• envyme

Preventivmedel

Jag har ätit p-piller sedan jag var 16 år (är snart 20), och har aldrig varit riktigt nöjd. Jag har testat både Trinovum, Cilest och nu Yasmin. Jag blir ofta nere, får dålig hy (som jag aldrig haft tidigare) osv.

Någon som vet ngt bättre preventivmedel som inte påverkar humöret speciellt mkt? Jag vet att det är individuellt, men tips uppskattas. Någon som har testat p-ring kanske?

• Svar på tråden Preventivmedel
  • Bustroll

Nina och Rickard skrev 2009-03-25 14:34:54 följande:

Är det nån av er som har provat p-stav?
    Jag har p-stav, funkar jättebra. Är inne på min andra stav och har inte haft mens en enda gång ännu efter det. Det var dock obehagligt att sätta in den, jag är nämnligen livrädd för läkare och allt vasst som finns hos dem...men är man inte det så är det nog inga problem.
  • Red Scarlet

Oj jag orkar inte läsa hela tråden, så jag upprepar säkert något. Men jag har p-ring själv och jag är jättenöjd. Jag kan inte ha p-spruta eller p-stav för det är samma innehåll som minipiller och dem fick jag oregelbundna blödningar av. (Hade gärna velat vara en av dem som inte fick någon mens alls men icke sa nicke)

Så p-ringen fungerar alldeles utmärkt för mig, har inte märkt att jag fått sämre hy eller humörssvängningar..det som är bra med den är att den sitter precis där den ska göra nytta och ger jämnt flöde av hormoner hela tiden, med p-piller som jag åt förut går det ju genom munnen och magsäcken och kan skapa problem för de som är känsliga. Sedan måste det tas vid samma tid varje dag vilket kan vara lite stressigt. En p-ring måste du bara komma ihåg 1gång var tredje vecka. Med p-ringen kan du skjuta upp mensen en vecka och du kan plocka ut den i upp till två tim i taget. Det enda negativa för mig är att den är rätt dyr (runt 100kr/ringen) och man inte kan köpa på sig ett lager (de håller bara i ca 3mån). Men mår jag bra så får plånboken ta det. :)

• Love1

hej!
    jag knaprar mini-piller (cerazette) och de är jättebra! jag hade problem med att jag fick extra mkt migrän när jag åt vanliga p-piller - jag har fortfarande migrän ibland men inte alls lika ofta. En annan bra sak är att jag inte har några blödningar alls längre, vilket jag iofs tror kan vara varierande från fall till fall. Har för mig att det är så att minipiller inte innehåller lika mycket hormoner som vanliga sk kombinerade p-piller, plus att man tar ett piller varje dag utan uppehåll (därav den 'uteblivna' blödningen...). Barnmorskan säger att det går relativt snabbt att bli 'fri' från pillrena när man slutar också, dvs att man kan bli med barn redan efter ett par månader om man skulle vilja ;)

• soon and very soon

p-stav gav mig mellanblödningar konstant1 inte mycket men kände mig ALDRIG fräch.

Kopparspiral var bra ett tag men gav MYCKET mens och något sämmra hy, nu har jag tagit ut den för jag fick inflammation i livmodern.
    hade problem i över 2 mån...

• MV85
    Saltakatten skrev 2009-03-25 11:29:55 följande:
    Ett ytterligare preventivmedel utan hormoner är Pessar. Ovanligt idag men jag har ett och det fungerar bra. Vi använder det ibland och ibland kondom.
    Fast har de börjat sälja spermiedödande medel på apoteket igen nu då? För det slutade de ju med ett tag, o man ska inte använda pessar utan spermiedödande medel fick jag lära mig av barnmorskan... Plus att man inte kan använda det om man är allergisk mot latex då de tillverkas av det.
  • Nojse

Här är det kopparspiral som gäller. För mig funkar det super. Mycket mindre mensvärk än innan (tack och lov), fast lite rikligare blödning och kanske nån "extradag".

