Inlägg från: Red Scarlet |Visa alla inlägg
  • Red Scarlet

Preventivmedel

Oj jag orkar inte läsa hela tråden, så jag upprepar säkert något. Men jag har p-ring själv och jag är jättenöjd. Jag kan inte ha p-spruta eller p-stav för det är samma innehåll som minipiller och dem fick jag oregelbundna blödningar av. (Hade gärna velat vara en av dem som inte fick någon mens alls men icke sa nicke)

Så p-ringen fungerar alldeles utmärkt för mig, har inte märkt att jag fått sämre hy eller humörssvängningar..det som är bra med den är att den sitter precis där den ska göra nytta och ger jämnt flöde av hormoner hela tiden, med p-piller som jag åt förut går det ju genom munnen och magsäcken och kan skapa problem för de som är känsliga. Sedan måste det tas vid samma tid varje dag vilket kan vara lite stressigt. En p-ring måste du bara komma ihåg 1gång var tredje vecka. Med p-ringen kan du skjuta upp mensen en vecka och du kan plocka ut den i upp till två tim i taget. Det enda negativa för mig är att den är rätt dyr (runt 100kr/ringen) och man inte kan köpa på sig ett lager (de håller bara i ca 3mån). Men mår jag bra så får plånboken ta det. :)

• Red Scarlet
    envyme skrev 2009-03-26 20:14:02 följande:
    Oj vad mycket inlägg det har kommit till, har inte läst alla men tack för alla svar :) Ni som har använt p-ring, fungerade det bra för er? Lite dum fråga kanske... men kan den "ramla" ut?
    För mig funkar den jättebra! Tog en-två månader att få regelbunden mens, kroppen måste ju vänja sig. Men sedan dess känns det jättebra.

Den kan väl kanske inte 'ramla' ur, du har ju muskelatur som håller kvar den precis som en tampong, men den kan vandra ur lite grann, att den hamnar längre ner. Så kan killen fiska ut den under samlag också, men då kan man ju plocka ur den i upp till 2tim ist om det blir bökigt med den i. Vi insåg att eftersom min kille har ett litet fiskespö på sig (piercing) så fiskar han ut den där ganska bra ibland.. men det är ingen fara, bara att sätta tillbaks den sen ;)
  • Red Scarlet
    envyme skrev 2009-03-26 20:30:30 följande:
    P-ring låter ju faktiskt som en bra lösning, trots att den är dyrt men mina p-piller jag äter nu kostar ändå ca 230 kr/3 månader så det lär väl inte bli någon större skillnad...Ja men då är det ju tur att man kan ha den ur i två timmar så man slipper riskera att den fiskas ur haha ;) Kan den kännas när man har sex föresten?Red Scarlet skrev 2009-03-26 20:25:53 följande:
    För mig känns det inte men jag antar att killar kan känna den liite.. det är nog olika från person till person. Min kille känner bara av den lite grann men tycker inte att det gör något (förutom när han får den på kroken då haha). Men som sagt det där kan man ju testa sig fram, och man får alltid bara recept på en ask med 1ring eller en ask med 3ringar (finns inga större förpackningar) så funkar det inte alls för er har du ju inte lagt ut mer än några hundralappar och några månaders försök. Jag tycker att det är onödigt att vara småsnål när det kommer till hälsa, humör och sex! ;P Prata med en barnmorska om det skulle passa just dig! :)
  • Red Scarlet

mammatilltvå: Ja jag har också haft kopparspiral och det gjorde fruktansvärt ont att sätta in den, heeemsk mens och fick nästan järnanemi. Sedan åkte min ut också och skapade inflammation på äggledarna, det gjorde om möjligt ännu ondare och var inte så roligt. Har man som vi varit med om riktigt smärtsamma preventivmedel blir man nästan förvånad över hur 'skonsam' p-ringen är. Det gör inte ont att stoppa in, ha den inne eller ta ut! Rena lyxen ;)

Sedan hur mensen blir är ju olika för alla, men har betydligt bättre och mildare nu än vad jag haft innan. :)

• Red Scarlet
    maj2010 skrev 2009-03-27 20:21:14 följande:
    När kommer p-piller för män? Aldrig, för de män som har makt över läkemedelsindustrin är smarta nog att inte utveckla sånt!
    De håller ju på och forskar fram det, men än så länge har de biverkningar. BIVERKNINGAR??? JAmen det har ju aldrig kvinnors preventivmedel haft. Jag vill inte bli fördomsfull nu men banne mig om män haft mensvärk tror jag att ett skonsamt botemedel mot detta lanserats mycket tidigare.

Angående p-piller för män tror jag det är många kvinnor som inte skulle våga lita på att deras män kom ihåg att ta pillren varje dag, det är ju tjejen som får ta största smällen om han glömmer ;(
Svar på tråden Preventivmedel