• envyme

Preventivmedel

Jag har ätit p-piller sedan jag var 16 år (är snart 20), och har aldrig varit riktigt nöjd. Jag har testat både Trinovum, Cilest och nu Yasmin. Jag blir ofta nere, får dålig hy (som jag aldrig haft tidigare) osv.

Någon som vet ngt bättre preventivmedel som inte påverkar humöret speciellt mkt? Jag vet att det är individuellt, men tips uppskattas. Någon som har testat p-ring kanske?

• Svar på tråden Preventivmedel
  • Red Scarlet
    envyme skrev 2009-03-26 20:30:30 följande:
    P-ring låter ju faktiskt som en bra lösning, trots att den är dyrt men mina p-piller jag äter nu kostar ändå ca 230 kr/3 månader så det lär väl inte bli någon större skillnad...Ja men då är det ju tur att man kan ha den ur i två timmar så man slipper riskera att den fiskas ur haha ;) Kan den kännas när man har sex föresten?Red Scarlet skrev 2009-03-26 20:25:53 följande:
    För mig känns det inte men jag antar att killar kan känna den liite.. det är nog olika från person till person. Min kille känner bara av den lite grann men tycker inte att det gör något (förutom när han får den på kroken då haha). Men som sagt det där kan man ju testa sig fram, och man får alltid bara recept på en ask med 1ring eller en ask med 3ringar (finns inga större förpackningar) så funkar det inte alls för er har du ju inte lagt ut mer än några hundralappar och några månaders försök. Jag tycker att det är onödigt att vara småsnål när det kommer till hälsa, humör och sex! ;P Prata med en barnmorska om det skulle passa just dig! :)
  • envyme

Ja precis, alltid lika bra att testa :) Hellre lägger jag några hundra på ett preventivmedel som faktiskt passar mig, än att jag riskerar att bli gravid. Jag ska nog ta att boka en tid och fråga om p-ring :)

Red Scarlet skrev 2009-03-26 20:35:27 följande:

För mig känns det inte men jag antar att killar kan känna den liite.. det är nog olika från person till person. Min kille känner bara av den lite grann men tycker inte att det gör något (förutom när han får den på kroken då haha). Men som sagt det där kan man ju testa sig fram, och man får alltid bara recept på en ask med 1ring eller en ask med 3ringar (finns inga större förpackningar) så funkar det inte alls för er har du ju inte lagt ut mer än några hundralappar och några månaders försök. Jag tycker att det är onödigt att vara småsnål när det kommer till hälsa, humör och sex! ;P Prata med en barnmorska om det skulle passa just dig! :)
  • Saltakatten
    envyme skrev 2009-03-26 20:45:02 följande:
    Ja precis, alltid lika bra att testa :) Hellre lägger jag några hundra på ett preventivmedel som faktiskt passar mig, än att jag riskerar att bli gravid. Jag ska nog ta att boka en tid och fråga om p-ring :)Red Scarlet skrev 2009-03-26 20:35:27 följande:
    Testa p-ring. Det är en jättesmart uppfinning. Vet inte om du har läst alla inläggen men för någon sida sedan så skrev jag att de inte fungerade för mig. Men jag verkar ju vara den enda här i tråden som p-ringen inte har fungerat för så den fungerar säkert för dig. Lycka till!
  • Saltakatten
    MV85 skrev 2009-03-26 09:56:20 följande:
    För mig handlade det om att sluta gå till ungdomsmottaningen där det enda de gjorde var att kolla vad man väger o skriva ut p-piller... Nu för tiden går jag till den som tillhör min vårdcentral istället (började där när jag var 20)o där har de en som är underbar.Mår man dåligt över att väga sig behöver man inte ställa sig på vågen... Det är inte så viktigt exakt vad man väger nämligen, men det får man ju inte veta på ungdomsmottagningen...
    Hmm, går också till barnmorskorna på vårdcentralen. Men de är kanske trevligare mot de som är gravida... de verkar ju tycka att i min ålder ska man skaffa barn istället för nya preventivmedel .

Nä, att väga mig har jag nog inte heller gjort sen jag gick hos ungdomsmottagningen. Tror att de hellre skriver ut p-piller än att riskera att personen i fråga struntar i att skydda sig.
  • MV85
    Saltakatten skrev 2009-03-27 09:52:42 följande:
    Hmm, går också till barnmorskorna på vårdcentralen. Men de är kanske trevligare mot de som är gravida... de verkar ju tycka att i min ålder ska man skaffa barn istället för nya preventivmedel . Nä, att väga mig har jag nog inte heller gjort sen jag gick hos ungdomsmottagningen. Tror att de hellre skriver ut p-piller än att riskera att personen i fråga struntar i att skydda sig.
    Beror nog på VILKET barnmorska man får... jag är då inte gravid o har inga planer på att någonsin bli det...

