• MV85
    27juni2009 skrev 2009-03-25 08:55:49 följande:
    o så ahr jag jätte lätt för o bli gravid o vi vill inte ha fler barn...
    Kanske dags att börja överväga sterilisering? Om du ändå fått de barn du vill ha o så menar jag
  • MV85
    maj2010 skrev 2009-03-25 08:59:46 följande:
    Varför inte kondom? Funkar utmärkt för oss.
    Hur länge då?
    Personligen tycker jag inte det är ett alternativ då det kostar oss i runda slängar 4500:- om året (är man allergisk mot latex så är man) om vi ska ha kondom varje gång vi har sex... Tycker inte det är en rimlig kostnad om det finns alternativ!
  • MV85
    MulleNuh skrev 2009-03-25 09:15:47 följande:
    Kondom! FY va hemskt!!!!
    hahaha jag kan bara hålla med! O dyrt!
  • MV85
    jojoånick09 skrev 2009-03-25 09:49:24 följande:
    man kan ju aldrig garantera alla får samma men jag har cerazette mini-piller.. det är många som skrivit om tabletten att de fått hormonrubbning som att mensen inte kommer som den ska men det är ju från kvinna till kvinna,jag har ätit detta preparat i snart 5år och tycker den är jättebra,jag märker inte att jag har ändrats i humöret...
    Har jag oxå provat.... låg i sängen o grät 3 dagar i veckan o ville inte kliva upp... aggresiv o klippte till pojkvännen o andra spännande effekter fick jag...
  • MV85
    maj2010 skrev 2009-03-25 10:16:08 följande:
    Haha, då ligger ni nog med varann oftare än vi... Men du måste väl ändå ha räknat på dyra kondomer? Vanliga kostar väl ungefär en femma styck... 4500/5 Det blir 900 ligg om året
    De enda kondomer vi kan köpa som jag tål kostar 90:-/5 st.. jag räknade med 5 ligg i veckan 50 veckor om året, vilket stämmer ganska bra med vad vi håller som snitt... Så... Då blir det väääääldigt dyrt!
  • MV85
    chokladflingan skrev 2009-03-25 11:27:02 följande:
    Ni som har kopparspiral, vad har ni fått för biverkningar??
    Jag har inte fått några alls.
  • MV85
    Saltakatten skrev 2009-03-25 11:29:55 följande:
    Ett ytterligare preventivmedel utan hormoner är Pessar. Ovanligt idag men jag har ett och det fungerar bra. Vi använder det ibland och ibland kondom.
    Fast har de börjat sälja spermiedödande medel på apoteket igen nu då? För det slutade de ju med ett tag, o man ska inte använda pessar utan spermiedödande medel fick jag lära mig av barnmorskan... Plus att man inte kan använda det om man är allergisk mot latex då de tillverkas av det.
  • MV85
    Saltakatten skrev 2009-03-25 23:26:59 följande:
    Precis, man måste använda spermiedödande medel annars är det inte alls säkert. Det är receptbelagt och säljs på apoteket men det är några dagars leveranstid. På grund av att det är så få som använder pessar så är det inget som apoteket har på lager. Apoteket som jag gick till hade inte heller någon doseringsspruta som man ska använda om man vill ha sex fler gånger innan man tar ut det. Pessaret måste sitta i minst 6 timmar och max 24 timmar efter sex.Det ska finnas pessar i silikon för de som är känsliga mot latex. Där jag provade ut pessaret verkade de dock bara ha en sort.Det ska vara lika säkert som att använda kondom om det används rätt. I mitt län får man pessaret gratis men man får betala för det spermiedödande medlet.
    Här har de bara haft pessar i latex när ämnet kommit upp, o som sagt så spermiedödande medel är inget man får tag i i en handvändning nu för tiden... För några år sedan var det inte ens receptbelagt, utan var bara att plocka i hyllan som huvudvärkstabletter eller kondomer... Varför ska de krångla till det så?
    Oavsett vilket - kalas att du hittat något som funkar för dig
  • MV85
    Saltakatten skrev 2009-03-26 00:11:16 följande:
    Förresten, borde de inte kunna beställa pessar i silikon om det är någon som vill ha det? Det finns ju uppenbarligen företag som tillverkar sådana. Det känns som att många barnmorskor tycker att man är besvärlig om man inte bara tar det där jäkla receptet för p-piller utan börjar ställa en massa frågor...
    Det kanske de kan, men eftersom jag läste på mer om kopparspiral istället o bestämde mig för det så forskade jag inte vidare mera.
    Jag har världens bästa barnmorska annars, så hon hade säkert fixat fram det om jag sagt att jag väldigt gärna vill ha det
  • MV85
    Saltakatten skrev 2009-03-26 00:31:59 följande:
    Vad skönt för dig att ha världens bästa barnmorska .Jag kanske bara har haft otur med de jag mött. Ganska oengagerade och inte speciellt intresserade av att skriva ut något annat än p-piller. En barnmorska menade att om jag nu ville sluta äta p-piller så kanske det var så att jag undermedvetet ville skaffa barn istället... :-S
    För mig handlade det om att sluta gå till ungdomsmottaningen där det enda de gjorde var att kolla vad man väger o skriva ut p-piller... Nu för tiden går jag till den som tillhör min vårdcentral istället (började där när jag var 20)o där har de en som är underbar.
    Mår man dåligt över att väga sig behöver man inte ställa sig på vågen... Det är inte så viktigt exakt vad man väger nämligen, men det får man ju inte veta på ungdomsmottagningen...
  • MV85

