• envyme

Preventivmedel

Jag har ätit p-piller sedan jag var 16 år (är snart 20), och har aldrig varit riktigt nöjd. Jag har testat både Trinovum, Cilest och nu Yasmin. Jag blir ofta nere, får dålig hy (som jag aldrig haft tidigare) osv.

Någon som vet ngt bättre preventivmedel som inte påverkar humöret speciellt mkt? Jag vet att det är individuellt, men tips uppskattas. Någon som har testat p-ring kanske?

• Svar på tråden Preventivmedel
  • jojoånick09

man kan ju aldrig garantera alla får samma men jag har cerazette mini-piller.. det är många som skrivit om tabletten att de fått hormonrubbning som att mensen inte kommer som den ska men det är ju från kvinna till kvinna,jag har ätit detta preparat i snart 5år och tycker den är jättebra,jag märker inte att jag har ändrats i humöret...

• MulleNuh

Jo så kan det vara. Jag var dock sövd när jag fick min insatt, så jag mådde finfint när jag vakna Lite FÖR bra mådde jag! hihi.

Mrs Opp skrev 2009-03-25 09:47:24 följande:

Hejsan!Jag har också kopparspiral och har inte heller några barn. Jag gick till en privat gynmottagning och det var inga problem att få den insatt och det är helt kostnadsfritt.För mig var det sista alternativet, klarar inte heller av hormonerna i p-piller eller liknande, och jag är jättenöjd. Dock måste jag säga att jag fick rejäla smärtor efter insättandet. De höll i sig i ca två timmar och sen var de som bortblåsta. Barnmorskan hade förklarat att det kunde bli så, livmodern reagerar på att något främmande förts in. Det var dock lugnt värt det och jag skulle absolut göra om det.Berättar inte detta för att skrämma upp någon, bara för att dela med mig av min erfarenhet.
  • MV85
    jojoånick09 skrev 2009-03-25 09:49:24 följande:
    man kan ju aldrig garantera alla får samma men jag har cerazette mini-piller.. det är många som skrivit om tabletten att de fått hormonrubbning som att mensen inte kommer som den ska men det är ju från kvinna till kvinna,jag har ätit detta preparat i snart 5år och tycker den är jättebra,jag märker inte att jag har ändrats i humöret...
    Har jag oxå provat.... låg i sängen o grät 3 dagar i veckan o ville inte kliva upp... aggresiv o klippte till pojkvännen o andra spännande effekter fick jag...
  • maj2010
    MV85 skrev 2009-03-25 09:12:24 följande:
    Hur länge då? Personligen tycker jag inte det är ett alternativ då det kostar oss i runda slängar 4500:- om året (är man allergisk mot latex så är man) om vi ska ha kondom varje gång vi har sex... Tycker inte det är en rimlig kostnad om det finns alternativ!
    Haha, då ligger ni nog med varann oftare än vi... Men du måste väl ändå ha räknat på dyra kondomer? Vanliga kostar väl ungefär en femma styck... 4500/5 Det blir 900 ligg om året
  • MV85
    maj2010 skrev 2009-03-25 10:16:08 följande:
    Haha, då ligger ni nog med varann oftare än vi... Men du måste väl ändå ha räknat på dyra kondomer? Vanliga kostar väl ungefär en femma styck... 4500/5 Det blir 900 ligg om året
    De enda kondomer vi kan köpa som jag tål kostar 90:-/5 st.. jag räknade med 5 ligg i veckan 50 veckor om året, vilket stämmer ganska bra med vad vi håller som snitt... Så... Då blir det väääääldigt dyrt!
  • Ore

Jag har testat p-ring. Tyckte det funkade jättebra. Det var en kompis som tipsade mig, hon var också jättenöjd.

Jag har aldrig haft stora problem med dålig hy, varken med eller utan p-piller eller p-ring. Mina första p-piller (mercilon) gav mig dock mycket migrän. Då fick jag byta till trionetta, vilket gav mig mindre migrän, men mer humörsvängningar. P-ring gav jämnare humör, utan att öka på migränen.

En p-ring utsöndrar ju en väldigt låg hormonnivå jämnt över dygnet, jämfört med om man tar ett piller en gång om dagen. Dyrare än p-piller dock, cirka 270 kr för tre ringar, har jag fått betala. Men 90 kr/månad för obegränsat med sex, det är ett ganska billigt nöje ändå

• chokladflingan

Ni som har kopparspiral, vad har ni fått för biverkningar??

• MV85
    chokladflingan skrev 2009-03-25 11:27:02 följande:
    Ni som har kopparspiral, vad har ni fått för biverkningar??
    Jag har inte fått några alls.
  • Saltakatten

Jag har också testat P-ring men det fungerade tyvärr inte för mig. Tycker annars att p-ringen är en toppenbra uppfinning men jag gick och småblödde hela tiden.

Ett ytterligare preventivmedel utan hormoner är Pessar. Ovanligt idag men jag har ett och det fungerar bra. Vi använder det ibland och ibland kondom. Jag gillade heller inte att använda kondom tidigare. Hade då endast använt det som komplement till p-piller om jag missat att ta ett piller eller varit magsjuk. När jag slutade att använda p-piller påverkade det slemhinnorna i kroppen och nu tycker jag att det fungerar alldeles utmärkt att använda kondom. P-piller kan ju lätt göra slemhinnorna skörare och "torka ut" kroppen.

Tycker också att ungdomsmottagningarna/gyn-mottagningarna generellt sett är jäkligt dåliga på upplysa om annat än just p-piller. Trist tycker jag för det är ju många kvinnor som inte mår speciellt bra av hormoner .

• Mörk Ängel

Jag har p-ring och älskar den. Det är ju inte lika mycket hormon i och utsöndringen är jämn så jag skulle testa det!!

Senast jag ringde och skulle få nytt recept på p-ringarna så hade hon på vårdcentralen inte en aning om att det fanns något sådant, det tyckte jag var kul. Okej om hon bara suttit i receptionen men så var inte fallet

Svar på tråden Preventivmedel