• envyme

Preventivmedel

Jag har ätit p-piller sedan jag var 16 år (är snart 20), och har aldrig varit riktigt nöjd. Jag har testat både Trinovum, Cilest och nu Yasmin. Jag blir ofta nere, får dålig hy (som jag aldrig haft tidigare) osv.

Någon som vet ngt bättre preventivmedel som inte påverkar humöret speciellt mkt? Jag vet att det är individuellt, men tips uppskattas. Någon som har testat p-ring kanske?

• Svar på tråden Preventivmedel
  • MV85
    Saltakatten skrev 2009-03-27 10:44:04 följande:
    Vi får starta en klubb .Enligt den ena barnmorskan så var det för lite(?!) hormoner i p-ringen och att det var därför den inte fungerade för mig.När jag åt p-piller var jag nöjd med det men nu när jag har slutat med hormonbaserade preventivmedel har jag fått ökad sexlust och minskat sötsug, så egentligen kanske hormoner inte var så bra för mig heller...
    Brukar vara så... Man tror att man mår bra "på" dem, men det visar sig när man slutar att "ojdå det gjorde jag visst inte"... Särskilt om man började med dem som ung..
  • Saltakatten
    MV85 skrev 2009-03-27 10:46:31 följande:
    Brukar vara så... Man tror att man mår bra "på" dem, men det visar sig när man slutar att "ojdå det gjorde jag visst inte"... Särskilt om man började med dem som ung..
    Precis, jag kom inte ihåg hur min kropp fungerade innan jag började äta p-piller. Så de första månaderna efter jag slutade med pillerna var fulla av överraskningar .
  • maj2010
    Saltakatten skrev 2009-03-27 10:55:21 följande:
    Precis, jag kom inte ihåg hur min kropp fungerade innan jag började äta p-piller. Så de första månaderna efter jag slutade med pillerna var fulla av överraskningar .
    Jag vet precis vad du menar! Knaprade piller i 6 år och sen när jag slutade insåg jag att man faktiskt inte behöver vara ett känslomässigt vrak innan varje mens Och att sex inte behöver vara smärtsamt. Och nu känner jag min ägglossning, det har jag inget minne av att jag gjorde innan jag började med piller.

När kommer p-piller för män? Aldrig, för de män som har makt över läkemedelsindustrin är smarta nog att inte utveckla sånt!
  • Red Scarlet
    maj2010 skrev 2009-03-27 20:21:14 följande:
    När kommer p-piller för män? Aldrig, för de män som har makt över läkemedelsindustrin är smarta nog att inte utveckla sånt!
    De håller ju på och forskar fram det, men än så länge har de biverkningar. BIVERKNINGAR??? JAmen det har ju aldrig kvinnors preventivmedel haft. Jag vill inte bli fördomsfull nu men banne mig om män haft mensvärk tror jag att ett skonsamt botemedel mot detta lanserats mycket tidigare.

Angående p-piller för män tror jag det är många kvinnor som inte skulle våga lita på att deras män kom ihåg att ta pillren varje dag, det är ju tjejen som får ta största smällen om han glömmer ;(
  • Juli 2010

hittade just denna tråd.

Jag åt p-piller i 10 år, min mamma satte mig på dem redan när jag var 13 p.g.a. outhärdliga menssmärtor.
    Inte förrän jag träffade min nuvarande sambo funderade jag på allvar hur de påverkade mig.

Folk trippade på tå runt mig kändes det som. Det krävdes verkligen ingenting för att jag skulle få ett raseriutbrott som hette duga. Min kropp var i allmän obalans också.
    I somras sa jag till min sambo "nu har jag fått nog". Han förstod precis vad jag menade och bad mig sluta med p-pillerna.

Tog inte lång tid förrän mitt humör blev lugnt och min kropp kom i balans. Helt i balans är den visserligen inte än, men det är ju bara förståligt med tanke på hur lång tid jag gått på hormoner.

Nu kör vi bara med kondom, men det passar oss bra.

