• envyme

Preventivmedel

Jag har ätit p-piller sedan jag var 16 år (är snart 20), och har aldrig varit riktigt nöjd. Jag har testat både Trinovum, Cilest och nu Yasmin. Jag blir ofta nere, får dålig hy (som jag aldrig haft tidigare) osv.

Någon som vet ngt bättre preventivmedel som inte påverkar humöret speciellt mkt? Jag vet att det är individuellt, men tips uppskattas. Någon som har testat p-ring kanske?

• Svar på tråden Preventivmedel
  • MV85

Jag provade mig fram i flera år med olika hormonpreparat i olika former, men fick till sist erkänna att det är hormonfritt som gäller för mig...
    Alternativen då var kondom eller spiral - behöver jag säga att jag valde spiral?

• didis

Det är nog bara att testa sig fram, tyvärr, för alla reagerar olika.

P-spruta testade jag för massor av år sedan och småblödde hela tiden så vanliga p-piller passar mig bäst. Har använt Neovletta nonstop i 12 år nu, innan jag fick barn var det en annan sort.

• envyme

Förstår att du valde sprial, men jag är så rädd för att det ska göra ont när de för in den :/

MV85 skrev 2009-03-24 23:18:02 följande:
    Jag provade mig fram i flera år med olika hormonpreparat i olika former, men fick till sist erkänna att det är hormonfritt som gäller för mig...Alternativen då var kondom eller spiral - behöver jag säga att jag valde spiral?
  • Sebastiána

Jag mår inte bra av p-piller alls. Har provat några olika, men nu slutat proppa i mig hormoner. Jag har aldrig mått så bra som när jag slutade med p-piller. Jag och min kille använder kondom. Det funkar hur bra som helst och är HELT biverkningsfritt (såvida man inte är allergisk mot latex och det är ingen av oss).

• MV85
    envyme skrev 2009-03-24 23:25:54 följande:
    Förstår att du valde sprial, men jag är så rädd för att det ska göra ont när de för in den :/
    Efter vad jag kommer ihåg gör det ont i ca 2 sekunder... Sen är det över... Så det är inget att oroa sig för.
    Jag ska byta min o sätta in en ny om några år... Tvekar inte att göra det en sekund! O då har jag inte fött barn (vilket det är lättare om man gjort)
  • Sebastiána

Kan säga att jag inte valt spiral eftersom de inte sätter in det på kvinnor som inte fött barn.

• Heloise

Jag har honrmonspiral, helt underbart! Har haft den i 9 år snart( eller är inne på andra de håller 5 år) ja det är ju inte skönt att sätta in en spiral men så hemsk är det inte heller går mkt fortare än man tror.
    För mig är det bara fördelar, ingen mens alls, inga problem med hun( fast jag hade itne problem innan spiralen heller) kan inte påstå att den påverkar mitt humör( men kommer inte ihåg hur det var för 9 år sen).
    Levonova spiralen får bara + från mig.

• MV85
    Sebastiána skrev 2009-03-24 23:28:48 följande:
    Jag och min kille använder kondom. Det funkar hur bra som helst och är HELT biverkningsfritt (såvida man inte är allergisk mot latex och det är ingen av oss).
    *vinkar* Det är jag dock! Men det finns kondomer även för "såna som mig" Dock kostar de skjortan! (90:- för ett 5pack)
  • Sebastiána

Mig ville de inte sätta in spiral på. Kanske olika i olika delar av landet eller måste man tjata? Hur som helst fungerar kondom fantastiskt bra! Och vi har ändå väldigt mycket sex!

• MV85
    Sebastiána skrev 2009-03-24 23:31:08 följande:
    Mig ville de inte sätta in spiral på. Kanske olika i olika delar av landet eller måste man tjata? Hur som helst fungerar kondom fantastiskt bra! Och vi har ändå väldigt mycket sex!
    Beror nog på hur bestämd man är själv framför allt... Jag ringde min barnmorska och sa att "Hej jag vill boka tid att sätta in en kopparspiral" varpå hon bokade in en konsultation. När hon märkte att jag hade all information redan innan och ändå hade bestämt mig (och jag berättade att jag inte kan använda hormoner då jag blir självmordsbenägen och drabbas av depression av dem) var det inga problem alls att få sätta in en.
    Konsultationen tog 10 minuter, satte in spiralen en vecka senare.
Svar på tråden Preventivmedel