• konstigabaralillajag

Formuleringshjälp... ngn som kan hjälpa mig lite snabbt med det??

Sitter och filar på inbjudan som ska göras idag men igår när vi satt och diskuterade det sista så kom vi fram till att vi vill och kommer ha en bar till självkostnadspris men nu har jag fått svårt att komma på en bra formulering på det... Kan ngn hjälpa mig?

Detta är inbjudan:
    Lördagen den 29 augusti gifter vi oss och det vill vi fira med fest i Slöjdvillan, XXXXX.

Välkommen att skåla med oss kl.18.00
    /Vi bjuder på mat och dryck och fest natten lång.
    Efter middagen finns en bar till själkostnadspris./

Det är delen med /text/ som jag har svårt att få till. Skriver man mat eller middag eller hur 17 skriver man detta bra?

Vigseln sker tidigare under dagen i närvaro endast av familjen.
    Eftersom vi har turen att känna så många underbara människor bjuder vi bara våra vuxna vänner.
    Skulle det vara omöjligt för er att få barnvakt ser vi dock hellre att ni kommer än att ni inte kommer alls!

• Svar på tråden Formuleringshjälp... ngn som kan hjälpa mig lite snabbt med det??
  • TinkieWinkie

Den här känner jag igen

Välkomna att skåla med oss kl 18.00. Därefter äter vi mat och dricker gott! Sedan blir det fest natten lång med bar till självkostnadspris kanske?

• Red Scarlet

"Välkommen att skåla med oss kl 18.00.
    Vi bjuder på en härlig trerättersmiddag/buffé och dryck till maten. Efter middagen finns dryck att köpa till självkostnadspris. Kom och festa med oss hela natten lång!"

Något åt det hållet hade jag tyckt varit bättre, för ni BJUDER faktiskt inte på DRYCK natten lång, därför borde det inte stå så ;) Bättre att skriva bara 'middag' + efterrätt el dylikt om ni inte kan definiera det på något annat sätt.

Det var en fin formulering om vuxna gäster, en variant är att man kan också skriva något liknande:
    "Barn är underbara, men den här kvällen firar vi helst i vuxet sällskap. Finns det dock ingen möjlighet att ordna barnvakt ser vi självfallet hellre att hela familjen delar vår stora dag än inte alls!"

• TinkieWinkie

Nä men det du skrev _var_ ju bra! Varför inte köra på det? Mat eller middag kvittar. Middag kanske låter lite mer formellt? Har ni buffé, tvårätters, trerätters? Isf kan du skriva

vi bjuder på buffé med dryck

tex om du tycker du fastnar i mat eller middag

• TinkieWinkie

Red Scarlet skrev 2009-03-29 11:16:21 följande:
    [citat]
    "Välkommen att skåla med oss kl 18.00.Vi bjuder på en härlig trerättersmiddag/buffé och dryck till maten. Efter middagen finns dryck att köpa till självkostnadspris. Kom och festa med oss hela natten lång!"

Ja! Det var bra! (varför kan inte jag formulera mig så?)

• Red Scarlet

Meh du skrev ju också jättebra TinkieWinkie! :D

Det beror ju lite på vad TS är ute efter för formulering också. Men så borde jag väl kunna formulera mig hyfsat (om jag försöker) också, jag är ändå svensklärare. Haha. Som om det spelar någon roll, i mina egna inbjudningar skrev jag ändå fel, skrev att vi hade självkostadsbar när jag menade att de fick köpa för pubpriser i baren. Inte riktigt samma sak. Så även solen har sina fläckar ;(

• konstigabaralillajag

Ett litet problem är att vi inte till 100% bestämt oss för om vi ska ha en buffé eller vad vi ska ha ännu så vi kan inte ta med det i inbjudanmen kan man skriva bara mat och dryck till maten eller blir det "kaka-på-kaka" i meningen?

Vi bjuder på en mat och dryck till maten. Efter middagen finns dryck att köpa till självkostnadspris.
    Kom och festa med oss hela natten lång!

Red Scarlet skrev 2009-03-29 11:16:21 följande:

"Välkommen att skåla med oss kl 18.00.Vi bjuder på en härlig trerättersmiddag/buffé och dryck till maten. Efter middagen finns dryck att köpa till självkostnadspris. Kom och festa med oss hela natten lång!""
  • TinkieWinkie

hehe jo och jag är bara mattelärare;)

• Red Scarlet

hahah "vi bjuder på mat och till maten blir det dryck som ska avnjutas till den maten som serveras som mat"

Men ni vet att det blir någon form av MIDDAG iaf? Eller kan det bli tilltugg? Ska ni ha efterrätt? Om ni har efterätt kan ni ju skriva att ni bjuder på "Mat och efterrätt" eller "Mat och tårta" Man kan ju skriva att man bjuder på förtäring också, men det låter inte så trevligt.

"Vi bjuder på en härlig middag och dryck till maten"
    "Vi bjuder på middag med tårta och dryck till maten"

Något sådant tycker jag att du ska skriva, varför har ni inte bestämt mat än föööör? Lättare då ju ;)

• Red Scarlet
    TinkieWinkie skrev 2009-03-29 11:24:31 följande:
    hehe jo och jag är bara mattelärare;)
    Oooh, flashigt :) Då kan du få hjälpa mig med att räkna ut mina "procent-infos" i festhäftet sen ;D
  • WifeJune2009

tips:
    "Barn är en gåva, men denna kväll får de vara hemma och sova. Om de inte behöver vara nära sin mamma, för att kunna amma"

• konstigabaralillajag

Som det ser ut nu kommer vi att bjuda på:
    Majskyckling, Grönpeppar- och portvinsås, Potatisgratäng, Sallat, Smör och Bröd.

Efterätt blir tårta.

Är det middag eller mat? ;)

Problemet vi har är att vi valt att inte gå ut med detta innan inbjudningarna och därför kan vi eller vill vi inte fråga krögaren som ska göra maten om detta eftersom han kommer att bjudas på festen... komplicerat :) Det är ett infekterat familjegräl som är oraken till detta val.

• TinkieWinkie

Skriv som du tänkt från början, klart man får dryck till maten om man bjuden på middag!

Ta bort natten lång från meningen om mat och dryck bara eftersom ni inte bjuder på dryck natten lång. Äta kanske ni har tänkt göra hela kvällen, vad vet jag haha!

Vi bjuder på mat och dryck. Sedan blir det fest natten lång med bar till självkostnadspris.

Eller bar till självkostnadspris och fest natten lång.

• Red Scarlet

Ja jag håller med TinkieWinkie. Om det ligger familjeproblem bakom definieringen av MATEN så skriv bara 'mat och dryck' och sedan direkt efter faktan om självkostnadspriset.

"Vi bjuder på mat och dryck. Sedan blir det fest natten lång med bar till självkostnadspris!"

Det är en enkel och bra formulering! :)

• konstigabaralillajag

Ok, då kör jag på detta:

Vi bjuder på mat och dryck. Sedan blir det fest natten lång med bar till självkostnadspris.

Vigseln sker tidigare under dagen i närvaro endast av familjen.

Eftersom vi har turen att känna så många underbara människor bjuder vi bara våra vuxna vänner.
    Skulle det vara omöjligt för er att få barnvakt ser vi dock hellre att ni kommer än att ni inte kommer alls!

Svar på tråden Formuleringshjälp... ngn som kan hjälpa mig lite snabbt med det??