P-piller för män är redan här:

www.impotens.org/nyheter/p-piller-for-man/

• Juli 2010

denna artikel är väldigt intressant:

qarlsson.se/blogg/

Om varför marknadsföringen gällande p-piller för män lagts ned.

• ario

jag tror knappast att det är biverkningarna som är problemet med p-piller för män, snarare att en kille måste ta en tablett 3 MÅNADER INNAN han ska ha sex...heheh..vem kan planera det?

Red Scarlet skrev 2009-03-27 20:24:51 följande:

De håller ju på och forskar fram det, men än så länge har de biverkningar. BIVERKNINGAR??? JAmen det har ju aldrig kvinnors preventivmedel haft. Jag vill inte bli fördomsfull nu men banne mig om män haft mensvärk tror jag att ett skonsamt botemedel mot detta lanserats mycket tidigare. Angående p-piller för män tror jag det är många kvinnor som inte skulle våga lita på att deras män kom ihåg att ta pillren varje dag, det är ju tjejen som får ta största smällen om han glömmer ;(
  • Juli 2010

Såg att länken inte fungerade till artikel 2... synd..

ario - jag tror inte det är det som är problemet egentligen för män. Vad jag läst fungerar de som vanliga p-piller fast de stänger av spermieproduktionen. De tar 1 om dagen, precis som kvinnor.

Läste en mycket intressant artikel där det beskrivs att män kommer inte börja äta p-piller av 2 orsaker:

* De behöver inte
    * Ingen kräver det av dem

Där tror jag det största problemet ligger kring p-piller för män..

• maj2010

Juli 2010 skrev 2009-03-27 20:41:56 följande:

Läste en mycket intressant artikel där det beskrivs att män kommer inte börja äta p-piller av 2 orsaker:* De behöver inte* Ingen kräver det av demDär tror jag det största problemet ligger kring p-piller för män..
    Precis min poäng! Varför skulle män börja mixtra med sina kroppar när de i åratal har sett hur kvinnor påverkas av att käka p-piller? Usch, känner att jag börjar låta lite som en bitterfitta... För vår del funkar det som sagt helt ok med kondom tills vi vill börja försöka tillverka barn

En tanke slår mig: här har man i åratal gjort allt för att inte bli med barn... Tänk om man inte ens kan det?
  • Hemlig2009

Och här är en till som till slut tröttnade på alla hormoner och vad de gör med humör, sexlust och hy. Jag provade också P-ring i ett år men tyckte det kändes bökigt. Innan dess hade jag också fått prova massa olika sorters p-piller pga mina mellanblödningar.

Mina mellanblödningar försvann dock med P-ringen eftersom jag behövde ett jämnt hormonflöde. Men jag gillade inte att den kunde glida ut och då gjorde den ont tyckte jag.

Så nu har jag kopparspiral. Jag har sedan länge övergett barnmorskorna och går nu till en privat gynekolog. Hon är underbar! Proffsig och kunnig och tvekade inte att sätta in spiralen fast inte jag heller fått barn. Tydligen så är det svårare och därför vill barnmorskor generellt sett inte göra det helt enkelt. Det är väl lättare att bara skriva ut en ny p-pillersort...

Jag ville också se hur min kropp fungerar utan en massa tillsatser. Det tog ett bra tag innan allt kom igång så nu är det skönt att känna sin egen kropp. Det gjorde inte så ont att sätta in den, tog ju bara 2 sekunder och så var det över. Nu ska den ut nästa månad och jag hoppas det går lika bra.

• AlvaStar
    Juli 2010 skrev 2009-03-27 20:41:56 följande:
    En tanke slår mig: här har man i åratal gjort allt för att inte bli med barn... Tänk om man inte ens kan det?
    Det har jag också tänkt på!! Tänkt om jag och min sambo varit försiktiga helt i onödan! Jag har dessutom i perioder varit ganska nojig över att bli med barn oplanerat, har knappt vågat lita på min p-ring... Fast egentligen vet vi ju inte ens om vi kan få barn ihop!

