Inlägg från: Tindragull |Visa alla inlägg
  • Tindragull

Vad räknas som "billigt" bröllop?

Ojoj... Vilken verklighet lever du i då?
    För ett par som är bjudna blir det 700:- Sen betalbar på det, så om man inte dricker så hemskans mycket så landar man på en 8-900 kr i alla fall... Men har man dåligt med pengar så kan man ju alltid dricka kranvatten...
    Dock är 700:- mycket pengar för t.ex en barnfamilj med låg-eller medelinkomst!
    Grejen är ju inte om man har 700:- över på månaden, det har kanske de flesta, men inte så många som kanske kan unna sig att slänga de pengarna på EN KVÄLL...
    Det här måste vara en av de dummaste kommentarerna jag läst i hela mitt liv tror jag! Grattis till det lågvattenmärket!

snart fru Juslin skrev 2009-03-25 22:33:54 följande:

Tack för din åsikt i det hela. Ta nu inte detta personligt, MEN...Jag tycker dock fortfarande inte att 350kr är en peng nog att ta upp i frågor som handlar om att ha det knapert. Shit alltså! Om man inte har 350kr över en månad bor man ju ute på gatan.Om jag kännde sågon som var uteliggare (inte menat som en liknelse med dig) som jag skulle vilja ha på mitt bröllop skulle jag självklart bjuda dem på hela festen!
  • Tindragull

Hur kan man säga så då...?
    Om man har medelinkomst betyder inte per automatik att man har mer pengar över varje mpnad än en med låg inkomst... Då har man kanske valt ett lite finare boende o.s.v. och vips! Inte mycket pengar över...

Nu har jag inga exakta siffror på vad medelimkomst ligger på, men man skaffar oftast utgifter som fyller ut det man tjänar mer än låginkomsttagare...

Vi har rätt väl nånstans mittemellan låg-och medel och 700:- drygt på en fest... Nä, det är för fasen mat till mina ungar i två veckor! I en sån jämförelse står sig ett bröllop eller en fest rätt slätt...

ario skrev 2009-03-27 23:37:27 följande:
    FÖR medelinkomst så är inte 700kr mkt alls, men för låginkomst så kan jag hålla med.jag är student och tycker själv att 700kr för en kväll ute inte är så värst..om man endast gör det nångång då o då..
  • Tindragull

passionsblomman: Måste bara hålla med dig angående det här med att 350:- absolut inte är en fis i rymden...
    Och jag blir precis lika förbannad som du på kommentaren att man måste bo på gatan om man inte har 350:- över...
    Jösses, det har funnits tider när jag inte hade 350:- över efter räkningarna var betalda...
    Då levde jag tidvis på pannkakor gjord på vatten & mjöl.
    Men bodde på gatan gjorde jag INTE:

• Tindragull

Man behöver väl inte ha +-0 på kontot varje månad för att tycka att 700:- är för mycket att lägga på en fest.
    Själv hade jag t.ex hellre lagt de pengarna på vinterjackor till barnen, skor till desamma m.m. finns ju hur många hål som helst som jag hellre hade lagt pengarna i än att festa upp dem på ett bröllop.
    Fast hade jag varit nära vän med en som bjöd på ett sånt bröllop så hade jag nog sagt " ja, tack, men hoppa mat och dricka till oss. jag äter innan jag kommer och tar med mig en bag-in-box"

ario skrev 2009-03-28 00:03:45 följande:
    pengar över?Menar du att man hamnar varje månad plus/minus =0 varje gång?Visst, mat måste vi ha, men det finns massa utgifter som vi kan avstå från för att lägga undan 700kr.Nej, jag har svårt att förstå att en medelinkomstagare inte har några hundra över varje månad...
  • Tindragull

De kanske har valt ett exklusivt ställe att köpa maten på?
    Vi ska ha buffé på vårt bröllop och vi betalar 110:- / portion. Men alkohol till maten, kaffe & avec så landar vi kanske på 200:- / person eller nåt sånt.

• Tindragull

Ja, mina barns välmående går före en fest vilken dag som helst...

ario skrev 2009-03-28 00:22:42 följande:
    Ja, vi prioriterar olika...
  • Tindragull

Du är klok du, så jag bara håller med dig.

Troll1 skrev 2009-03-28 08:45:53 följande:
    Det gick inte åt så mkt alkohol som vi trodde efter middagen. Vi hade vin (och alt till de som föredrog annat) så det räckte blev över till middagen. Ave´c till kaffet gick inte åt så mkt heller som vi trodde.Vi bjöd alla på allt. Vi har ingen bra ekonomi alls, men fick lite i bidrag av våra snälla föräldrar (det var inget vi bad om alls, utan deras iniativ) och lånade också en del. Vi ville verkligen INTE ta ut avgift för vår fest vi bjöd nära & kära till. Skulle aldrig göra det!Ok, för att ta betalbar möjligtvis, men det gör ingen större skillnad i slutändan. Vi tycker om att bjuda och vi ville absolut inte att folk skulle behöva avstå bara för att VI inte skulle vilja/ha råd att bjuda just denna dag. Jag funderar på varför de som inte har råd med 700:-/par lika gärna kan stanna hemma om man som brudpar inte har råd att bjuda??! Ingen i min bekantskapskrets har gjort på det viset och ingen i min släkt heller. Däremot har deras budget och upplägg varierat mkt. En bröllopsfest i stort tält i trädgården kan vara minst lika mysigt som ett restautangdito. Om inte mysigare! Först o främst tycker jag att man ser hur stort bröllop man har råd med innan man saftar på och begär att folk ska betala en så stor summa. Buffé är minst lika gott och i mitt tycke trevligare och mer avslappnat än trerätters middag med serveringspersonal. Vi hade servitriser som hällde upp dryck till gästerna. Det blev bensträckare och lite småprat när alla gick för att hämta maten vid buffébordet. Bra avbrott.
  • Tindragull

Mörk kostym finns inte i sambons garderob heller. Eller ja, efter vårt bröllop finns det en, men innan har han inte haft nån.
    Vet inte vad som gäller för damerna när det är klädkod mörk kostym, men jag gissar att inget i min garderob hade passat.

Tycker inte du ska ha ångest, utan gå ut och informera om att de som inte har eller kan köpa mörk kostym, gärna får komma i nåt annat. Det hade jag gjort. Inte roligt om folk inte kan komma pga klädseln...

• Tindragull

Eh, ja det kanske det är om man tycker att en fest är viktigare...

ario skrev 2009-03-28 12:54:47 följande:
    då är det tur att man inte har barn då:P
  • Tindragull

Man kan ju hoppas att TS skäms för kommentaren hon slängde ur sig...

Pingst09 skrev 2009-03-28 16:35:20 följande:
    Har läst i gonom hela tråden nu och valt att ha mina åsikter för mig själv Men jag måste fråga var TS tagit vägen. Ef5ter hennes kommentar om uteliggare har hon ju inte setts till alls....
Svar på tråden Vad räknas som "billigt" bröllop?