• envyme

Preventivmedel

Jag har ätit p-piller sedan jag var 16 år (är snart 20), och har aldrig varit riktigt nöjd. Jag har testat både Trinovum, Cilest och nu Yasmin. Jag blir ofta nere, får dålig hy (som jag aldrig haft tidigare) osv.

Någon som vet ngt bättre preventivmedel som inte påverkar humöret speciellt mkt? Jag vet att det är individuellt, men tips uppskattas. Någon som har testat p-ring kanske?

• Svar på tråden Preventivmedel
  • envyme
    MV85 skrev 2009-03-24 23:50:45 följande:
    Det enda som finns som INTE tillsätter några hormoner till kroppen i någon form är kondom eller kopparspiral... Finns inga andra alternativ...
    Nä, det har du rätt i. Men kondom är uteslutet då varken jag eller min pojkvän trivs med det, så spiral är väl ett alternativ :)
  • MV85

Spiralen är gjord av plast med en liten koppartråd runt. Den är bara några centimeter lång och har oftast formen av ett T.

En barnmorska eller gynekolog sätter in den i livmodern och du kan få den uttagen när du vill, men man måste byta till en ny efter 5-10 år. Kopparspiralen innehåller inget hormon utan skapar en miljö som gör att ett ägg inte kan fästa vid livmoderväggen. Passar dig som har ett fast förhållande, eftersom risken för underlivsinfektion kan öka, speciellt om du byter partner.

• Sebastiána
    MV85 skrev 2009-03-24 23:53:47 följande:
    Spiralen är gjord av plast med en liten koppartråd runt. Den är bara några centimeter lång och har oftast formen av ett T.En barnmorska eller gynekolog sätter in den i livmodern och du kan få den uttagen när du vill, men man måste byta till en ny efter 5-10 år. Kopparspiralen innehåller inget hormon utan skapar en miljö som gör att ett ägg inte kan fästa vid livmoderväggen. Passar dig som har ett fast förhållande, eftersom risken för underlivsinfektion kan öka, speciellt om du byter partner.
    Tack!
  • envyme

Men om man har en spiral, och sedan vill ta ut den för man vill kunna bli gravid. Tar det då lång tid för kroppen att vänja sig "av" eller vad man ska säga? Eller det kanske du inte vet?

• MV85
    envyme skrev 2009-03-24 23:55:58 följande:
    Men om man har en spiral, och sedan vill ta ut den för man vill kunna bli gravid. Tar det då lång tid för kroppen att vänja sig "av" eller vad man ska säga? Eller det kanske du inte vet?
    Är det en kopparspiral så är kan du bli gravid dagen efter du tagit ut den om du har ägglossning..
    Hormonspiral vet jag inte riktigt...
  • envyme
    MV85 skrev 2009-03-24 23:56:59 följande:
    Är det en kopparspiral så är kan du bli gravid dagen efter du tagit ut den om du har ägglossning..Hormonspiral vet jag inte riktigt...
    Okej, tack!
  • Heloise

samma med hormonspiral säger de, den rubbar inte ägglossningen.
    preventivmedel.nu/preventivmedel/hormonspiral/

MV85 skrev 2009-03-24 23:56:59 följande:
    Är det en kopparspiral så är kan du bli gravid dagen efter du tagit ut den om du har ägglossning..Hormonspiral vet jag inte riktigt...
  • 27juni2009

jag fick igår utskrivet ett ganska nytt p-piller som heter yaz, de har extremt låg dos av östrogen. men är ändå ett kombinerat p-piller. Detta e typ min sista chans med preventivmedel förutom kondom....
    har testat p piller,, kopparspiral, minipiller: minipe & cerazette , p-ring o p-plåster
    Mitt största problem är att jag har svår migrän o då e inte horomonella p medel så bra o kopparspiralen gav mig störtblödningar o mensvärk, jag som blöder lite annars. o så ahr jag jätte lätt för o bli gravid o vi vill inte ha fler barn...

• MV85
    27juni2009 skrev 2009-03-25 08:55:49 följande:
    o så ahr jag jätte lätt för o bli gravid o vi vill inte ha fler barn...
    Kanske dags att börja överväga sterilisering? Om du ändå fått de barn du vill ha o så menar jag
Svar på tråden Preventivmedel