• envyme

Preventivmedel

Jag har ätit p-piller sedan jag var 16 år (är snart 20), och har aldrig varit riktigt nöjd. Jag har testat både Trinovum, Cilest och nu Yasmin. Jag blir ofta nere, får dålig hy (som jag aldrig haft tidigare) osv.

Någon som vet ngt bättre preventivmedel som inte påverkar humöret speciellt mkt? Jag vet att det är individuellt, men tips uppskattas. Någon som har testat p-ring kanske?

• Svar på tråden Preventivmedel
  • Saltakatten
    MV85 skrev 2009-03-26 00:19:19 följande:
    Det kanske de kan, men eftersom jag läste på mer om kopparspiral istället o bestämde mig för det så forskade jag inte vidare mera.Jag har världens bästa barnmorska annars, så hon hade säkert fixat fram det om jag sagt att jag väldigt gärna vill ha det
    Vad skönt för dig att ha världens bästa barnmorska .

Jag kanske bara har haft otur med de jag mött. Ganska oengagerade och inte speciellt intresserade av att skriva ut något annat än p-piller. En barnmorska menade att om jag nu ville sluta äta p-piller så kanske det var så att jag undermedvetet ville skaffa barn istället... :-S
  • MV85
    Saltakatten skrev 2009-03-26 00:31:59 följande:
    Vad skönt för dig att ha världens bästa barnmorska .Jag kanske bara har haft otur med de jag mött. Ganska oengagerade och inte speciellt intresserade av att skriva ut något annat än p-piller. En barnmorska menade att om jag nu ville sluta äta p-piller så kanske det var så att jag undermedvetet ville skaffa barn istället... :-S
    För mig handlade det om att sluta gå till ungdomsmottaningen där det enda de gjorde var att kolla vad man väger o skriva ut p-piller... Nu för tiden går jag till den som tillhör min vårdcentral istället (började där när jag var 20)o där har de en som är underbar.
    Mår man dåligt över att väga sig behöver man inte ställa sig på vågen... Det är inte så viktigt exakt vad man väger nämligen, men det får man ju inte veta på ungdomsmottagningen...
  • Nina och Rickard

Flera svarade på min fråga om p-stav, tack Ni som haft p-stav, har ni fått nån typ av biverkningar? minskad sexlust (!!), nedstämdhet m.m..
    Jag är inte så insatt i p-medel (utöver kondomanvändning), men tanken har slagit mig att jag kanske skulle vara mer öppen för sånt, även om kondom inte ställt till med besvär förutom lite passionsdöd o så, haha. Jag är ganska rädd för vad (speciellt) hormonella medel gör med min kropp, och då menar jag inte bara de direkta biverkningarna utan hur sådana medel påverkar mig flera år framåt..man vet ju aldrig, hmm. Men, jag försöker följa den här tråden och alla förslag som finnes, alltid bra att höra folks erfarenheter och så..

• MV85

Nina och Rickard skrev 2009-03-26 12:16:11 följande:

Flera svarade på min fråga om p-stav, tack Ni som haft p-stav, har ni fått nån typ av biverkningar? minskad sexlust (!!), nedstämdhet m.m..Jag är inte så insatt i p-medel (utöver kondomanvändning), men tanken har slagit mig att jag kanske skulle vara mer öppen för sånt, även om kondom inte ställt till med besvär förutom lite passionsdöd o så, haha. Jag är ganska rädd för vad (speciellt) hormonella medel gör med min kropp, och då menar jag inte bara de direkta biverkningarna utan hur sådana medel påverkar mig flera år framåt..man vet ju aldrig, hmm. Men, jag försöker följa den här tråden och alla förslag som finnes, alltid bra att höra folks erfarenheter och så..
    Jag hade det i 2½ år... Var nöjd i 2 år, tills jag insåg att det var pg.a den jag var konstant deprimerad... Dessutom tog det över 2 år innan min kropp ställde om sig till "normal" efter att jag tog ut den...
    Men annars var jag nöjd.. hade ingen mens eller så, o det var jätteskönt.
  • Nina och Rickard

Okej. Jag undrar också om du förutom depression kände nån skillnad i sexlusten under den tiden??