Nina och Rickard skrev 2009-03-26 12:16:11 följande:

Flera svarade på min fråga om p-stav, tack Ni som haft p-stav, har ni fått nån typ av biverkningar? minskad sexlust (!!), nedstämdhet m.m..Jag är inte så insatt i p-medel (utöver kondomanvändning), men tanken har slagit mig att jag kanske skulle vara mer öppen för sånt, även om kondom inte ställt till med besvär förutom lite passionsdöd o så, haha. Jag är ganska rädd för vad (speciellt) hormonella medel gör med min kropp, och då menar jag inte bara de direkta biverkningarna utan hur sådana medel påverkar mig flera år framåt..man vet ju aldrig, hmm. Men, jag försöker följa den här tråden och alla förslag som finnes, alltid bra att höra folks erfarenheter och så..
    Jag hade det i 2½ år... Var nöjd i 2 år, tills jag insåg att det var pg.a den jag var konstant deprimerad... Dessutom tog det över 2 år innan min kropp ställde om sig till "normal" efter att jag tog ut den...
    Men annars var jag nöjd.. hade ingen mens eller så, o det var jätteskönt.
  • MV85

Nina och Rickard skrev 2009-03-26 12:29:07 följande:

Okej. Jag undrar också om du förutom depression kände nån skillnad i sexlusten under den tiden??
    Nej, inte direkt... har alltid varit lika sexgalen *s* Har inte märkt skillnad på det med någon slags preventivmedel... eller jo, jag blir mer "nöjd" utan hormoner... hmmm
  • MV85
    Saltakatten skrev 2009-03-27 09:52:42 följande:
    Hmm, går också till barnmorskorna på vårdcentralen. Men de är kanske trevligare mot de som är gravida... de verkar ju tycka att i min ålder ska man skaffa barn istället för nya preventivmedel . Nä, att väga mig har jag nog inte heller gjort sen jag gick hos ungdomsmottagningen. Tror att de hellre skriver ut p-piller än att riskera att personen i fråga struntar i att skydda sig.
    Beror nog på VILKET barnmorska man får... jag är då inte gravid o har inga planer på att någonsin bli det...

Ungdomsmottagningen borde ändå informera bättre om alternativ än att bara skriva ut... Visst att det är bättre med p-piller än oönskade graviditeter, men att inte informera om alternativen över huvud taget är fullständigt vansinnigt enligt mig.
  • MV85
    Saltakatten skrev 2009-03-27 10:27:43 följande:
    Ja, jag har antagligen bara haft otur med de jag träffat. Jag var ju inte missnöjd när jag bara ville ha mina p-piller. Det skrev de så villigt ut. Det var först när jag ville byta preventivmedel som jag inte kände mig nöjd."Något annat? Nääääääääää, varför då? "Phhhhah, det verkar ju som att jag är den enda i hela världen som p-ring inte fungerar för *surar lite*.
    Ja, lite så funkar de väll... "P-piller? Javisst, här har du".. hmpf

Du är inte ensam i världen.. Jag kan inte heller ha p-ring.. Kan inte ha något alls med hormoner av något slag..
  • MV85
    Saltakatten skrev 2009-03-27 10:44:04 följande:
    Vi får starta en klubb .Enligt den ena barnmorskan så var det för lite(?!) hormoner i p-ringen och att det var därför den inte fungerade för mig.När jag åt p-piller var jag nöjd med det men nu när jag har slutat med hormonbaserade preventivmedel har jag fått ökad sexlust och minskat sötsug, så egentligen kanske hormoner inte var så bra för mig heller...
    Brukar vara så... Man tror att man mår bra "på" dem, men det visar sig när man slutar att "ojdå det gjorde jag visst inte"... Särskilt om man började med dem som ung..
Svar på tråden Preventivmedel