• MyrahCollin

pengar i bidrag på ett fint sätt

hejsa, det är så att jag och min sambo ska gifta oss i slutet av maj och nu ska vi skicka ut inbjudningarna.. MEN saken är att folk undrar vad vi önskar oss.. och vi önskar oss bidrag till en soffa.. Min familj har accepterat detta MEN min sambos farsa säger strängt att han inte tänkte säga till sin familj att vi önskar bidrag.. för i den där familjen köper man minnessaker.
    och saken är att vi bor i en liten sketen tvåa med två små barn.. och vi har ALLT till gud och helvetet! och har ingen plats till mer eller "mindre" och behöver inget heller.. så bara för att hans pappa vägrar att ge med sig och säger att alla ska köpa massa krimskrams.. så undrar jag...

HUR SKRIVER MAN PÅ ETT FINT/ROLIGT SÄTT ATT MAN VILL HA ETT "HEMLIGT" BIDRAG I EN LÅDA SOM KOMMER ATT STÅ FRAMME, DÄR MAN SJÄLV FÅ VÄLJA HUR MYCKET MAN SJÄLV VILL LÄGGA. i själva inbjudan!

i min sambos familj är det nämnligen mycket kamp om vem som "köper den bästa saken" och dte vill jag undvika.. för vi gifter oss verkligen inte för presenternas skull.. men av ren automatik så ger man en gåva när man går bort på fester.

HJÄLP TACK!

• Svar på tråden pengar i bidrag på ett fint sätt
  • Red Scarlet

Man kan ju skriva lite hursomhelst, vi har önskat oss bidrag till bröllopsresa och där skrivit:

" Önskelista
    Vår tanke var att inte önska oss något alls, den största presenten för oss är att ni är där och firar vår stora dag med oss. Men när så många ändå undrar är det väl bäst att berätta vad vi önskar oss! Något att ha i åtanke är dock att vi inte kommer att ha någon presentöppning på bröllopet.

Vår högsta önskan är att bli make och maka, och att släkt och vänner ska vara med och bevaka.
    Vi vill på bröllopsemester resa men efter vår bröllopsfinansiering är våra bankkonton ganska glesa,
    Vi önskar därför inget att ställa i vår hylla, hjälp oss i stället drömmen om en bröllopsresa uppfylla!

Om ni vill bidra till vår bröllopsresa:
    - Kan ni sätta in ett bidrag på vårat sparkonto i XXbanken (NN MM kontonr)
    - Eller ge presentkort från Forex"

Jag vet inte hur man på ett bra sätt skriver att man kommer at ha en 'låda' där folk kan lägga bidragen i. Den här hittade jag i en gammal tråd om att 'önska sig pengar', det finns massor med sådana trådar ;)

"Ibland när ett bröllop ska firas
    Och man ska ut på galej
    Brukar somliga av oss trivas
    Med att ha med sig nån grej
    Till det lyckliga paret i fråga
    Det är inget måste förstås
    Men vill ni ta med er en gåva
    Är det helt okej med oss

Man kanske köper något i en låda
    Och det är en god föresats
    Men vi bor bara i en tvåa
    Och har väldigt ont om plats
    Dessutom har vi allt vi behöver
    Så på våran bröllopsdag
    Önskar vi oss bara klöver
    En slant till bröllopsresan hade varit bra."

• Red Scarlet

Jag tror i vilket fall det är viktigt, oavsett om man har en låda vid bröllopet eller om folk sätter in pengar i förväg, att -understryka- att det inte kommer att vara någon presentöppning på själva bröllopsdagen. Då förstår folk kanske att det inte är någon större vits att tävla med de andra om vem som köpt 'värst', utan de kanske ist fokuserar på att köpa något som brudparet verkligen vill ha (man kan ju hoppas iaf).

• Bröllop på gång

Hejsan!
    Fint rim där, Red Scarlet!
    Myrahcollin; ni får helt enkelt tänka på er själva i denna frågan, och inte er tävlingslystna släkt...
    Om ni känner att ni önskar er bidrag till en soffa så är det precis det ni ska önska er!
    Vi ska också gifta oss i maj och önskar oss bidrag till en altan som vi drömt om länge...
    Vi skrev så här:

"Det vi önskar oss på vår bröllopsdag är först och främst ert trevliga sällskap men även:
    Bidrag till vår altan som vi drömt om sen vi flyttade till huset...
    Om ni inte känner för att släpa med er plankor eller dyl på bröllopet så går det jättebra med ett kontant bidrag eller en insättning på vårt Bröllopspresentkonto, märk insättningen med ert namn isåfall...
    Vi har under våra år tillsammans hunnit spara ihop till allt vi behöver i hem och hushåll så bidrag till altanen tas tacksamt emot!"

