• Gussavilmis

Tips på blommor när man har allergi.....

Vi ska gifta oss till sommaren, vilket vi efteråt kom på var en "dum" idé med tanke på min aggresiva pollenallergi..
    Men vi har bestämt oss för att köra på ändå!

Nu till min fråga: Är det "tacky" om man har plastblommor i sin brudbukett..? Vi har valt bort att inte ha några blommor i kyrkan heller. Vad kan jag ha för bordsdekorationer? Har pollenallergi som sagt men blir överkänslig mot blommor också tyvärr..

Usch många frågor, men snälla nån som vill komma med råd, tips o idéer?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på blommor när man har allergi.....
  • Lina_K

Då tål du inte heller gräs gissar jag? Annars kan du göra jättevackra buketter av det.

• Gussavilmis

Nope tål inte gräs heller.. Någon som vet om det finns kallor i plast men som ser någorlunda riktiga ut? Går bra med butik eller internet. Tror inte jag är allergisk mot dom men jag vågar tyvärr inte chansa...

• Lina_K

Vet att min svärmor köpt jättevackra sidenblommor på NK som ser riktiga ut men de är rätt dyra tror jag. Annars gör Anja på www.wedshop.se brudbuketter i fuskblommor. De är jättefina.

• Gussavilmis

Tack så jättemycket för det tipset! Hon har ju jättefina grejer där! Kommer nog beställa därifrån, blev helt salig hehehe

• Lina_K

Vad bra!

Lycka till med planeringen!

• Ore

Bordsdekorationer av frukt och grönsaker istället för blommor? Har sett snygga dekorationer med t.ex. citrusfrukter, grönkål (!), stjärnfrukter m.m. Eller använda sig av godis på något sätt?

Jag har också en bild av någon dekoration jag sett, litet svårt att förklara, men det var typ "frigolithjärtan" (eller om det var stjärnor?) som man sprayat med färg, och satt fast på några litet "svajiga" metallpinnar, och satt fast i en träkloss som stod på bordet. Svårt att förklara...

En annan variant är att ha någon enstaka blomma, men låta den ligga gömd under ett upp och ner-vänt glas. T.ex. ett vinglas med fot, och uppe på foten kan man ställa ett värmeljus.

Finns nog jättemånga alternativ som kan vara tänkbara, lycka till!

• Snufflan

Tittade in på sidan(wedshop.se) och kunde bara inte låta bli att köpa ett litet bröllops voodopar, hihi.

Lina_K skrev 2009-03-25 12:39:44 följande:
    Vet att min svärmor köpt jättevackra sidenblommor på NK som ser riktiga ut men de är rätt dyra tror jag. Annars gör Anja på www.wedshop.se brudbuketter i fuskblommor. De är jättefina.
  • shakynose

Man kan också inspireras av den gamla folkliga varianten med pappersblommor! Både som dekoration och bukett.

Man behöver ju inte ha helt naturtrogna heller utan fläska på med färg och fantasi! Kanske blanda in lite fina pärlor och så?

Exempel:

farm4.static.flickr.com/3326/3284527754_df7ee6a765.jpg

www.leksand.se/upload/KulturFritid/Kulturhuset/kronaplakati.jpg

www.culturen.nu/bilder_galleri/krona%20till%20krans/culturkul-090.jpg

Det finns instruktionsböcker i alla möjliga varianter utgivna av hemslöjden så kolla på biblioteket. Om du har lite pengar att lägga ut kan du säkert hitta någon hantverkare som kan göra det åt dig via hemslöjden också.

Lycka till!

• passionsblomman

För att kunna tipsa om levand e blommor behöver man ju helst veta mer vilka du är allergisk mot, det finns sådana som brukar funka, men det är ju ingen garanti.

På borden kan man verkligen duka hur fint som helst utan blommor, och är det pollen du reagerar på, så borde du kunna använda kronblad att srö mellan ljus och andra dekorationer. det finns ju dessutom fina konstgjorda blad.

Jag skulle gissa att tex nejlikor och orkidéer skulle kunna fungera i din bukett, det är också jättefint med sådana material som redan bildat frukt elleeeer bär, som björnbär(säljs alltifrån gröna till röda) eller Hypericumbär,Snöbär eller Viburnum.
    Jag har dukat mycket effektfullt med björnbär och Chilifrukter samt gurkfrukter (gröna taggiga finns i mitt galleri)och massor av ljus exempelvis, även om jag hade blommor också med.

Grönt som inte blommar alls är fint, grenar...ja det finns allt möjligt...

• Gussavilmis

Tack så mycket för alla förslag! Gillar verkligen ideén med frukt o grönsaker till bordet. Ser ju inbjudande o färgglatt ut på sommaren

Ni gav mig en del att fundera på, precis som jag önskade!

• passionsblomman

Det är verkligen jättefint!

Gussavilmis skrev 2009-03-25 15:24:56 följande:
    Tack så mycket för alla förslag! Gillar verkligen ideén med frukt o grönsaker till bordet. Ser ju inbjudande o färgglatt ut på sommaren Ni gav mig en del att fundera på, precis som jag önskade!
  • FelizLane

Annars kan man ju skippa blommor och köra på pälor och sådant fint istället :) Med tanke på din allergi.. har du fått någon hjälp? Jag brukar ta sprutor..

• Gussavilmis

FelizLane:

Förra sommaren fick jag kortison-spruta men den höll bara tre veckor ca.. Sen efter det fick jag en kortison-kur, 5 tabl dagligen i 5 dagar. Hjälpte kanon, men detta året verkar det inte vilja hjälpa..
    Har provat allt receptbelagt o receptfritt både förra året o detta året.. Känns såå tråkigt..
    Nu köpte jag nazalese och tuggummi mot allergi på Hälsokosten, får se om det kan vara något

Ska genast kika in på thebridesbouqet! Tack alla!!

Svar på tråden Tips på blommor när man har allergi.....