Inlägg från: Saltakatten |Visa alla inlägg
  • Saltakatten

Preventivmedel

Jag har också testat P-ring men det fungerade tyvärr inte för mig. Tycker annars att p-ringen är en toppenbra uppfinning men jag gick och småblödde hela tiden.

Ett ytterligare preventivmedel utan hormoner är Pessar. Ovanligt idag men jag har ett och det fungerar bra. Vi använder det ibland och ibland kondom. Jag gillade heller inte att använda kondom tidigare. Hade då endast använt det som komplement till p-piller om jag missat att ta ett piller eller varit magsjuk. När jag slutade att använda p-piller påverkade det slemhinnorna i kroppen och nu tycker jag att det fungerar alldeles utmärkt att använda kondom. P-piller kan ju lätt göra slemhinnorna skörare och "torka ut" kroppen.

Tycker också att ungdomsmottagningarna/gyn-mottagningarna generellt sett är jäkligt dåliga på upplysa om annat än just p-piller. Trist tycker jag för det är ju många kvinnor som inte mår speciellt bra av hormoner .

• Saltakatten
    MV85 skrev 2009-03-25 19:25:32 följande:
    Fast har de börjat sälja spermiedödande medel på apoteket igen nu då? För det slutade de ju med ett tag, o man ska inte använda pessar utan spermiedödande medel fick jag lära mig av barnmorskan... Plus att man inte kan använda det om man är allergisk mot latex då de tillverkas av det.
    Precis, man måste använda spermiedödande medel annars är det inte alls säkert. Det är receptbelagt och säljs på apoteket men det är några dagars leveranstid. På grund av att det är så få som använder pessar så är det inget som apoteket har på lager. Apoteket som jag gick till hade inte heller någon doseringsspruta som man ska använda om man vill ha sex fler gånger innan man tar ut det. Pessaret måste sitta i minst 6 timmar och max 24 timmar efter sex.

Det ska finnas pessar i silikon för de som är känsliga mot latex. Där jag provade ut pessaret verkade de dock bara ha en sort.

Det ska vara lika säkert som att använda kondom om det används rätt. I mitt län får man pessaret gratis men man får betala för det spermiedödande medlet.
  • Saltakatten
    MV85 skrev 2009-03-25 23:35:20 följande:
    Här har de bara haft pessar i latex när ämnet kommit upp, o som sagt så spermiedödande medel är inget man får tag i i en handvändning nu för tiden... För några år sedan var det inte ens receptbelagt, utan var bara att plocka i hyllan som huvudvärkstabletter eller kondomer... Varför ska de krångla till det så?Oavsett vilket - kalas att du hittat något som funkar för dig
    Tja, fungerar och fungerar... saknar smidigheten med att använda hormoner. Man visste exakt när mensen skulle komma och man kunde lätt skjuta på den. Är lite sur för att p-ring inte fungerade... Så jäkla smidigt . En barnmorska menade att det var för lite hormoner i dem och att det var därför jag hade småblödningar hela tiden och de finns bara med en styrka.

Men jag kände att jag ville se hur min kropp fungerade utan tillsatta hormoner. Började äta p-piller under tonåren för att slippa mensverk så jag kom inte riktigt ihåg hur det var att ha en naturlig cykel. Har hört att man kan få mer mensverk av kopparspiral och längre boch rikligare blödningar så jag ville helst testa något annat först.

Så lite mindre smidigt (än p-piller/p-ring), men å andra sidan har jag fått mer sexlust vilket ju är trevligt Och mindre sötsug, vilket också är bra.

Förresten, borde de inte kunna beställa pessar i silikon om det är någon som vill ha det? Det finns ju uppenbarligen företag som tillverkar sådana. Det känns som att många barnmorskor tycker att man är besvärlig om man inte bara tar det där jäkla receptet för p-piller utan börjar ställa en massa frågor...
  • Saltakatten
    MV85 skrev 2009-03-26 00:19:19 följande:
    Det kanske de kan, men eftersom jag läste på mer om kopparspiral istället o bestämde mig för det så forskade jag inte vidare mera.Jag har världens bästa barnmorska annars, så hon hade säkert fixat fram det om jag sagt att jag väldigt gärna vill ha det
    Vad skönt för dig att ha världens bästa barnmorska .

