• Red Scarlet

Formuleringshjälp... ngn som kan hjälpa mig lite snabbt med det??

"Välkommen att skåla med oss kl 18.00.
    Vi bjuder på en härlig trerättersmiddag/buffé och dryck till maten. Efter middagen finns dryck att köpa till självkostnadspris. Kom och festa med oss hela natten lång!"

Något åt det hållet hade jag tyckt varit bättre, för ni BJUDER faktiskt inte på DRYCK natten lång, därför borde det inte stå så ;) Bättre att skriva bara 'middag' + efterrätt el dylikt om ni inte kan definiera det på något annat sätt.

Det var en fin formulering om vuxna gäster, en variant är att man kan också skriva något liknande:
    "Barn är underbara, men den här kvällen firar vi helst i vuxet sällskap. Finns det dock ingen möjlighet att ordna barnvakt ser vi självfallet hellre att hela familjen delar vår stora dag än inte alls!"

• Red Scarlet

Meh du skrev ju också jättebra TinkieWinkie! :D

Det beror ju lite på vad TS är ute efter för formulering också. Men så borde jag väl kunna formulera mig hyfsat (om jag försöker) också, jag är ändå svensklärare. Haha. Som om det spelar någon roll, i mina egna inbjudningar skrev jag ändå fel, skrev att vi hade självkostadsbar när jag menade att de fick köpa för pubpriser i baren. Inte riktigt samma sak. Så även solen har sina fläckar ;(

• Red Scarlet

hahah "vi bjuder på mat och till maten blir det dryck som ska avnjutas till den maten som serveras som mat"

Men ni vet att det blir någon form av MIDDAG iaf? Eller kan det bli tilltugg? Ska ni ha efterrätt? Om ni har efterätt kan ni ju skriva att ni bjuder på "Mat och efterrätt" eller "Mat och tårta" Man kan ju skriva att man bjuder på förtäring också, men det låter inte så trevligt.

"Vi bjuder på en härlig middag och dryck till maten"
    "Vi bjuder på middag med tårta och dryck till maten"

Något sådant tycker jag att du ska skriva, varför har ni inte bestämt mat än föööör? Lättare då ju ;)

• Red Scarlet
    TinkieWinkie skrev 2009-03-29 11:24:31 följande:
    hehe jo och jag är bara mattelärare;)
    Oooh, flashigt :) Då kan du få hjälpa mig med att räkna ut mina "procent-infos" i festhäftet sen ;D
  • Red Scarlet

Ja jag håller med TinkieWinkie. Om det ligger familjeproblem bakom definieringen av MATEN så skriv bara 'mat och dryck' och sedan direkt efter faktan om självkostnadspriset.

"Vi bjuder på mat och dryck. Sedan blir det fest natten lång med bar till självkostnadspris!"

Det är en enkel och bra formulering! :)

Svar på tråden Formuleringshjälp... ngn som kan hjälpa mig lite snabbt med det??