• envyme

Preventivmedel

Jag har ätit p-piller sedan jag var 16 år (är snart 20), och har aldrig varit riktigt nöjd. Jag har testat både Trinovum, Cilest och nu Yasmin. Jag blir ofta nere, får dålig hy (som jag aldrig haft tidigare) osv.

Någon som vet ngt bättre preventivmedel som inte påverkar humöret speciellt mkt? Jag vet att det är individuellt, men tips uppskattas. Någon som har testat p-ring kanske?

• Svar på tråden Preventivmedel
  • envyme

Jag antar att det inte finns så mkt alternativ för mig, då jag ofta får extrema humörsvängningar av p-piller. Mitt förhållande höll på att förstöras pga mitt humör. Dock så är Yasmin bäst av de jag testat, men jag får ändå dålig hy av de (det enda positiva är väl att jag har fått större tuttar haha).

Kanske ska boka tid på UM och fråga om spiral..

• MV85
    envyme skrev 2009-03-24 23:36:18 följande:
    Kanske ska boka tid på UM och fråga om spiral..
    Du kan ju alltid testa, men det brukar vara ganska svårt att få sätta in om man inte står på sig ordentligt själv... Bara så du vet om det innan... Kan bli till att slå huvudet i väggen en stund innan nått händer.
    Jag gjorde det hos barnmorskemottagningen... Mycket bättre än ugndomsmottagningen - i alla fall här.
  • Heloise

Jag får inte äta p-piller, p-stav el ta p-sprutor( hjärtproblem hos både mamma och pappa samt i båda leden bakåt)Hormonsprialen har ett annat slags hormon.
    Jag var 21 och jag frågade och min gyn sa visst det är ett utmärkt preventivmedel. Ska tillägga att jag inte har ngr barn vilket de brukar vilja. Vill du ha en spiral så ska de hjälpa dig inte svårare än så, hörde en gynekolog prata på radion om hur hon var emot det "godtyckliga" p-piller användandet.Hon menade att ungdomsmottagningen inte informerade tillräckligt väl om de andra alternative som fanns.
    Nu vet jag inte hur det är idag men när jag var 16 så fick man p-piller på ungdomsmottagningen, det var ingen som sa att det fanns andra preventimedel.

• Sebastiána

Får man inga biverkningar alls av spiral?

• MV85
    Heloise skrev 2009-03-24 23:40:18 följande:
    Nu vet jag inte hur det är idag men när jag var 16 så fick man p-piller på ungdomsmottagningen, det var ingen som sa att det fanns andra preventimedel.
    Samma här... Fick själv leta mig fram till alternativ (vilket jag inte fattade att göra förrän jag var 21)... För min del funkar inte hormonspiral heller, utan det är bara kopparspiral som är ett alternativ... Men det fick jag leta reda på själv, ungdomsmottagningen tyckte att jag skulle nöja mig med kondomer om jag inte kunde ha hormoner...
  • MV85
    Sebastiána skrev 2009-03-24 23:42:17 följande:
    Får man inga biverkningar alls av spiral?
    kopparspiral kan jag bara tala för...
    Man kan få mer mensvärk och rikare och tätare blödningar... Själv har jag typ ingen mensvärk alls (har som jag hade innan) klarar mig med vanliga blå o.b så har inte särskilt rikligt heller... o har 26 dagar cykel.. något kortare än normalt, men väldigt lite... Så det är olika.
    Tog dock 2 år innan kroppen normaliserade sig och hittade dit efter att jag slutade med hormoniella preventivmedel.
  • envyme

Nu får man heller inte mycket alternativ tycker jag. När jag gick dit för att jag inte var nöjd med ett visst p-piller, då tipsade de bara om ett nytt "märke" istället för att berätta om alla olika alternativ som finns, och detta var för några månader sen bara.

Sen är jag den personen som nu på senare tid har börjat ogilla att proppa i mig massa piller med hormoner osv, känns inte helt rätt. Men samtidigt så har jag inte haft så mycket annat val då jag inte vill riskera att bli gravid. Någon som vet om man kan få liknande biverkningar med p-ring? Dvs humörsvängningar osv.

• envyme

Fast iofs så proppar man i kroppen massa hormoner även med p-ring...

• MV85
    envyme skrev 2009-03-24 23:49:33 följande:
    Fast iofs så proppar man i kroppen massa hormoner även med p-ring...
    Det enda som finns som INTE tillsätter några hormoner till kroppen i någon form är kondom eller kopparspiral... Finns inga andra alternativ...
  • Sebastiána

Hur funkar en kopparspiral egentligen? Jag har inte fått så mycket information om det.

Svar på tråden Preventivmedel