara en av de dummaste kommentarerna jag läst i hela mitt liv tror jag! Grattis till det lågvattenmärket! snart fru Juslin skrev 2009-03-25 22:33:54 följande:
  • ario

men jag tycker det är pinsamt att ta betalt för ett bröllop som man själv ordnar

• ario

pengar över?

Menar du att man hamnar varje månad plus/minus =0 varje gång?

Visst, mat måste vi ha, men det finns massa utgifter som vi kan avstå från för att lägga undan 700kr.

Nej, jag har svårt att förstå att en medelinkomstagare inte har några hundra över varje månad...

Tindragull skrev 2009-03-27 23:59:22 följande:
    Hur kan man säga så då...?Om man har medelinkomst betyder inte per automatik att man har mer pengar över varje mpnad än en med låg inkomst... Då har man kanske valt ett lite finare boende o.s.v. och vips! Inte mycket pengar över...Nu har jag inga exakta siffror på vad medelimkomst ligger på, men man skaffar oftast utgifter som fyller ut det man tjänar mer än låginkomsttagare...Vi har rätt väl nånstans mittemellan låg-och medel och 700:- drygt på en fest... Nä, det är för fasen mat till mina ungar i två veckor! I en sån jämförelse står sig ett bröllop eller en fest rätt slätt...
  • ario

Ja, vi prioriterar olika...

Tindragull skrev 2009-03-28 00:09:43 följande:
    Man behöver väl inte ha +-0 på kontot varje månad för att tycka att 700:- är för mycket att lägga på en fest.Själv hade jag t.ex hellre lagt de pengarna på vinterjackor till barnen, skor till desamma m.m. finns ju hur många hål som helst som jag hellre hade lagt pengarna i än att festa upp dem på ett bröllop.Fast hade jag varit nära vän med en som bjöd på ett sånt bröllop så hade jag nog sagt " ja, tack, men hoppa mat och dricka till oss. jag äter innan jag kommer och tar med mig en bag-in-box"
  • ario

då är det tur att man inte har barn då:P

Tindragull skrev 2009-03-28 10:56:32 följande:
    Ja, mina barns välmående går före en fest vilken dag som helst...
Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?