Jag kanske bara har haft otur med de jag mött. Ganska oengagerade och inte speciellt intresserade av att skriva ut något annat än p-piller. En barnmorska menade att om jag nu ville sluta äta p-piller så kanske det var så att jag undermedvetet ville skaffa barn istället... :-S
  • Saltakatten
    envyme skrev 2009-03-26 20:45:02 följande:
    Ja precis, alltid lika bra att testa :) Hellre lägger jag några hundra på ett preventivmedel som faktiskt passar mig, än att jag riskerar att bli gravid. Jag ska nog ta att boka en tid och fråga om p-ring :)Red Scarlet skrev 2009-03-26 20:35:27 följande:
    Testa p-ring. Det är en jättesmart uppfinning. Vet inte om du har läst alla inläggen men för någon sida sedan så skrev jag att de inte fungerade för mig. Men jag verkar ju vara den enda här i tråden som p-ringen inte har fungerat för så den fungerar säkert för dig. Lycka till!
  • Saltakatten
    MV85 skrev 2009-03-26 09:56:20 följande:
    För mig handlade det om att sluta gå till ungdomsmottaningen där det enda de gjorde var att kolla vad man väger o skriva ut p-piller... Nu för tiden går jag till den som tillhör min vårdcentral istället (började där när jag var 20)o där har de en som är underbar.Mår man dåligt över att väga sig behöver man inte ställa sig på vågen... Det är inte så viktigt exakt vad man väger nämligen, men det får man ju inte veta på ungdomsmottagningen...
    Hmm, går också till barnmorskorna på vårdcentralen. Men de är kanske trevligare mot de som är gravida... de verkar ju tycka att i min ålder ska man skaffa barn istället för nya preventivmedel .

Nä, att väga mig har jag nog inte heller gjort sen jag gick hos ungdomsmottagningen. Tror att de hellre skriver ut p-piller än att riskera att personen i fråga struntar i att skydda sig.
  • Saltakatten
    MV85 skrev 2009-03-27 09:55:45 följande:
    Beror nog på VILKET barnmorska man får... jag är då inte gravid o har inga planer på att någonsin bli det... Ungdomsmottagningen borde ändå informera bättre om alternativ än att bara skriva ut... Visst att det är bättre med p-piller än oönskade graviditeter, men att inte informera om alternativen över huvud taget är fullständigt vansinnigt enligt mig.
    Ja, jag har antagligen bara haft otur med de jag träffat. Jag var ju inte missnöjd när jag bara ville ha mina p-piller. Det skrev de så villigt ut. Det var först när jag ville byta preventivmedel som jag inte kände mig nöjd.

"Något annat? Nääääääääää, varför då? "

Phhhhah, det verkar ju som att jag är den enda i hela världen som p-ring inte fungerar för *surar lite*.
  • Saltakatten
    MV85 skrev 2009-03-27 10:34:36 följande:
    Ja, lite så funkar de väll... "P-piller? Javisst, här har du".. hmpfDu är inte ensam i världen.. Jag kan inte heller ha p-ring.. Kan inte ha något alls med hormoner av något slag..
    Vi får starta en klubb .

Enligt den ena barnmorskan så var det för lite(?!) hormoner i p-ringen och att det var därför den inte fungerade för mig.

När jag åt p-piller var jag nöjd med det men nu när jag har slutat med hormonbaserade preventivmedel har jag fått ökad sexlust och minskat sötsug, så egentligen kanske hormoner inte var så bra för mig heller...
  • Saltakatten
    MV85 skrev 2009-03-27 10:46:31 följande:
    Brukar vara så... Man tror att man mår bra "på" dem, men det visar sig när man slutar att "ojdå det gjorde jag visst inte"... Särskilt om man började med dem som ung..
    Precis, jag kom inte ihåg hur min kropp fungerade innan jag började äta p-piller. Så de första månaderna efter jag slutade med pillerna var fulla av överraskningar .
Svar på tråden Preventivmedel