Då skojar man ju till det lite också, ni kan ju skriva "om ni inte känner för att släpa med er soffkuddar på bröllopet så..." om ni oxå känner för att skoja lite...

Lycka till!

• Aleta

Vi trodde aldrig att vi skulle våga
    men eftersom flera redan har börjat fråga:
    Vill ni ge oss två en gåva?
    Av det mesta har vi redan allt kan vi lova.
    På festen kommer det en kista att stå
    och inga paket ska öppnas då.
    I kistan hoppas vi ni istället lägger en skatt
    för i vår soffa önskar vi inte ens att vår ovän satt.
    Detta är en modern och nyuppfunnen sed
    men tänk på vår lycka när vi i vår nya soffa sjunker ned!

Äsch, jag får inte till det riktigt, är lite för trött, men det går ju att spåna vidare på.

• MyrahCollin

hejsan.. jag fick till det på detta sätt.. (snodde fårn en tråd här.. men gjorde om slutet)

Vår högsta önskan är att bli make och maka,
och att släkt och vänner ska få vara med och bevaka.
Vi tänkte ge ett litet tips,
på hur ni problem med en gåva löser vips.
Vi har grubblat och funderat,
och vårt hushåll grundligt studerat.
Man kan snabbt konstatera att vi inte behöver mera!
    En juicepress och en mixer, servettringar och fat,
en brödrost och en tavla - och handdukar till spa't.
Allt ovan har vi redan och ännu mer därtill,
så önska något sådant är ingenting vi vill.
För vi har redan handlat och köpt det vi behöver,
så mycket så det nästan i skåpen svämmar över.
Det enda som vi saknar är en soffa,
    där i vardagsrummet vi kan softa.
    Ett bidrag i valfri valör,
    kan kastas som anonym eller med namn i vårat rör.

• brud27juni

Vi har skrivit

"Vi önskar inget att ställa i vår vår hylla, hjälp oss istället drömmen om en bröllopsresa uppfylla."

Lycka till :)

• MysanX

Du kan även skriva att eventuella presenter ej kommer att öppnas på brölopsfesten. Då blir det ju ingen kamp om vem som köper finas saker för ingen kommer få se när presenterna öppnas. Vi har bestämmt att göra så och alla tycker det är ok. Vi ska skriva något om att vi inte vill ta tid från festen med att öppna presenter...

• Idefixen

Vi har skickat ut inbjudningarna redan, men har kommit på att vi inte vill öppna presenterna på själva festen.
    Kan man skriva det i häftet gästerna får när de går in i kyrkan?
    eller hur ska man göra?

• Red Scarlet

Kan ni inte skriva det om ni har en bröllopshemsida? Vi skrev inte heller det i inbjudningarna utan på vår hemsida där vi hade all fakta. Sedan passade vi på att påminna folk om det som ändå frågade oss personligen angående önskelista osv.

• Idefixen

Är inte alla som är bjudna som har dator, så de går inge vidare.
    Hmm, får klura på hur vi ska göra...

• MysanX

Skriv en text/dikt eller dyl och rama in, sätt den på presentbordet så kommer alla att läsa det när dom ställer dit presenten. då vet alla hu världen ligger till.

• Skåne09

Så här skrev vi

?Vad ger man paret som redan har allt?
    Kom med glädje det ger oss åter tusenfalt!
    Vill ni ändå något giva?
    Låt det då ett kuvert med ett bidrag till vår bröllopsresa bliva!?

Vi kommer att sätta upp en världskarta där folk kan få "pinna" fast sitt ev kuvert för att på så sätt visa att resan blir längre-...

• Idefixen
    MysanX skrev 2009-04-25 19:44:40 följande:
    Skriv en text/dikt eller dyl och rama in, sätt den på presentbordet så kommer alla att läsa det när dom ställer dit presenten. då vet alla hu världen ligger till.
    Vilken bra idé!! De ska vi göra!

Hur kan man skriva det på ett "fint" sätt? Att man kommer att öppna presenterna dagen efter alltså.
    Nån som har nått förslag?
  • MyrahCollin
    MysanX skrev 2009-04-25 19:44:40 följande:
    det var faktiskt skitsmart ju =)
    kanske vi oxå ska göra :P hehe =)
  • Linum

Kan ni inte önska er ett presentkort på stället där ni har tänkt köpa soffan? Det är ju en trevligare present att köpa för den som inte vill ge pengar direkt.