Jag kan ju hur som helst säga att jag varit väldigt nöjd med min p-ring. Känns inte, märks inte, inga piller att komma ihåg o ingen negativ påverkan på varken kroppen eller knoppen.
    Det enda som jag (o min sambo) reagerat på är att direkt när jag satte in den första ringen, när jag var 20 år, så växte mina bröst från en liten A-kupa till en rejäl B-kupa. Det kändes konstigt i början m "tunga" bröst o jag fick lite bristningar (som försvunnit nu.) Gick inte upp i vikt i övrigt... Fick möjligen lite rundare höfter. Jag behövde antagligen den hormon-kicken för att komma i puberteten.
    ordentligt ha, ha.
    Jag hade inte ätit p-piller innan...
  • envyme

Nu har jag försökt läsa igenom alla inläggen haha, var en del! Men P-ring är det som faktiskt låter bäst för mig just nu, med tanke på att man får ett normalt hormonflöde eller vad det kallas. Egentligen vill jag ju inte ta något alls med hormoner i sig, men en av anledningarna till att jag inte slutar (förutom att "slippa" bli gravid) är för att mina bröst växer när jag äter p-piller, jag vet att det kanske låter som en knäpp anledning, men så är det.

Men är det någon annan som hört något om en s.k p-dator som någon här nämnde?

• Sebastiána
    maj2010 skrev 2009-03-27 20:21:14 följande:
    Jag vet precis vad du menar! Knaprade piller i 6 år och sen när jag slutade insåg jag att man faktiskt inte behöver vara ett känslomässigt vrak innan varje mens Och att sex inte behöver vara smärtsamt. Och nu känner jag min ägglossning, det har jag inget minne av att jag gjorde innan jag började med piller. När kommer p-piller för män? Aldrig, för de män som har makt över läkemedelsindustrin är smarta nog att inte utveckla sånt!
    Man har kommit ganska långt när det gäller p-piller för män. Anledningen till att det inte finns i handeln redan är att det har för många biverkningar = ev risk för acne och viktuppgång. Ingen risk för cancer, blodpropp, humörsvängning eller liknande allvarligare biverkningar alltså.

Med andra ord, vi lär inte få några p-piller för män förrän man lyckas framställa ett som inte har några biverkningar alls = aldrig. Ingen man jag känner skulle någonsin ta en tablett varje dag som fick dem att må så dåligt som en del kvinnor gör av p-piller, bland andra jag själv.

Därför använder jag och min kille kondom. Just nu är vi särbos med 140 mil emellan oss. När vi väl flyttar ihop fortsätter vi antingen med kondom eller också skaffar jag kopparspiral. Min kille vill absolut inte ha fler barn så han har också funderat på att sterilisera sig.
  • Sebastiána

Nej, män "behöver inte" p-piller eftersom de inte blir gravida. MEN om de inte vill ha några barn är det ju ett smart sätt. Jag har hört flera historier om killar som haft oskyddat sex (ska man såklart INTE ha ändå), tjejen har sagt att hon äter p-piller sedan visar det sig att hon ljugit och att hon nu är med barn. Killen blir skyldig att betala underhåll. Om han ätit p-piller hade han vetat säkert att hon inte skulle bli med barn!!!

Killar ska inte lägga allt på oss. Vill de inte bli pappor ska de skydda sig mot graviditet!

• Snuttis2

jag har själv ätit p-piller under många år och aldrig varit riktigt nöjd..trivs heller inte med att använda kondom...nu äter jag minipiller ..de är inga kompinations piller såsom majoriteten av p-piller är.så de är mycket skonsammare för kroppen..dock behöver man vara lite noggrannare med när man tar dem...mina heter cerazette...enda nackdelen som gyn brukar berätta om är att man inte får mens lika ofta som med p-piller ..om nu det kan vara en nackdel...jag får ca en gång i kvartalet!!!!man behöver heller inte oroa sig för cancer och blodproppar då de inte innehåller östrogen....lycka till

Svar på tråden Preventivmedel