MV85 skrev 2009-03-26 12:25:12 följande:
    Nina och Rickard skrev 2009-03-26 12:16:11 följande:Jag hade det i 2½ år... Var nöjd i 2 år, tills jag insåg att det var pg.a den jag var konstant deprimerad... Dessutom tog det över 2 år innan min kropp ställde om sig till "normal" efter att jag tog ut den...Men annars var jag nöjd.. hade ingen mens eller så, o det var jätteskönt.
  • MV85

Nina och Rickard skrev 2009-03-26 12:29:07 följande:

Okej. Jag undrar också om du förutom depression kände nån skillnad i sexlusten under den tiden??
    Nej, inte direkt... har alltid varit lika sexgalen *s* Har inte märkt skillnad på det med någon slags preventivmedel... eller jo, jag blir mer "nöjd" utan hormoner... hmmm
  • envyme

P-dator, det låter intressant.. Hur får man tag i en sån? På UM eller?

Hannaz skrev 2009-03-25 14:31:41 följande:
    Jag har under flera år använt en p-dator - PersonaFunkar om man har regelbunden mens. Sökerhet i studier 93% har jag för mig. Numera använder vi säkra perioder. Sen personatiden vet ja vilka dagar som är "röda" och då får det bli kondom. Skriver bara upp när jag får mens och så räknar jag utifrån det. Inga missöden på 7 år och två långa förhållanden.
  • envyme

Oj vad mycket inlägg det har kommit till, har inte läst alla men tack för alla svar :)

Ni som har använt p-ring, fungerade det bra för er? Lite dum fråga kanske... men kan den "ramla" ut?

• Red Scarlet
    envyme skrev 2009-03-26 20:14:02 följande:
    Oj vad mycket inlägg det har kommit till, har inte läst alla men tack för alla svar :) Ni som har använt p-ring, fungerade det bra för er? Lite dum fråga kanske... men kan den "ramla" ut?
    För mig funkar den jättebra! Tog en-två månader att få regelbunden mens, kroppen måste ju vänja sig. Men sedan dess känns det jättebra.

Den kan väl kanske inte 'ramla' ur, du har ju muskelatur som håller kvar den precis som en tampong, men den kan vandra ur lite grann, att den hamnar längre ner. Så kan killen fiska ut den under samlag också, men då kan man ju plocka ur den i upp till 2tim ist om det blir bökigt med den i. Vi insåg att eftersom min kille har ett litet fiskespö på sig (piercing) så fiskar han ut den där ganska bra ibland.. men det är ingen fara, bara att sätta tillbaks den sen ;)
  • envyme

P-ring låter ju faktiskt som en bra lösning, trots att den är dyrt men mina p-piller jag äter nu kostar ändå ca 230 kr/3 månader så det lär väl inte bli någon större skillnad...
    Ja men då är det ju tur att man kan ha den ur i två timmar så man slipper riskera att den fiskas ur haha ;) Kan den kännas när man har sex föresten?

Red Scarlet skrev 2009-03-26 20:25:53 följande:

För mig funkar den jättebra! Tog en-två månader att få regelbunden mens, kroppen måste ju vänja sig. Men sedan dess känns det jättebra. Den kan väl kanske inte 'ramla' ur, du har ju muskelatur som håller kvar den precis som en tampong, men den kan vandra ur lite grann, att den hamnar längre ner. Så kan killen fiska ut den under samlag också, men då kan man ju plocka ur den i upp till 2tim ist om det blir bökigt med den i. Vi insåg att eftersom min kille har ett litet fiskespö på sig (piercing) så fiskar han ut den där ganska bra ibland.. men det är ingen fara, bara att sätta tillbaks den sen ;)
Svar på tråden Preventivmedel