Jag gillar inte heller det där med att ge bort rena pengar i present, så jag kan förstå din svärfar lite, men man måste ju fortfarande respektera brudparets åsikter.

Jag vet ett par som önskade sig bidrag till bröllopsresa i preset, men som istället köpte nya kläder, inredningsprylar och möbler för pengarna. Då känner man sig som gäst lite snuvad på konfekten på något sätt... Man försöker hjälpa brudparet att förgylla sin bröllopsresa, och istället betalar man för ett par nya skor... Hmm. Nu menar jag absolut inte att ni gör så, men man får nog försöka tänka sig in i tanken hos "givarna".

Sist men inte minst - det är ni som gifter er och då är det också ni som ska få göra precis som ni vill! Lycka till!

• MyrahCollin
    Linum skrev 2009-04-27 09:08:56 följande:
    Kan ni inte önska er ett presentkort på stället där ni har tänkt köpa soffan? Det är ju en trevligare present att köpa för den som inte vill ge pengar direkt. Jag gillar inte heller det där med att ge bort rena pengar i present, så jag kan förstå din svärfar lite, men man måste ju fortfarande respektera brudparets åsikter. Jag vet ett par som önskade sig bidrag till bröllopsresa i preset, men som istället köpte nya kläder, inredningsprylar och möbler för pengarna. Då känner man sig som gäst lite snuvad på konfekten på något sätt... Man försöker hjälpa brudparet att förgylla sin bröllopsresa, och istället betalar man för ett par nya skor... Hmm. Nu menar jag absolut inte att ni gör så, men man får nog försöka tänka sig in i tanken hos "givarna".Sist men inte minst - det är ni som gifter er och då är det också ni som ska få göra precis som ni vill! Lycka till!
    jo jag vet.. jag kan oxå känna så att man inte ska ge pengar för man vet lixom inte var dom hamnar.. men vi vet inte riktigt var vi vill ha soffan ifrån, vi kollar runt . vi funderar på att köpa soffan på finnlandia.. men det vlri svårt för min sambos familj att köpa ett presentkort där då de bor i halmstad och vad jag vet så finns bara finnlandia i stockholm.

nu får dte bli som det blir.. men jag tänker då inte öppna några paket inför folket iaf =) hhah...
  • Linum

Nej, för guds skull!! Ingen presntöppning inför gästerna. Världens partykiller! Dessutom slipper man att fejka när man får något man inte vill ha. Man kan slänga det direkt istället för att tacka så mycket och ljuga någon rakt upp i ansiktet.

Som sagt - ni ska göra som ni vill!

• MTTM
    Linum skrev 2009-04-27 09:08:56 följande:
    Kan ni inte önska er ett presentkort på stället där ni har tänkt köpa soffan? Det är ju en trevligare present att köpa för den som inte vill ge pengar direkt. Jag gillar inte heller det där med att ge bort rena pengar i present, så jag kan förstå din svärfar lite, men man måste ju fortfarande respektera brudparets åsikter. Jag vet ett par som önskade sig bidrag till bröllopsresa i preset, men som istället köpte nya kläder, inredningsprylar och möbler för pengarna. Då känner man sig som gäst lite snuvad på konfekten på något sätt... Man försöker hjälpa brudparet att förgylla sin bröllopsresa, och istället betalar man för ett par nya skor... Hmm. Nu menar jag absolut inte att ni gör så, men man får nog försöka tänka sig in i tanken hos "givarna".Sist men inte minst - det är ni som gifter er och då är det också ni som ska få göra precis som ni vill! Lycka till!
    Jag tror också att en del är lite avvaktande till att ge pengar av just den anledningen du skriver. En kompis till mig var dock på ett bröllop där de hade löst det bra genom att önska sig euro! Då får man ju betala själva resan "själv", men sen roa sig ordentligt på resmålet. En tanke bara...
  • allehanda

som en kommentar till Linums partykiller, jag har den erfarenheten att de bröllop vi varit på där lägger stora gäng( vi frågar verkligen alla gäster) ihop till presenten och då kanske det finns 6-7 paket sammanlagt på presentbordet och detta är INGEN partykiller.Det är det som är stora samtalsämnet på festen, vilket presentbord!

Svar på tråden pengar i bidrag på ett fint sätt