Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Preventivmedel

Jag mår inte bra av p-piller alls. Har provat några olika, men nu slutat proppa i mig hormoner. Jag har aldrig mått så bra som när jag slutade med p-piller. Jag och min kille använder kondom. Det funkar hur bra som helst och är HELT biverkningsfritt (såvida man inte är allergisk mot latex och det är ingen av oss).

• Sebastiána

Kan säga att jag inte valt spiral eftersom de inte sätter in det på kvinnor som inte fött barn.

• Sebastiána

Mig ville de inte sätta in spiral på. Kanske olika i olika delar av landet eller måste man tjata? Hur som helst fungerar kondom fantastiskt bra! Och vi har ändå väldigt mycket sex!

• Sebastiána

Får man inga biverkningar alls av spiral?

• Sebastiána

Hur funkar en kopparspiral egentligen? Jag har inte fått så mycket information om det.

• Sebastiána
    MV85 skrev 2009-03-24 23:53:47 följande:
    Spiralen är gjord av plast med en liten koppartråd runt. Den är bara några centimeter lång och har oftast formen av ett T.En barnmorska eller gynekolog sätter in den i livmodern och du kan få den uttagen när du vill, men man måste byta till en ny efter 5-10 år. Kopparspiralen innehåller inget hormon utan skapar en miljö som gör att ett ägg inte kan fästa vid livmoderväggen. Passar dig som har ett fast förhållande, eftersom risken för underlivsinfektion kan öka, speciellt om du byter partner.
    Tack!
  • Sebastiána
    maj2010 skrev 2009-03-25 08:59:46 följande:
    Varför inte kondom? Funkar utmärkt för oss.
    Kondom funkar alldeles utmärkt för oss också... och vi har jättemycket sex
  • Sebastiána

Hellre kondom än att jag ska må dåligt av en massa hormoner. Alla p-piller jag testat har jag fått en massa biverkningar av - bland annat minskad sexlust. Nu har jag lust som aldrig förr!

• Sebastiána
    maj2010 skrev 2009-03-27 20:21:14 följande:
    Jag vet precis vad du menar! Knaprade piller i 6 år och sen när jag slutade insåg jag att man faktiskt inte behöver vara ett känslomässigt vrak innan varje mens Och att sex inte behöver vara smärtsamt. Och nu känner jag min ägglossning, det har jag inget minne av att jag gjorde innan jag började med piller. När kommer p-piller för män? Aldrig, för de män som har makt över läkemedelsindustrin är smarta nog att inte utveckla sånt!
    Man har kommit ganska långt när det gäller p-piller för män. Anledningen till att det inte finns i handeln redan är att det har för många biverkningar = ev risk för acne och viktuppgång. Ingen risk för cancer, blodpropp, humörsvängning eller liknande allvarligare biverkningar alltså.

Med andra ord, vi lär inte få några p-piller för män förrän man lyckas framställa ett som inte har några biverkningar alls = aldrig. Ingen man jag känner skulle någonsin ta en tablett varje dag som fick dem att må så dåligt som en del kvinnor gör av p-piller, bland andra jag själv.

Därför använder jag och min kille kondom. Just nu är vi särbos med 140 mil emellan oss. När vi väl flyttar ihop fortsätter vi antingen med kondom eller också skaffar jag kopparspiral. Min kille vill absolut inte ha fler barn så han har också funderat på att sterilisera sig.
  • Sebastiána

Nej, män "behöver inte" p-piller eftersom de inte blir gravida. MEN om de inte vill ha några barn är det ju ett smart sätt. Jag har hört flera historier om killar som haft oskyddat sex (ska man såklart INTE ha ändå), tjejen har sagt att hon äter p-piller sedan visar det sig att hon ljugit och att hon nu är med barn. Killen blir skyldig att betala underhåll. Om han ätit p-piller hade han vetat säkert att hon inte skulle bli med barn!!!

Killar ska inte lägga allt på oss. Vill de inte bli pappor ska de skydda sig mot graviditet!

Svar på tråden Preventivmedel