• karinasa1980

    Hjälp - formulering i inbjudan; bröllopet i present

    Har nu varit på några bröllop genom åren och varje gång skall man försöka hitta en present till brudparet (som de med all sannolikhet inte behöver då man nu för tiden har det mesta). Det brukar sluta med att man hittar någon smått onödig, men skoj pryl som med all sannolikhet kommer hamna i något skåp hemma hos brudparet.

    Nu när vi skall gifta oss har vi bestämt oss för vi ej vill ha några saker i present av våra gäster. Vi vill istället ha bröllopet i present, ett ekonomiskt bidrag som går till att finansiera vårt bröllop då vi mest av allt önskar oss en toppendag när vi gifter oss. Vi har då tänkt att varje gäst själv får avgöra hur mycket de vill ge i bidrag till vårt bröllop.

    Jag skulle därför vilja ha hjälp av er med formulering hur man skriver detta på bästa sätt i de inbjudningar vi kommer att skicka ut:
    Hur skriver man att man vill ha bröllopet i present och vill ha ekonomiskt bidrag till bröllpet (och att gästerna själva får bestämma hur mycket de vill ge i bidrag)?

  • Svar på tråden Hjälp - formulering i inbjudan; bröllopet i present
  • MysanX

    Vill ni ha pengarna innan? Eller haqr ni pengar som ni kan lägga ut?

    Ni kan ju skriva att ni inte vill ha några presnter utan i stället tar ut ett kuvertpris av alla gäster. Ca 300 kr är väl det som verkar vara vanligast.
    Kanske är bäst på så sätt för då kan ni redan från början kalkylera med hur mycket pengar det blir.

    Annars så skriver ni bara att ni inga presenter vill ha men gärna ett bidrag till bröllopet. En korg kommer att finnas där man kan lägga sitt bidrag (anonymt om man vill). Alla vill ju kanske inte visa hur mycket man lägger.

    På våran stora dag, inga presenter vi vill ha.
    Det vi önskar oss allra mest är ett bidrag till vår fest.

  • chenda86

    Hej!

    Vi har en liknande grej, dock inte att vi vill ha bröllopet utan vi vill ha en resa. Vi har knåpat ihop ett rim:

    Vi har gått igenom alla skåp och vrår
    utan att finna något spår.
    Vi har en väldig tur för vi har redan köpt all hushållsapparatur.
    Och med detta kan vi bara konstatera att vi inte behöver mera.
    Ett bidrag till vår bröllopsresa är att föredra, då vi kan ta vårt pick och pack och åka till USA.

  • Lattelover

    Jadu TS, det här är en svår fråga. Jag är förvånad att du inte fått fler svar me tanke på de vilda "kuvertavgifts-diskussioner" som brukar förekomma på BT.

    Generellt tycker jag att man inte ska FÖRVÄNTA sig att få en present när man gifter sig. Att gifta sig är något man själv väljer, liksom man väljer att bjuda någon på en fest. Sen att brudparet oftast får någon present, det är ju upp till gästerna. En del kanske köper en fin flaska vin, andra handdukar me monogram, en vas, en espressomaskin etc etc. Poängen är att det är en gåva som väljs me omtanke (känner man inte brudparet tillräckligt bra så är väl ett presentkort på IKEA att föredra).

    Hur hade ni tänkt göra en budget för bröllopet??? Hade jag varit som ni, hade jag planerat bröllopet utifrån de pengar ni faktiskt HAR råd att lägga. Sen kan ni undanbe er materiella presenter o istället önska er ett bidrag till festen. Det verkar svårt att lägga en budget utifrån ett antagande om vad folk vill ge er - o den summan vet ni i vilket fall som helst inte förrän EFTER festen.... Alternativt, får ni ta en kuvertavgift så vet ni exakt hur mkt det blir, men riskerar att någon tackar nej pga detta.

  • karinasa1980

    Vi har bestämt oss för att inte ha kuvertavgift då vi tycker att det verkar konstigt, vi vill att ingen skall känna att de inte kan komma för att kuvertavgiften är för hög. Vi vill att folk skall ge oss en ekonomisk gåva som passar deras plånbok. Bestämmer de sig för att inte ge oss ett öre är det också okej!!

    Vi har även tänkt att ha råd med hela bröllopet själva eftersom vissa kanske beslutar sig för att betala in ett bidrag dagen före bröllopet eller samma dag som bröllopet är (eller inte alls).

    Jag har faktiskt kommit på ett rim (nästan) själv:

    För att inte få dubbletter
    av dukar, vaser och assietter,
    ber vi er strunta i paketen
    och istället ge oss möjligheten
    att ställa till med bröllop och fest,
    det är vad vi önskar oss mest
    Ett ekonomiskt bidrag vi därför önskar oss,
    beloppets storlek är dock valfritt förstås

    Men det kan vara bra att ha lite att välja mellan gällande formuleringar så jag är tacksam för flera tips från er alla!

  • agtiwi

    Har inget råd på rim tyvärr.. Dock vill jag gärna inflika att presenter brukar ges vid firandet, därför bör ni kanske inte förvänta er pengarna förrän dagen ni gifter er.

Svar på tråden Hjälp - formulering i inbjudan; bröllopet i present