• sarahkka76

resa till Machupichu i Peru?

Vi har länge sagt att vi skulle vilja åka till MachuPichu innan de stänger det för gott. Är det ngn av er som har varit där? VAd tyckte ni och vilka reste ni med?
    Tycker att priserna är väldigt höga dock och flygresan verkar inte ens vara inkluderat. Är det ngn som har tips på vem som säljer en sådan resa prisvärt?

• Svar på tråden resa till Machupichu i Peru?
  • marriage09

Jag har rest en hel del i Sydamerika. Nu vet jag inte hur ni är som personer, ifall ni gillar paketresor med allt inkluderat eller ej, men jag skulle starkt rekommendera er att köpa ett reguljärflyg till Peru, sedan flyga direkt till Cusco, vara där i några dagar (supermysig stad och ni måste acklimatisera er iaf) och sedan gå Incaleden om ni vill det eller åka tåg till Machu Pichu. Efersom du säger att det är dyrt antar jag att ni skall gå leden, ifall du köper ett paket på det härifrån Sverige kan jag tänka mig att det är svindyrt. Jag tror vi betaade ca 3000 kr för Incaleden (inkl allt, dock var detta ca 5 år sedan) och då shoppade vi runt på plats i Cusco. Vissa tider på året kan det dock vara slutsålt (de släpper endast in en viss mängd besökare varje dag) så det kan vara bra att köpa leden innan. Gör det isf på Internet, inte från resebyrå i Sverige,

Ett tips ifall ni är i krokarna är att åka till Titikakasjön, oerhört vacker. Åk då till Bolivianska sidan, till Cobacabana, mycket finare, billigare och mer urbefolkning.

Lycka till!

• sarahkka76

Tack så mycket för alla råd! Ja, det är nog mer lönsamt att köpa via internet, det är väl bara rädslan att bli lurad. Här i Sverige verkar det ligga på ca 33000kr/pers(paketresa med allt inklusive) exkl internationell resa.
    Vad betalade ni allt som allt? Priserna har nog ändrats sen dess också men på ett ung.
    Bolivia har jag redan varit i för många år sen

• Tösabita

Vi var i Peru för exakt 1 år sen. Var även där sambon friade. Vi åkte på en paketresa, något vi inte ångrar. Först tänkte vi åka själva men eftersom vi inte kan språket och ville få ut så mycket som möjligt valde vi paketresa istället.
    Peru är ett underbart land och jag skulle gärna åka tillbaks igen.
    Vi åkte med peru explorer och då var alla resor inkluderade. Det enda vi betalade för på plats var vissa måltider, när vi var ute på egen hand.

• sarahkka76

Åh vad bra info, då ska jag kika med dem. Språket är inget problem för mig men man vill ändå att det ska vara inkluderat så mkt som möjligt så kan man bara go with the flow sen

• Tösabita

Ja "go with the flow" var det verkligen. Inte mycket man behövde tänka på. Hade knappt koll på bagaget änns.
    Sen hade vi en del egen tid att strosa runt och kolla också.
    Rekomenderar dem i alla fall. Trevliga, hjälpsamma och det märktes att de lagt ner stor tid och möda på att hitta t.ex. bra resturanger.

• sarahkka76

Jag var inne på deras sida och läste på, det finns en del att välja mellan faktiskt. Det är svårt att välja för vi ha 3 drömresemål som alla kostar ung lika och de är sååå olika. Dels är det denna resa men sen är det Maldiverna eller safariresa i Afrika. Svårt!
    Vet du hur lång tid i förväg man måste göra bokningarna och hur länge i förväg hela resan ska vara betald?

• Tösabita

Alla tre låter underbara. Förstår att det är ett svårt val. Vi hade nog hoppat hela jorden runt innan vi tillslut bestämde oss för att åka till Peru.
    Resan ska vara slutbetalt senast 40 dagar innan vet däremot inte när man senast ska boka.

• sarahkka76

Okej då får jag kolla med dem. Ja, så är det alltid, man är överallt innan det är klart

• Tösabita

Finns ju alldeles för många intressanta ställen i världen som man vill se. Svårt att hinna med och ha råd med alla.
    Hoppas i alla fall att ni får en trevlig tur vart ni än åker.

• sarahkka76

Ni som har fixat resan själva, hur har ni gjort?

Svar på tråden resa till Machupichu i Peru?