• Saltakatten
    MV85 skrev 2009-03-25 19:25:32 följande:
    Fast har de börjat sälja spermiedödande medel på apoteket igen nu då? För det slutade de ju med ett tag, o man ska inte använda pessar utan spermiedödande medel fick jag lära mig av barnmorskan... Plus att man inte kan använda det om man är allergisk mot latex då de tillverkas av det.
    Precis, man måste använda spermiedödande medel annars är det inte alls säkert. Det är receptbelagt och säljs på apoteket men det är några dagars leveranstid. På grund av att det är så få som använder pessar så är det inget som apoteket har på lager. Apoteket som jag gick till hade inte heller någon doseringsspruta som man ska använda om man vill ha sex fler gånger innan man tar ut det. Pessaret måste sitta i minst 6 timmar och max 24 timmar efter sex.

Det ska finnas pessar i silikon för de som är känsliga mot latex. Där jag provade ut pessaret verkade de dock bara ha en sort.

Det ska vara lika säkert som att använda kondom om det används rätt. I mitt län får man pessaret gratis men man får betala för det spermiedödande medlet.
  • MV85
    Saltakatten skrev 2009-03-25 23:26:59 följande:
    Precis, man måste använda spermiedödande medel annars är det inte alls säkert. Det är receptbelagt och säljs på apoteket men det är några dagars leveranstid. På grund av att det är så få som använder pessar så är det inget som apoteket har på lager. Apoteket som jag gick till hade inte heller någon doseringsspruta som man ska använda om man vill ha sex fler gånger innan man tar ut det. Pessaret måste sitta i minst 6 timmar och max 24 timmar efter sex.Det ska finnas pessar i silikon för de som är känsliga mot latex. Där jag provade ut pessaret verkade de dock bara ha en sort.Det ska vara lika säkert som att använda kondom om det används rätt. I mitt län får man pessaret gratis men man får betala för det spermiedödande medlet.
    Här har de bara haft pessar i latex när ämnet kommit upp, o som sagt så spermiedödande medel är inget man får tag i i en handvändning nu för tiden... För några år sedan var det inte ens receptbelagt, utan var bara att plocka i hyllan som huvudvärkstabletter eller kondomer... Varför ska de krångla till det så?
    Oavsett vilket - kalas att du hittat något som funkar för dig
  • Saltakatten
    MV85 skrev 2009-03-25 23:35:20 följande:
    Här har de bara haft pessar i latex när ämnet kommit upp, o som sagt så spermiedödande medel är inget man får tag i i en handvändning nu för tiden... För några år sedan var det inte ens receptbelagt, utan var bara att plocka i hyllan som huvudvärkstabletter eller kondomer... Varför ska de krångla till det så?Oavsett vilket - kalas att du hittat något som funkar för dig
    Tja, fungerar och fungerar... saknar smidigheten med att använda hormoner. Man visste exakt när mensen skulle komma och man kunde lätt skjuta på den. Är lite sur för att p-ring inte fungerade... Så jäkla smidigt . En barnmorska menade att det var för lite hormoner i dem och att det var därför jag hade småblödningar hela tiden och de finns bara med en styrka.

Men jag kände att jag ville se hur min kropp fungerade utan tillsatta hormoner. Började äta p-piller under tonåren för att slippa mensverk så jag kom inte riktigt ihåg hur det var att ha en naturlig cykel. Har hört att man kan få mer mensverk av kopparspiral och längre boch rikligare blödningar så jag ville helst testa något annat först.

Så lite mindre smidigt (än p-piller/p-ring), men å andra sidan har jag fått mer sexlust vilket ju är trevligt Och mindre sötsug, vilket också är bra.

Förresten, borde de inte kunna beställa pessar i silikon om det är någon som vill ha det? Det finns ju uppenbarligen företag som tillverkar sådana. Det känns som att många barnmorskor tycker att man är besvärlig om man inte bara tar det där jäkla receptet för p-piller utan börjar ställa en massa frågor...
  • MV85
    Saltakatten skrev 2009-03-26 00:11:16 följande:
    Förresten, borde de inte kunna beställa pessar i silikon om det är någon som vill ha det? Det finns ju uppenbarligen företag som tillverkar sådana. Det känns som att många barnmorskor tycker att man är besvärlig om man inte bara tar det där jäkla receptet för p-piller utan börjar ställa en massa frågor...
    Det kanske de kan, men eftersom jag läste på mer om kopparspiral istället o bestämde mig för det så forskade jag inte vidare mera.
    Jag har världens bästa barnmorska annars, så hon hade säkert fixat fram det om jag sagt att jag väldigt gärna vill ha det
Svar på tråden Preventivmedel