• envyme

Preventivmedel

Jag har ätit p-piller sedan jag var 16 år (är snart 20), och har aldrig varit riktigt nöjd. Jag har testat både Trinovum, Cilest och nu Yasmin. Jag blir ofta nere, får dålig hy (som jag aldrig haft tidigare) osv.

Någon som vet ngt bättre preventivmedel som inte påverkar humöret speciellt mkt? Jag vet att det är individuellt, men tips uppskattas. Någon som har testat p-ring kanske?

• Svar på tråden Preventivmedel
  • envyme

Förstår att du valde sprial, men jag är så rädd för att det ska göra ont när de för in den :/

MV85 skrev 2009-03-24 23:18:02 följande:
    Jag provade mig fram i flera år med olika hormonpreparat i olika former, men fick till sist erkänna att det är hormonfritt som gäller för mig...Alternativen då var kondom eller spiral - behöver jag säga att jag valde spiral?
  • envyme

Jag antar att det inte finns så mkt alternativ för mig, då jag ofta får extrema humörsvängningar av p-piller. Mitt förhållande höll på att förstöras pga mitt humör. Dock så är Yasmin bäst av de jag testat, men jag får ändå dålig hy av de (det enda positiva är väl att jag har fått större tuttar haha).

Kanske ska boka tid på UM och fråga om spiral..

• envyme

Nu får man heller inte mycket alternativ tycker jag. När jag gick dit för att jag inte var nöjd med ett visst p-piller, då tipsade de bara om ett nytt "märke" istället för att berätta om alla olika alternativ som finns, och detta var för några månader sen bara.

Sen är jag den personen som nu på senare tid har börjat ogilla att proppa i mig massa piller med hormoner osv, känns inte helt rätt. Men samtidigt så har jag inte haft så mycket annat val då jag inte vill riskera att bli gravid. Någon som vet om man kan få liknande biverkningar med p-ring? Dvs humörsvängningar osv.

• envyme

Fast iofs så proppar man i kroppen massa hormoner även med p-ring...

• envyme
    MV85 skrev 2009-03-24 23:50:45 följande:
    Det enda som finns som INTE tillsätter några hormoner till kroppen i någon form är kondom eller kopparspiral... Finns inga andra alternativ...
    Nä, det har du rätt i. Men kondom är uteslutet då varken jag eller min pojkvän trivs med det, så spiral är väl ett alternativ :)
  • envyme

Men om man har en spiral, och sedan vill ta ut den för man vill kunna bli gravid. Tar det då lång tid för kroppen att vänja sig "av" eller vad man ska säga? Eller det kanske du inte vet?

• envyme
    MV85 skrev 2009-03-24 23:56:59 följande:
    Är det en kopparspiral så är kan du bli gravid dagen efter du tagit ut den om du har ägglossning..Hormonspiral vet jag inte riktigt...
    Okej, tack!
  • envyme

P-dator, det låter intressant.. Hur får man tag i en sån? På UM eller?

Hannaz skrev 2009-03-25 14:31:41 följande:
    Jag har under flera år använt en p-dator - PersonaFunkar om man har regelbunden mens. Sökerhet i studier 93% har jag för mig. Numera använder vi säkra perioder. Sen personatiden vet ja vilka dagar som är "röda" och då får det bli kondom. Skriver bara upp när jag får mens och så räknar jag utifrån det. Inga missöden på 7 år och två långa förhållanden.
  • envyme

Oj vad mycket inlägg det har kommit till, har inte läst alla men tack för alla svar :)

Ni som har använt p-ring, fungerade det bra för er? Lite dum fråga kanske... men kan den "ramla" ut?

• envyme

P-ring låter ju faktiskt som en bra lösning, trots att den är dyrt men mina p-piller jag äter nu kostar ändå ca 230 kr/3 månader så det lär väl inte bli någon större skillnad...
    Ja men då är det ju tur att man kan ha den ur i två timmar så man slipper riskera att den fiskas ur haha ;) Kan den kännas när man har sex föresten?

Red Scarlet skrev 2009-03-26 20:25:53 följande:

För mig funkar den jättebra! Tog en-två månader att få regelbunden mens, kroppen måste ju vänja sig. Men sedan dess känns det jättebra. Den kan väl kanske inte 'ramla' ur, du har ju muskelatur som håller kvar den precis som en tampong, men den kan vandra ur lite grann, att den hamnar längre ner. Så kan killen fiska ut den under samlag också, men då kan man ju plocka ur den i upp till 2tim ist om det blir bökigt med den i. Vi insåg att eftersom min kille har ett litet fiskespö på sig (piercing) så fiskar han ut den där ganska bra ibland.. men det är ingen fara, bara att sätta tillbaks den sen ;)
  • envyme

Ja precis, alltid lika bra att testa :) Hellre lägger jag några hundra på ett preventivmedel som faktiskt passar mig, än att jag riskerar att bli gravid. Jag ska nog ta att boka en tid och fråga om p-ring :)

Red Scarlet skrev 2009-03-26 20:35:27 följande:

För mig känns det inte men jag antar att killar kan känna den liite.. det är nog olika från person till person. Min kille känner bara av den lite grann men tycker inte att det gör något (förutom när han får den på kroken då haha). Men som sagt det där kan man ju testa sig fram, och man får alltid bara recept på en ask med 1ring eller en ask med 3ringar (finns inga större förpackningar) så funkar det inte alls för er har du ju inte lagt ut mer än några hundralappar och några månaders försök. Jag tycker att det är onödigt att vara småsnål när det kommer till hälsa, humör och sex! ;P Prata med en barnmorska om det skulle passa just dig! :)
  • envyme

Nu har jag försökt läsa igenom alla inläggen haha, var en del! Men P-ring är det som faktiskt låter bäst för mig just nu, med tanke på att man får ett normalt hormonflöde eller vad det kallas. Egentligen vill jag ju inte ta något alls med hormoner i sig, men en av anledningarna till att jag inte slutar (förutom att "slippa" bli gravid) är för att mina bröst växer när jag äter p-piller, jag vet att det kanske låter som en knäpp anledning, men så är det.

Men är det någon annan som hört något om en s.k p-dator som någon här nämnde?

Svar på tråden Preventivmedel