Ungdomsmottagningen borde ändå informera bättre om alternativ än att bara skriva ut... Visst att det är bättre med p-piller än oönskade graviditeter, men att inte informera om alternativen över huvud taget är fullständigt vansinnigt enligt mig.
  • mammatilltvå

Hej!
    Jag har provat nästan alla preventivmedelsmetoder som finns tror jag :)
    började med ppiller när jag var 14, sen har jag fortsatt med pspruta, pstav, kondom, kopparspiral, hormonspiral och nu sist pring.

*Med ppiller hade jag oregelbundna blödningar och så blev jag gravid. (provade massa sorter)
    *Med pspruta och pstav blödde jag varje dag, sprutor tog jag under 1 år och staven hade jag inne i 1½ år.
    *Kondom fungerar ju, men är inte så roligt...
    *Kopparspiralen gav mig mellanblödningar, niagarafallsmens som höll i sig i 10 dagar och världens menssmärtor.
    *När jag använde hormonspiralen hade jag stänkblödningar vaje dag.

Nu, med pring är jag heeelt nöjd! mensen kommer där den ska, är väldigt sparsam och man slipper tänka på den mer än var 3 vecka! Jag och sambon har sex med den i, jag känner inte av den och tydligen inte han heller.

När jag satt in mina spiraler har jag fått riktiga värkar, alltså sånna som när man föder barn. de har hållit i sig i 2 dygn... Blä...

• Red Scarlet

mammatilltvå: Ja jag har också haft kopparspiral och det gjorde fruktansvärt ont att sätta in den, heeemsk mens och fick nästan järnanemi. Sedan åkte min ut också och skapade inflammation på äggledarna, det gjorde om möjligt ännu ondare och var inte så roligt. Har man som vi varit med om riktigt smärtsamma preventivmedel blir man nästan förvånad över hur 'skonsam' p-ringen är. Det gör inte ont att stoppa in, ha den inne eller ta ut! Rena lyxen ;)

Sedan hur mensen blir är ju olika för alla, men har betydligt bättre och mildare nu än vad jag haft innan. :)

• Saltakatten
    MV85 skrev 2009-03-27 09:55:45 följande:
    Beror nog på VILKET barnmorska man får... jag är då inte gravid o har inga planer på att någonsin bli det... Ungdomsmottagningen borde ändå informera bättre om alternativ än att bara skriva ut... Visst att det är bättre med p-piller än oönskade graviditeter, men att inte informera om alternativen över huvud taget är fullständigt vansinnigt enligt mig.
    Ja, jag har antagligen bara haft otur med de jag träffat. Jag var ju inte missnöjd när jag bara ville ha mina p-piller. Det skrev de så villigt ut. Det var först när jag ville byta preventivmedel som jag inte kände mig nöjd.

"Något annat? Nääääääääää, varför då? "

Phhhhah, det verkar ju som att jag är den enda i hela världen som p-ring inte fungerar för *surar lite*.
  • MV85
    Saltakatten skrev 2009-03-27 10:27:43 följande:
    Ja, jag har antagligen bara haft otur med de jag träffat. Jag var ju inte missnöjd när jag bara ville ha mina p-piller. Det skrev de så villigt ut. Det var först när jag ville byta preventivmedel som jag inte kände mig nöjd."Något annat? Nääääääääää, varför då? "Phhhhah, det verkar ju som att jag är den enda i hela världen som p-ring inte fungerar för *surar lite*.
    Ja, lite så funkar de väll... "P-piller? Javisst, här har du".. hmpf

Du är inte ensam i världen.. Jag kan inte heller ha p-ring.. Kan inte ha något alls med hormoner av något slag..
  • Saltakatten
    MV85 skrev 2009-03-27 10:34:36 följande:
    Ja, lite så funkar de väll... "P-piller? Javisst, här har du".. hmpfDu är inte ensam i världen.. Jag kan inte heller ha p-ring.. Kan inte ha något alls med hormoner av något slag..
    Vi får starta en klubb .

Enligt den ena barnmorskan så var det för lite(?!) hormoner i p-ringen och att det var därför den inte fungerade för mig.

När jag åt p-piller var jag nöjd med det men nu när jag har slutat med hormonbaserade preventivmedel har jag fått ökad sexlust och minskat sötsug, så egentligen kanske hormoner inte var så bra för mig heller...
Svar på tråden Preventivmedel